/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Lang tid inden varm vand
Fra : LoneG
Vist : 506 gange
150 point
Dato : 06-04-14 13:44

I et af husets rum, tager det lang tid inden vandet bliver varmt. I de andre rum går det hurtigt. Noget umiddelbart bud på hvad dette kan skyldes? Mangler der mere Info, spørger I bare.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-04-14 14:32

Defekt brugsvandscirkulationspumpe. Tilkalket kontraventil på cirkulationskreds. Går næsten ud fra der er en sådan - specielt hvis vandet tidligere har været varmt ret hurtigt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-04-14 14:32

1. Blandingsbatteri tilstoppet på den varme side.
2. Cirkulationspumpe svag eller gået i stå eller skal udluftes (stor skrue for enden)
3. Kontraventil spærrer ikke godt nok

Det var lige et par stykker.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 06-04-14 14:32

Hej...... Er det brugsvand eller i radiator??

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 06-04-14 14:32

Måske rummet med det langsomt kolde vand ligger langt afstand fra fyret ??

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-04-14 15:07

Citat
I et af husets rum, tager det lang tid inden vandet bliver varmt. I de andre rum går det hurtigt.

Går ud fra at det er varme på radiator der mangler ogt at det er et to-rørs-system.
Så kan det være pumpen der ikke pumper nok vand rundt:
Årsagen kan være at:
Pumpen er slidt op. > pumpe skal udskiftes
Pumpen køre for langsom og ikke kan give tryk nok. > skal sættes op i hastighed
At der er for lidt vand på anlægget og luft i systemet. > der skal fyldes vand på anlægget og luftes ud.
At radiatorventilen er stoppet/stiften er gået fast og ikke åbner nok > skal renses/stift løsnes så den kan åbne.

Men allerførst vil jeg tjekke om pumpen køre og om der er nok vand på anlægget?

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 06-04-14 16:47

Hov ja, beklager. Det er brugsvand (altså som i drikkevand og gå-i-bad-vand, begge dele er i dette rum, da det er et badeværelse ) og afstanden til beholderen er ikke lang, den er længere i andre rum, hvor vi ikke har problemer.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 06-04-14 17:33

Gælder det både bruseren og vandhanen i håndvasken ?

Prøv eventuelt at lukke balofix på håndvasken - hvis det er bruserens - eller omvendt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-04-14 18:18

Er der cirkulation på det varme vand. Altså der sidder en ekstra lille pumpe til dette??? Er vandet ordentlig varmt de andre steder. Har du nogenlunde ens tryk de forskellige steder?

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 06-04-14 18:30

Når det er tæt på beholderen, tyder alt på tilkalkning af rørene til rummet

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 06-04-14 18:37

Har det betydning om det højt/lavt flow ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-04-14 18:37

Så ville der ingen vandtryk være.Det samme hvis selve armaturet er stoppet. Det er ikke så svært at fejlsøge hvis man ved hvad man skal lede efter. Hvis det er ok de andre steder skeler jeg lidt til defekt kontraventil.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-04-14 20:39

Citat
Hov ja, beklager. Det er brugsvand (altså som i drikkevand og gå-i-bad-vand, begge dele er i dette rum, da det er et badeværelse ) og afstanden til beholderen er ikke lang, den er længere i andre rum, hvor vi ikke har problemer

Gælder det både ved håndvasken og ved bruser for varmt og/eller koldt vand?> Hvis ja, tyder på at det er selve tilgangsrøret der er kalket til.

Er det både varmt og koldt vand der er problemer med ved en hane? Hvis ja tyder det på at selve filteret i hanen er stoppet, prøv at skrue det af og se om der så kommer mere vand ud.

Er der termostatblandingsbatteri monteret? Hvis ja kan det være ventilen i det der ikke åbner eller filteret i det er stoppet, for at rense de filtre der sidder i indgangen kræver at der lukkes for vandet og blandingsbatteriet afmonteres for at filtrene kan renses/skiftes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-04-14 23:54

For at kunne hjælpe, er der lige et par spørgsmål.

1. Hvad er det for et rum
2. Er der flere haner i det rum
3. Er det et blandingsbatteri som driller
4. Er der nogenlunde lige stort vandflow på både varm og kold hane
5. Hvis flere vamtvandshaner i samme rum, er de så lige dårlige

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-04-14 09:31

I et/flere af rummene har I et termostatblandingsbatteri med 1 hane i stede for et alm. blandings batteri m. 2 haner. En sådan termostat stoppes hvis/når der har været lukket for brugsvandet i en periode. Derfor skal i rense termostatbatteriet. Det skyldes at ved tilstopning sendes det varme vand retur i koldvandsstrrengen, så systemet således 'løber baglæns' ..og alt det kolde vand først skal tømmes af, inden der kommer varmt vand.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 10-04-14 21:58

Citat
Gælder det både bruseren og vandhanen i håndvasken ?

Ja, begge dele.

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 10-04-14 22:01

Citat
Er der cirkulation på det varme vand. Altså der sidder en ekstra lille pumpe til dette??? Er vandet ordentlig varmt de andre steder. Har du nogenlunde ens tryk de forskellige steder?

Mht. til ekstra lille pumpe - ved det ikke?

Og ja, vandet er fint I alle andre rum, fint = varmt.

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 10-04-14 22:05

Trykket er fint på vandet fra den varme hane. Problemet er, at det varme vand ikke er varmt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-04-14 08:22

Selvom flere spørgere bliver ved med at gentage spørgsmålene der stilles, svarer du ikke, så det er altså svært at hjælpe.

Nu prøver vi så med skære ud i pap-metoden.

Hvis du har termostatiske blandingsbatterier (det skal du så have på begge tappesteder for det er sandsynligt), kan der være tale om tilstopning i deres tilgang. Dette lidet sansynligt, at det optræder på to haner samtidig. Men en kontrol af dette udføres ved at se om trykket er tilstrækkeligt på helt varmt vand. Det vil ikke være tilfældet ved tilstopning. Så falder trykket helt vildt.

Om du har brugsvandscirkulation er du nødt til at finde ud af. Der sidder så normalt en lille pumpe, måske lidt større end en stor øldåse på brugsvandssystemet. Hvis det er gammelt kan det være en guldfarvet grundfoss. Hvis man lokaliserer den, kan man mærke på rørene og så åbne for vandet i de rum det er galt med. Hvor rørene før var lunkne kunne de blive kolde. Så er kontraventilen defekt eller stoppet. Eller hvis rørene ikke er varme, duer pumpen ikke (det er det normale). En smed med en smule omløb i pæren finder sådan en fejl på et minut, dem uden omløb leder længe.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-04-14 12:03

Citat
Trykket er fint på vandet fra den varme hane. Problemet er, at det varme vand ikke er varmt.

Jeg gætter kraftigt på kontraventilen, og ville snakke med en VVs'er - for det kan du ikke selv lave.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-04-14 16:20

Citat
I et af husets rum, tager det lang tid inden vandet bliver varmt. I de andre rum går det hurtigt.
Gælder det både bruseren og vandhanen i håndvasken ?
Ja, begge dele. -- det er et badeværelse ) og afstanden til beholderen er ikke lang, den er længere i andre rum, hvor vi ikke har problemer.
Og ja, vandet er fint I alle andre rum, fint = varmt.
Trykket er fint på vandet fra den varme hane. Problemet er, at det varme vand ikke er varmt.

LoneG. Det ser meget mærkeligt med problemet og det du forklare.
Er der et T stykke ved beholderen, så der går et rør til hvert rum, eller går der kun et rør fra beholderen?
Er der monteret termostat-regulering på det varme vand så der max kan komme eks. 50 grader varmt vand ud af den varme hane til det rum der er problemer med.?