/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvorlænge kan 10amp sikringer overbelast
Fra : werter
Vist : 1625 gange
100 point
Dato : 26-03-14 07:31

Jeg påtænker at købe en "Morphy Richards Accents One Cup 43926 Hot Water Dispenser" = en vandkoger, der ved gennemstrømning leverer næsten kogende vand. Den angives at bruge 3000w (i de 40 sekunder, det vil tage at fylde en kop med næsten kogende vand). Vil den stensikkert springe min 10amp sikring, eller tør jeg løbe an på at en sikring udviser en vis tidsbegrænset tolerance?

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 26-03-14 07:38

Sikringerne skal springe efter 1.5 x 10 Amp i max en time men er det muligt at bruge 13 amp, eller få strøm fra komfur gruppen, hvor opvaskemaskinen ofte også er tilsluttet (16 amp)

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-03-14 07:42

Det kommer meget an på, hvilken type 10 A sikring vi snakker om.
Du kunne jo også vælge en 13 A sikring, som jo burde kunne trække 3000 w kontinuerligt.
I de fleste husinstallationer, kan man blot udskifte en 10 A med en 13 A sikring, men få checket om din installation, kan bære det.

MVH

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-03-14 09:35

din 10 A sikring er jo belastet af noget i forvejen, så når du tænder for Hot Water Dispenser, springer sikringen med garanti. En 10A sikring må udskiftes med en 13 A sikring , så er der lidt mere at gi af men ikke nok til at det skal virke hver gang du tænder for Hot Water Dispenser.
Så det er bedre at få lavet en ordentlig tilslutning fra komfur / opvaskemaskine hvor der som regel er 3 Faser med 16 A sikring + Nul & Jord og 2,5 kvartrat kabel fra EL tavlen, og så brug den fase der ikke bliver brugt til komfuret til din nye Hot Water Dispenser, så virker den hver gang, også når du har gang i komfuret.
Denne løsning vil gøre dig

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 26-03-14 12:37

Jeg troede det var ledningerne man beskyttede med en sikring, altså max sikringsstørrelse i forhold kvadratet, altså 10 A til 1,5 dog max 13A, 220x10=2200w 220x13=2860w.
Men prøv dig dog frem.

Kommentar
Fra : werter

Dato : 26-03-14 12:59

Tak for mange kommentarer!
Jeg vil ikke investere i vandkogeren, hvis jeg ikke vil kunne bruge den. Derfor kan jeg ikke prøve mig frem.
Jeg har nu nok ikke 220v men 230v. Altså hhv 2300w og 2990w. -?
Men kan en 13amp-sikring uden problemer sættes i en 10amp-"fatning"; jeg troede, at der var noget med en bundskrue, som kun en faguddannet elinstallatør måtte skrue på.
(Og det kan let komme til at koste mere end selve vandkogeren!).
Som nævnt forbruger den jo kun 3amp de 40 sekunder, den varmer.
Og den er ene om den 10amp-forbindelse, den skal kobles til. Så mon det går med 10amp?
Vl h W

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-03-14 13:13

Citat
Som nævnt forbruger den jo kun 3amp de 40 sekunder, den varmer.
Og den er ene om den 10amp-forbindelse, den skal kobles til. Så mon det går med 10amp?
Vl h W

Du er helt galt på den. Der skal bruges 13,043478 Amp. når du tænder for den. det giver et total Watt forbrug i timen på 3000Watt ved 230 Volt.

En 13 a sikring passer i en 10 A bundskrue der er rød. og det er tilladt at skifte sikringen selv.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 26-03-14 13:23

En 13 amp sikring med sort pasring kan ikke uden vold monteres i en 10 amp sikringelement med rød pasring, det samme gælde sikringsskuffer

Snakker vi LK/NES så findes der ikke 13 amp bundskruer

Men igen hvis det er muligt så gå efter komfur gruppen

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-03-14 13:27

Citat
Og den er ene om den 10amp-forbindelse, den skal kobles til. Så mon det går med 10amp?
Vl h W

Hvis du skifter den 10A sikring ud med en 13 A sikring og det kun er Hot Water Dispenser den skal trække, skulle det gerne virke i den korte tid den er tændt af gangen.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-03-14 16:00

Citat
En 13 amp sikring med sort pasring kan ikke uden vold monteres i en 10 amp sikringelement med rød pasring, det samme gælde sikringsskuffer

Snakker vi LK/NES så findes der ikke 13 amp bundskruer

skruen.
Du er forkert på den. 10A og 13 A sikringer passer i den samme røde bundskrue og monteringsstykke, og den 13 A sikring monteres meget let uden den mindste vold.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 26-03-14 16:06

Hejdu58

Citat
skruen.
Du er forkert på den. 10A og 13 A sikringer passer i den samme røde bundskrue og monteringsstykke, og den 13 A sikring monteres meget let uden den mindste vold.

Det du skriver giver ingen mening, naturligvis er det lavet så man ikke kan sætte en for stor sikring i, og det er trods alt heller ikke alle installationer der kan klare mere end 10 amp. Men hvis pasringen mangler eller er grå, så passer den naturligvis i, men så er der fejl i installationen

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-03-14 16:28

Citat
Det du skriver giver ingen mening, naturligvis er det lavet så man ikke kan sætte en for stor sikring i, og det er trods alt heller ikke alle installationer der kan klare mere end 10 amp. Men hvis pasringen mangler eller er grå, så passer den naturligvis i, men så er der fejl i installationen

skuen
Jeg sidder med en 10 A og en 13 A sikring og en rød bundskrue foran mig, og det passer sammen med lethed.
Det er mange år siden at det blev indført at lave en 13 A sikring der passer i en rød 10A bundskrue, så forbrugeren selv kunne skifte den ud.
Ja hvis der er grå bundskrue i kan der gå en 16 A sikring og fejl i installationen, med mindre der er brugt 2,5 kvadrat kabel og 16 Amp. stikdåse men det tror jeg ikke der er.
Det er lavet med 1,5 kvadrat kabel og rød bundskrue til 10 A sikring som lovligt må udskiftes med en 13 A sikring af brugeren selv.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 26-03-14 17:12

det er rigtigt hvad hejdu 58 skriver, lige efter bogen

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 26-03-14 18:38

Få den lokale elektriker til at koble det på kraftgruppen i køkkenet.
Det koster max en halv time og så er du sikker så at det virker.
Alt det fis med 10 eller 13 amp sikringer glem det for en smeltesikring er en sliddel og springer på et tidspunkt alligevel...
Fase nul og jord fra kraftgruppen og dit problem er løst...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-03-14 21:33

Citat
Det du skriver giver ingen mening, naturligvis er det lavet så man ikke kan sætte en for stor sikring i, og det er trods alt heller ikke alle installationer der kan klare mere end 10 amp. Men hvis pasringen mangler eller er grå, så passer den naturligvis i, men så er der fejl i installationen

Jeg aner ikke hvad en pasring er.

Men for et par år siden flyttede jeg ind i en lejlighed i noget gammelt byggeri, jeg fornemmede hurtigt, at el-installationerne ikke er optimale i forhold til de strømkrævende ting, de fleste familier har i dag.

Da elektrikeren var her i et anden ærinde spurgte jeg ham, om der er noget i vejen for, at sætte en 13 A sikring i i stedet for en 10 A sikring, for det havde jeg hørt noget om fra en, som påstår, at være elektriker.

Elektrikeren sagde, at det kunne være en god idé, det var der ingen problemer i.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-03-14 23:34

http://www.kitchenone.dk/elkedler/5748-morphy-richards-meno-hot-water.html

Har lige søgt på hvad det er for et stykke legetøj du vil købe, og det er jo ikke andet end en kraftig elkedel der skal tilsluttes en alm stikkontakt så hvis du tilslutter den til den til den 10 A kontakt du nævnte se citat, og sætter en 13 A sikring i så er alt OK og du får hurtig varmt vand.
Citat
Og den er ene om den 10amp-forbindelse, den skal kobles til. Så mon det går med 10amp?
Vl h W

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-03-14 06:38
Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 28-03-14 17:49

Lad os lige starte forfra.
DZ - DZ2 sikringer som de nu hedder denne type bruger BUNDSKRUER og findes 2 - 4 - 6 - 10 - 16 og er den store type med en diameter på ca 2,6 cm

D01 sikringer som er "de små" sikringer ca 1,2 cm i diameter denne type bruger PAS-RINGE eller skuffer
Denne type findes i 2/4/6/10/13/16 - 10 og 13A har samme "størrelse" i bunden og passer derfor i begge skuffer/pas-ringe. Og der findes ingen pas-ring i 16A

Når vi så tager det som hedder smelte-sikringer (som ovenstående) findes der det der hedder smelte-kurve.
Der kan tiden aflæses for hvornår en sikring går

Hvad angår din installation /stikkontakt til din elkoger så kan en 13a sikring uden andet forbrug godt bruges (smelte) det værste der kan ske er at sikringen går en gang i mellem hvis der sidder andet på.

I Danmark har vi de sidste 25år haft 230v i vores stikkontaktor

INGEN Elektriker fakturere under 1 time med mindre de går i nabo ejendommen og kun skalskifte en sikring

Kommentar
Fra : werter

Dato : 06-04-14 12:41

Tak til alle for bidrag. Jeg går videre med sagen!

Godkendelse af svar
Fra : werter

Dato : 06-04-14 12:42

Tak for det mest udførlige af alle de svar jeg fik, rotw.