/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stolper til træterrasse
Fra : århushansen
Vist : 533 gange
100 point
Dato : 17-04-14 06:27

Jeg skal igang med en hævet træterrasse, men er i tvivl om de stolper der skal bære selve konstruktionen skal være 97x97 eller 75x75 trykimprægneret?
Jeg har understøtning (stolper) for hver 1 meter og reglar for hver 30 cm.

På forhånd tak for jeres input/svar....

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-04-14 07:12

For st den ikke skal stå at rokke fra side til side, vil jeg anbefale 97 x 97.

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 17-04-14 08:12

Og det gælder også selvom jeg graver dem 90cm ned, og støber rundt om dem?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-04-14 08:43

Man skal også tænke på det visuelle, omend 75 x 75 kan holde med den rigtige konstruktion vil det i mange tilfælde se ud som billigt klamp.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-04-14 09:01

Brug 4"x4" stolper og smør dem med tjære eller lignende og støb så der ikke er beton i bunden,
læg evt en stump flise i bunden til at sætte stolpe på, kom lidt jord på, fyld så med beton,
så burde vandet kunne trække væk, så stolpe ikke står i en "vase"!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-04-14 09:18

3x3 eller 4x4 stolper er en smagssag.
90 cm i jorden er fint, men sæt ikke stolperne i jorden-brug i stedet stolpesko.

Kommentar
Fra : Klaudi