/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Software problem
Fra : Oldboston
Vist : 531 gange
500 point
Dato : 05-04-14 16:38

Jeg har installeret freeware version af Restore Reeboot Rx, som skal give et stabilt udgangspunkt, så maskinen altid starter fra samme sted. Man kan dog selv lægge nye ting ind. Jeg harfået anbefalet, at programmet er en god tryghed for XP brugere efter 8 april.
Men med softwaren installeret kan jeg ikke nå frem til min startside. Når jeg tænder for maskinen kommer de sort, hvide tekster, derefter Restore Reeboots åbningsside, og så stopper alt. Der er kun en lysegår skærm, så jeg kommer ikke ind i dokumenter, programmer eller andet.
Kan jeg rette det op i de første sider, f. eks. ved at klikke F2 eller F11....og hvad skal jeg så gøre derefter? Håber på hjælp fra de kloge hoveder, der næsten altid har løst mine problemer her i Kandu.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-04-14 18:15

Tjahh! Jeg har ikke en løsning på dit problem, men hvorfor overhovedet installere programmet. Hvis det kun er dig der bruger compen, er der vel ingen der råder rundt i opsætning osv. Den bedste sikkerhed til XP, findes ikke. De huller der ikke er blevet lappet, bliver ikke lappet. Sørg for at dit systemer iorden. Ccleaner, Adwanced SystemCare, Ioit Smartdefrag, og lav så et image, med f.eks. Paragon Backup and Recovery 2014, til en ekstern HD, elelr til en USB- stick. Dette sikrer IKKE mod virus osv., men du kan så i det mindste altid køre systemet tilbage til en tilstand, hvor det var iorden.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 05-04-14 18:20

Tk for dit svar. Men er der en måde, jeg kan gå ind i BIOS Setup og fjerme det program igen, som jeg lige har installeret. For du har sikkert ret----

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-04-14 18:49

Har selv engang brugt programmet og det røg meget hurtigt ud igen.
Tror du har indstalleret det forkert = ikke fulgt alle punkter til FULDE, og så er der ikke megen hjælp at hente? og så både og.
Har du en CD med XP på, så kør den igennem til du kommer til du kommer til? HELP og klik dig ind i DOS/Kommandopromt - der skriver du en NY MBR eller BOOT record (fix mbr eller fix boot og klikker OK) så skulle du gerne komme ind på din pc = ellers er det en ny insatllSelv vil jeg anbefale, som gratis udgaver:
http://help.comodo.com/topic-82-1-157-1234-.html
og, dog ville jeg bruge en ældre udgave, da deres ´virus´ program er til stor géne på en XP.
http://download.cnet.com/Returnil-System-Safe-Free-2011/3000-2239_4-10704691.html
Og så ellers tage en BACKUP med dette + lav en boot cd/ stick.
http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-04-14 18:53

Citat
og, dog ville jeg bruge en ældre udgave, da deres ´virus´ program er til stor géne på en XP.
http://download.cnet.com/Returnil-System-Safe-Free-2011/3000-2239_4-10704691.html

Søg på OLD version returnil og gå flere år tilbage, ellers har jeg en/ andre liggende, med licens til, bare smid en Pm.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-04-14 18:55

NB: det med fix boot osv, skal være ud i ét = FIXBOOT/FIXMBR, men det står også i DOS, hvis du skriver HELP/ HJÆLP, så kommer kommandoerne frem.
Og du skal muligvis logge ind på Dos ved at indtaste 1 eller C.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-04-14 18:56

Du kan ikke fjerne programmer via BIOS er i computerterminologi en forkortelse for Basic Input Output System. BIOS er det program som din pc kører for at få kontakt med diskenheder og tastatur, når den starter.

BIOS'en indeholder alle de oplysninger computeren skal bruge for at anvende den tilsluttede hardware. Før i tiden skulle man selv definere ny hardware i BIOS; nu er det blevet noget nemmere, da den selv finder ud af det meste. Dog er der stadig nogle situationer, hvor man skal hjælpe BIOS lidt på vej.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-04-14 18:59

Citat
men hvorfor overhovedet installere programmet. Hvis det kun er dig der bruger compen, er der vel ingen der råder rundt i opsætning osv

Fordi det er særdeles rart bare at kunne trykke på `genstart´ og alt¨er som før der gik ged i maskinen, andre kæmper med virus og andet godt, mens vi andre bare genstarter og problemer er væk.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-04-14 19:18

Prøv at afinstallere programmet, og/eller gå et restorepunkt (Gendannelsespunkt) tilbage før du installerede programmet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-04-14 21:53

Citat
Prøv at afinstallere programmet, og/eller gå et restorepunkt (Gendannelsespunkt) tilbage før du installerede programmet.

Hvordan dét, når man kun kommer til Windows indlæser - og fryser (snart sommer), den har jeg prøvet mange gange, før man lærte at visse programmer ikke bare lige vil finde sig i at blive (røv-rendt) der kunne jo være password, som skal skives ind = både før og ved genstart, for at programmet/ brugeren nu også vil have det indstalleret - men en fejl er der sket, og det er garanteret IKKE programmet som sådan = men nærmere en læsefejl - under vejs.

Samt programmet kunne måske også være sat op ti at beskytte andre drev - bogstaver.
Og ligger programmet på andet end C: =
Men som skrevet har jeg altid kunne komme gennem - ved at skrive en ny MBR/BOOT, og alle cd/dvd der kan lave det nummer med Kommandopromt, kan hjælpe dig = Hierens bootdisk.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 05-04-14 22:38

Tak for svarene, allesammen. Problemet er kun, at jeg når ALDRIG frem til startbilledet. Jeg når kun til Restore Reebots Rx's startbillede, derefter går skærmen i sort eller gråt lige inden det normale startbillede skulle komme.
Men jeg kan ved at trykke F2 eller F11 komme ind i BIOS setup. Er der noget, jeg kan gøre derfra....f. eksempel indlæse min gamle XP disk, som det foreslås i et af svarene-
BIOs ser ud til at være min eneste mulighd, men jeg er ujje vant til at bruge den. Nu har jeg forhøjet pointesene, gør det gerne en gang til, hvis nødvendigt. Tusind tak for jeres hjælpsomhed...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-04-14 22:50

Kan du IKKE LÆSE?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-04-14 22:51

Citat
Men jeg kan ved at trykke F2 eller F11 komme ind i BIOS setup

Øhhh.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-04-14 22:58

Det er ikke nødvendig at forhøje points, vi svarer gerne efter bedste evne på 10 point spørgsmål.
Desværre ved jeg intet om det program du har installeret, men kan forklare lidt om BIOS, du kan ikke afinstallere programmet derfra men du kan indstille så computeren starter fra CD drevet, du fik vist nogle billeder med forklaring for lang tid siden?
Efter at have indstillet i BIOS lægger du din Windows XP CD i skuffen og genstarter computeren, nu kan du vælge at reparere eller geninstallere din Windows XP eller bruge kommandolinjen som foreslået i et indlæg fra en anden bruger herover.
Brug af den slags programmer som gør at computeren bliver nulstillet hver gang den startes gør ikke Windows XP mere sikker at bruge, kun at du ved at alt bliver slettet efter hvert brug, om kortere eller længere tid vil diverse sider som bruger NemID og andre log ind sider for eksempel ikke kunne bruges med Windows XP af sikkerhedshensyn, måske kan din computer opgraderes til en nyere Windows version eller måske en Linux distro som kan opdateres? Så hvorfor hænge fast i fortiden med næb og klør? Alt andet i husholdningen skiftes regelmæssig til nyere og bedre så hvorfor ikke computeren?
Hvis du benytter programmer som ikke kan køre på en nyere Windows så kan du installere XP inde i et andet styresystem og så bruge det nye styresystem til netbrug og XP når du vil køre gamle programmer:
http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/install-and-use-windows-xp-mode-in-windows-7

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 05-04-14 22:59

Jo, mig selv, det er sjovt med de ansigter. Jeg har da også prøvet at følge dn anvisning og lagt min XP disk i. Men der sker nøjagtig det samme som tidligere. Jeg når kun frem til RRRx's egen startside, derefter bliver skærmen sort eller grå, og jeg kommer aldrig frem til hverken XPs installationssider elle Windows startside. Så, hvordan skal jeg da lave en MBR kommandoprompt, det er ikke helt krystalklart for mig, desværre.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-04-14 23:20

Tryk F8 gentagne gange indtil en menu med startmuligheder. Vælg fejlciteret, vent til windows er loadet, afinstaller programmet. Genstart.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-04-14 23:21

Citat
lagt min XP disk i. Men der sker nøjagtig det samme som tidligere
computeren skal starte fra CD drevet, så kommer du nogle blå sider hvor du kan træffe nogle valg, det er så længe siden at jeg reparerede eller installerede en Windows XP at jeg ikke kan huske nøjagtig hvilken rækkefølge siderne kommer i, men på Youtube er der mange videoer som viser hvordan:
https://www.youtube.com/results?search_query=how+to+repair+windows+xp+with+cd
prøv at se nogle at videoerne i min søgning om du kommer på sporet

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 05-04-14 23:24

Også tak til o.v.n. Jeg fulgte den fremgangsmåde, du beskriver, så godt jeg kunne. Gik først ind i BIOS SETUP SIDERNE. Der selectede jeg CD som first choice til at boote. Jeg disablede de andre muligheder: Samsung og Network. Så lagde jeg XP disketten i skuffen og startede maskinen Så kom de sædvanlige sider med tekst....der står så, at den søger efter cd en til at boote fra. Men derefter skifter billedet over til Restore Reeboot RX's startside, og efter 3 sekunder går billedet i sort. Er der noget, jeg kan indstille i Bios stup, så den opdager XP-idsketten og åbner for den? For ellers kanb jeg jo aldrig nå frem til en kommandolinje... Hvad tror du/I?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-04-14 23:30

Den her viser lidt om at reparere, jeg ser ikke muligheden for kommando linjen men måske kan andre hjælpe med det, giv dig god tid og læs hvad der står på skærmen, også det som er allernederst som viser hvilke taster du skal trykke på blandt andet for at acceptere End-User License Agreement:
https://www.youtube.com/watch?v=KNOQ0sCYY8s

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-04-14 23:33

lige efter start og mens skærmen stadig er sort kommer der en besked at du skal trykke på en tast for at starte fra CD, så burde computeren starte fra XP CDen, det er ligegyldig hvilken tast du trykker men jeg plejer at trykke på Enter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-04-14 23:35

Når du får startet fra XP CD så kan du også vælge at installere en frisk Windows XP, vælger du det så mister du alt som er gemt på drev C og det er almindeligvis det hele

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 05-04-14 23:56

Er du sikker på at du ikke kan starte maskinen i fejlsikret tilstand?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-04-14 00:20

BIOS skal stå til:
1. - CD
2. - harddisk

Når CD ruller ind, skulle den gerne spøge dig om du vil starte fra CD ........tryk en tast

Og så vælge installer og så reparer, som jeg husker det.

Men hvis du nu bliver nød til at geninstallere, så kan det være en god ide tå lave total backup.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 06-04-14 23:14

Mange tak til alle jer. der har bidraget med forslag og gode råd. Jeg ville helst fordele pointsene retfærdigt, men det tillader systemet jo ikke. Der var gode råd fra bl. a. mig-selv, Eyvind, Brasovitsky og o.v.n. mig-selv skar ganske vist nogle grimasser (smil), men du forstår nok, at ikke alle kører på samme høje niveau som du selv, det er jo derfor man kan have så meget gavn af Kandu. Det blev en kommentar fra Brassovitsky, der ledte mig på sporet, for du skrev:

Citat
Er du sikker på at du ikke kan starte maskinen i fejlsikret tilstand?

Det prøvede jeg så om jeg kunne, og efter flere genstarter lykkedes det utroligt nok a komme ind på den rigtige startside. resten var nemt nok: Jeg bruger Revo Uninstaller til at afinstallere programmer, i dette tilfælde forsvand Restore Reeboot Rx ud, lige så hurtigt som det var kommet ind. Brassovitsky, du får de 500 poins.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 500 point
Dato : 07-04-14 00:13

Nu er det jo ikke for pointenes skyld, jeg deltager på kandu, men tak alligevel. Godt du fik løst problemet. Husk at vælge accepter ud for et svar for at lukke tråden. Når du nu har en ren og velfungerende maskine, så husk at lave et image af systemet, så kan du altid lave en rollback til et tidligere tidspunkt.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 07-04-14 06:49

Tak for svaret Brassovitski.