/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rustgennemslag fra søm ved træbeskyttels
Fra : HomeAlone
Vist : 1148 gange
100 point
Dato : 30-03-14 21:12

Hej,

Jeg skal have malet træværket på huset denne sommer. Det er i forvejen malet med heldækkende træbeskyttelse. Jeg går ud fra at det er vandbaseret da der er rustgennemslag ved div. søm og skruer.

Det bedste er vel at fortsætte med vandbaseret maling. Hvordan undgår jeg at der ikke danner sig nye rustmærker? Vil en terpentisk baseret grundmaling beregnet til træ og metal være ok at pletmale med?

Og lige et ekstra spørgsmål. Gavlpladerne er opsat med skruer som er undersænket 5 mm for meget, hvilket fremstår ret tydeligt når man maler i lyse farver. Hvad er godt at spartle hullerne ud med inden jeg maler?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-03-14 21:42

Shellak bør kunne lukke af for rustgennemslag.spartling vil næsten altid kunne ses. Hvis du grovsliber i åreretningen, kan det måske skjules noget.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 31-03-14 22:28

Jeg tror at termokit er noget af det bedste. Det kan man fylde i hullerne med en stemmejern i passende bredde, tryk godt til og der kommer en minimal bule, det er nemlig rigtig godt, det svinder lidt under udtørring og så kan det næsten blive usynligt. Man kan også bruge silikone fuge materialer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-04-14 07:02

Brug absolut ikke silicone . Det udvikler indespærret eddikesyre, som fremmer korrosionen.
Men værre er at det er helt umuligt at male ovenpå.
Acrylfugemase kan glattes med en spartel og kan overmales,når det er hærdet. Med en godt dækkende træbeskyttelse, kan det gøres svært synligt. Det er en fordel at kunne finfe skruerne, hvis pladerne engang skal ned.

Accepteret svar
Fra : Charlottefrich

Modtaget 100 point
Dato : 01-04-14 14:18

Det er ikke træbeskyttelsen der er skyld i, at sømmene ruster,- Heller ikke selvom den er vandig.
Du bør skifte de rustne søm til rustfri eller galvaniserede søm.
Se evt. her http://www.maling.nu/maling-af-traevaerk-ude.aspx

Brug ikke silikone. Du kan ikke male på silikone.

Du kan spartle med en synkefri spartelmasse til udvendig brug, eller med en polymer eller acrylfugemasse, som Transor foreslår. Husk at rense grundigt der hvor du spartler, så du ikke får løse "propper" af spartelmasse, fordi vedhæftningen er dårlig.

Du kan ikke male med oliemaling ovenpå en vandig maling med et godt resultat.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-04-14 18:46

Jeg har med held brugt en Interior Stop Primer/knast og spærregrund fra Flügger på knaster.

Giv sømmene et par gange, så vil jeg tro at rusten ikke slår igennem.

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 02-04-14 23:00

Acrylfugemasse er nemt at arbejde med og male på. Er det ok at bruge udendørs da det jo er vandopløbsligt men når man maler med heldækkende maling ovenpå?

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 03-04-14 07:21

Homealone, når acrylfugen er tør og hærdet, er den ikke længere vandopløselig. Du skal selvfølgelig bruge en god kvalitet. - Jeg vil, igen, anbefale dig, at bruge en polymer, der er mere vejrbestandig og elastisk.
Du kan sagtens male ovenpå, med heldækkende træbeskyttelse.

Godkendelse af svar
Fra : HomeAlone

Dato : 24-04-14 09:37

Tak for svaret Charlottefrich.