/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olieskift osv
Fra : nielsymer
Vist : 381 gange
50 point
Dato : 23-03-14 12:04

Hej

Jeg ved intet om biler.

Jeg har købt en brugt bil, og har kørt ca. 1000km i den siden jeg fik den. Den kører rigtig godt, men jeg kom til at tænke på om der er noget jeg skal gøre/skifte/tilse (udover selvfølgelig benzin og sprinklervæske). Skal jeg sørge for at checke oliestanden, kølervæsken eller andet? Er det noget jeg selv kan gøre, og hvor ofte skal dette evt. gøres?
Jeg håber i kan hjælpe.

God søndag.
Vh. Niels

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-03-14 12:34

Hvad er det dog for en bil? Km. Årgang. Diesel. O. S. V. - Men det er altid en god ide og skifte olie og filter, samt tandrem, hvis en sådan, - når man intet ved om den.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-03-14 13:46

Citat
Jeg ved intet om biler.

så overlader man bilen til et værksted - du kan tjekke oliestanden med målepinden
På MC gøres det når motor er varm, på bil? ved jeg det ikke.
Ellers anskaf dig en MAUNAL, der står hvad du selv skal gøre og hvad PRO bør gøre.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-03-14 15:01

NB husk at tjekke dine lygter, det er ikke så galt nu, men om vinteren i den mørke tid er det et HELVEDE at se på, og det gøres hver dag, sammen med dæktryk.
Men find dig en manual, der står alt, der er værd at vide om bilen.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 50 point
Dato : 23-03-14 19:05

Du bør så sandelig have et godt øje på både olie og vand, specielt når du ikke kender forbruget. Sagde sælger at den intet brugte ? GLEM DET! Konstater det selv:
Med varm motor trækker du "oliepinden" op og aftørrer den omhyggeligt. Skubber den på plads dvs. HELT ned - mens du tæller langsomt til fem, eller ti. Træk pinden op og aflæs pejlingen: Olien skal ALTID stå et sted mellem MIN. og MAX. Den må gerne stå på MAX. men ikke over!
Den må slet ikke befinde sig under MIN. Det kan få fatale følger hvis motoren mister sit olietryk. Hvis lampen tænder i instrumenthuset under kørsel er det som regel allerede for sent at sætte ind.

Vandstanden kontrolleres med KOLD motor. Skru ALDRIG låg af køler eller ekspansionstank med varm motor. Du risikerer at skolde dig selv. Der er tryk på.
Men ofte kan du visuelt kontrollere vandstanden uden at tage låg / dæksler af.

Hvis du er usikker på tandrem, oliefilter, luftfilter, tændrør etc. - bør du få det skiftet snarest. En knækket tandrem vil ofte betyde en kostbar reparation. Så hellere en ny rem i tide, og du er godt kørende.

En rigtig god ting er altid en reparationsmanual. Mange ting er udførligt beskrevet, lige fra de simple små fif og service, til større og krævende opgaver.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 23-03-14 21:14

Det er meget tilrådelig at læse manualen når man ikke kender meget til biler, så får man da lidt viden om sin bil.
Det gælder for øvrigt alt nyt man køber det er klog at læse manualen.
Det er smart at finde ud af, om der er både gul og rød lampe til olie og kølevæske stand.
En rød lampe til olie og vand betyder øjeblikkelig stands og stop motoren.
Der er mange andre ting man skal lære noget om.

Godkendelse af svar
Fra : nielsymer

Dato : 24-03-14 15:21

Tak for svaret Cortina01.