/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Wolframhagl - i hvilke mærker??
Fra : Tonganeseren
Vist : 384 gange
300 point
Dato : 02-04-14 02:34

Nådadadada. Nu må der ikke bruges patroner indholdende wolfram - eller tungsten, som det hedder på nudansk.

Burde vi måske finde ud af hvilke patronmærker der indholder stoffet??? Har I nogle gode svar??

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 02-04-14 08:53

Hej Tonganeser !

http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Kemi/Grundstoffer/wolfram

Grunden til at man ikke må bruge wolfram mere i DK, skal ses i lyset af navnet WOLF=ULV på tysk ! Og da ulve jo er fy-fy som vildtart i Danmark, har "de kloge" i landet besluttet sig for forbudet. Én af de fremmeste fortalere for dette forbud skulle, efter hvad jeg har hørt, være en fremtrædende og meget ihærdig journalist og forfatter udi det jagtlige univers, BBK i det jyske.
Han er kendt og næsten berygtet for sine holdninger om snart sagt alt og det siges ligeledes, at han er særdeles vidende om patroner, så mon ikke han er i stand til at svare ?
Personligt ville jeg nok undlade at købe den slags hos ham, da man ikke kan være sikker på om skidtet indeholder skruer og søm efter oprydning i garagen !!
Alvorligt talt, bør man kun købe patroner af anerkendte fabrikater, hvorpå der er skrevet, om varerne indeholder wolfram !!

ØV4

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 300 point
Dato : 02-04-14 10:29

Det er og bliver ren videnskab og ikke til at hitte ud af.
http://www.huntersmagazine.com/article/tungsten-bliver-ikke-forbudt

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-04-14 01:40

Intet forbud.
Denne nye – og mere nuancerede – viden, har fået Naturstyrelsen til at afstå fra at forbyde tungsten.
Samtidig har Naturstyrelsen besluttet, at undersøge sagen nærmere, som det hedder i det svar der er sendt til HuntersMagazine.

Det var godt nyt - kære Katekismus. Men hvorfor pokker går DJ med på den galej, hvor man efter en elendig research udnævner Tungstenhagl som kræftfremkaldende? Sørgeligt.

Så kan jeg stadig glæde mig over mit lager af Kent Tungsten patroner - håber jeg da.

Men tak for oplysningen - hvorfor der kvitteres med en masse poinger.

Mvh.
Tonganeseren

Blev nærmest smadret af haglvejr i dag, mens lynene baldrede ned omkring mig. Hun gider altså ikke hagl og tordenvejr.

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-04-14 01:40

Tak for svaret katekismus. Du reddede min dag.