/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
påhængsmotor
Fra : mehn
Vist : 714 gange
50 point
Dato : 04-04-14 17:23

Kan jeg komme galt afsted hvis jeg ikke kommer rigtige tændrør i min påhængs motor dem der sidder i er Champion QL77JC4 jeg har nogle nye NGK B6S liggende som jeg påtænkte måske at sætte i,
længten på dem er den samme, så vil der være de helt stor problemer ved at bruge NGK`s

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 04-04-14 17:44

I min kones familie går der en historie, der handler om Onkel Hans, der døde i Tønder i år 1544. Han satte et forkert tændrør i sin knallert, og kun få måneder senere mødte han Marie til et høstbal. Alle var enige om at Marie var et forfærdeligt menneske, Hans kom under tøflen, som det hed sig, døde mange år senere, afmagret og slidt ned. Så ja, det kan have katastrofale følger at sætte et forkert tændrør i.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-04-14 18:13

Man skal have tændrør med gevinder, der er beregnet til aluminiumstopstykker, hvis altså der er et aluminiumstopstykke.
Så kan der være forskellige temperaturer, og hvis tændrørstemperaturen ikke svarer til motorens temperatur er der stor risiko for tilsodning af tændrøret.
De fysiske mål på tændrørene skal selvfølgelig passe til topstykket.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-04-14 18:19

Jeg ville ikke turde sætte dem i, det er noget bras hvis motor dør midt ude i a'hav!

Her er en sammenlignings/erstatnings tabel Champion QL77JC4

http://dk.sparkplug-crossreference.com/convert/CHAMP_PN/QL77JC4

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-04-14 10:44

Det er glødetallet, der - du over det fysiske med gevind mv. - er det afgørende for, om det er det rigtige tændrør. Et forkert glødetal kold/varmt tændrør, kan gøre skade på stemplet. I heldigste fald, kan motoren ikke starte.

Det er billigere, at købe det rette tændrør!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-04-14 11:24

Du skal ikke afvige ret meget i varmetal inden de kan gå rigtigt galt. Find en omregningstabel og den må ikke afvige derfra. Jeg har set et stempel som var brændt hul i, fordi et for varmt tændrør var monteret. Og sikkerheden til søs er ikke at kimse af.

Kommentar
Fra : mehn

Dato : 06-04-14 14:19

mange tak for jeres svar der er kommet nogle tændrør i magen til dem de sad i før..