/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
I gamle dage
Fra : mig-selv
Vist : 745 gange
10 point
Dato : 21-03-14 20:24

Hvor var det lige at man kunne købe ´kørner´ huller henne..

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-03-14 20:32
Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 20 point
Dato : 21-03-14 20:40

Autokørneren er ret god at bruge. Men den laver jo ikke hul men bare en fordybning "Kørneprik"
En spand fuld kørneprikker koster omkring en 20 kr. og isenkræmmeren har dem vist endnu.
Skal du bore et ret præcist hul så start med et pinolbor.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-03-14 20:45

Citat
isenkræmmeren har dem vist endnu

Jow, men hvor finder man så en isenkræmmer nu om dage, nu hedder det jo silvan osv, og der kan man ikke få dem.

Ved du forresten om bageren stadig laver kejsersnit´r.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-14 20:48

Ja da - men kun dem med hindbæsyltetøj.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-03-14 20:52

Troede de hed Hindbærsnitter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-14 20:57

Her ovre hedder de Kejsersnitter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-14 21:10

Jeg tænkte på om du ikke kan bruge en dobbelt kørner i stedet for. Sådan en har jeg brugt mange gange.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-03-14 21:41

Citat
Jow, men hvor finder man så en isenkræmmer nu om dage, nu hedder det jo silvan osv, og der kan man ikke få dem.

Der sidder såmænd en her, som er oplært til at sælge 22 små blå søm og 6 gardinkroge til gamle Fru Jensen, eller stå ude i gården i snevejr og klippe 4 meter kyllingenet til Pedersen som skulle bruge det til ungernes kaninbure, men så kun havde brug for en halv pakke kramper..........hvor jeg lige smed 30% anbrud på prisen uden at han opdagede det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-14 21:50

Det gøres der stadig Luffe - ved metermål af kabler.

Hvis i undrer jer over en dobbeltkørner, så er den altså rigtig nok. Der laves kun een prik ad gangen. med styr fra den forrige prik. det bruges når noget skal bores ud.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-03-14 23:19

Citat
Jow, men hvor finder man så en isenkræmmer nu om dage, nu hedder det jo silvan osv, og der kan man ikke få dem.

Silvan o.s.v. er jo ikke isenkræmmere, det er byggemarkeder.

Men isenkræmmere har taget navneforandring til Imerco, Inspiration o.s.v.

Og kørnerprikker fås sikkert samme sted som en dåse knofedt

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-03-14 01:59

Citat
oplært til at sælge 22 små blå søm og 6 gardinkroge

Se, det var tider - samt man kunne vist også få det udbragt.
I Bauhaus kan man købe bolte og møtrikker i en opvejet pose = service. men det er vist også det eneste.

Citat
isenkræmmere har taget navneforandring til Imerco, Inspiration o.s.v.

Det kan du have ret i - men syntes ikke de sælger ret meget ´isenkræm´ som de gjorde i gamle dage.
Når jeg har haft brug for noget specielt, så har de det ikke.
Det jeg syntes minder mest om datidens isenkræmmere er små special forretninger og med begrænset/ specelt udbud, lidt alá en provianterings butik for sejlere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-03-14 08:32

Kørnerprikker købes samme sted, som man kan købe:

En hulrumsforstærker, et nedslag ...og en pose knaphuller.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-03-14 08:35

Ps. Hvis de har udsolgt i nedslag?

Kan du istedet bruge et opslag, men husk at vende det om ved monteringen!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-03-14 08:36

Jamen er der forskel på huller og prikker???
Dem jeg slog i gamle dage var næsten så store at der kunne stå en tændstik i hullet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-14 09:58

Her er der en forretning som er tæt på at være en isekræmmer:
https://www.google.dk/#q=den+aktive+isenkr%C3%A6mmer

Den på hjørnet af Griffenfeldsgade og Nørrebrogade, eksisterer vist ikke mere.
Jeg kommer næsten aldrig ind til Kbh.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-03-14 10:40

En lille sand beretning,der gav anledning til en sund latter:
Tilbage i firserne,var jeg med til at bygge ny villa i Højslev,til en ung skolelærer.

En dag var tømrerne løbet tør for en bestemt type træskruer. Altså skruer til træ,ikke AF træ.
Han fik dimensionerne skrevet ned,og kørte kvik til Skive,efter skruerne. Der gik en rum tid,ingen kunne forstå hvor han blev af.

Så kom han slukøret tilbage...uden skruer. "Nu havde han været rundt i Skive,på diverse tømmerhandler,købmænd og special butikker. Ingen steder havde de skruer af træ".

Men han var jo også skolelærer.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-14 11:54

Træskruer findes altså......................bl.a. bruges de til at skrue bordben fast til bordpladen.
Det er faktisk også en træskrue der bruges i de gamle høvlebænke,
til at spænde materialerne fast.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-03-14 21:47

Citat
I Bauhaus kan man købe bolte og møtrikker i en opvejet pose = service.

Faktisk et ualmindelig godt koncept, og de har mange specialdimser der sælges på den måde.
Godt nok er det dyrt lige som SB-pakninger, men man tager lige nøjagtig det antal man skal bruge.......hvorfor købe 8 stk 12 mm møtrikker i en blisterpakning når man kun skal bruge 4........for ikke at tale om fjederskiver til samme.

Træskruer hedder i dag spånskruer, der er også flere typer på markedet end da jeg stod bag disken, og de er tilpasset skruemaskiner, hvor man i gamle dage i heldigste fald havde en amerikanerskruetrækker og alligevel skulle bore for til de store skruer for ikke at ødelægge både træ og kærv.
Jeg har såmænd også stået i butikkens loft og savet messingrør til garderobestænger samt pianohængsler, disse fik vi hjem i 6 m længder.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-03-14 21:57

Og så slipper vi for alt det med affald der forurener, og som du skriver har de aldrig en pakke med det antal man nu engang skal bruge.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-14 08:06

Eyvind -> Nøeh...
Citat
Det er faktisk også en træskrue der bruges i de gamle høvlebænke,
til at spænde materialerne fast

Det hedder en skruetvinge.

..men spændegevindet i skruetvingen var af træ ..hvis det var dén du kaldt træskrue
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-14 08:11

I 'gamle dage' var der ik' også noget der hed en Matrealist? Hvor man netop kunne købe løse skruer, søm, div. fittings, lim, tapet, gips, balsatræ ..og andre 'sjældne' træsorter, samt kemikalier af enhver slags.

En viktualie forretning støder man heller ikke på længere! (Nu hedder det vist : Charcuteri.)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-14 08:16

Øeh.. nå; det hed Materialist ..og det kan man åbenbart stadig uddanne sig til:

http://www.ug.dk/job/salgindkoebmarkedsfoering/butiksarb/materialist.aspx

..og Apoteket gør det åbenbart ud for Materialisten nu om dage
...ikke mange skruer, søm og tapet dér
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-03-14 08:43

Citat
også noget der hed en Matrealist? Hvor man netop kunne købe løse skruer, søm, div. fittings, lim, tapet, gips, balsatræ ..og andre 'sjældne' træsorter, samt kemikalier af enhver slags.

Kan huske Salpeter, der var godt - blandet med sukker.
Man kunne også købe Tonikum med stryknin (tror jeg nok) - men det er vist forbudt nu om dage

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-03-14 09:30

Citat
Øeh.. nå; det hed Materialist ..og det kan man åbenbart stadig uddanne sig til:

De er jo allesammen Matas i dag.

Udefra ser det ud som om de kun har sæbe og parfume, men de har jo også bandagistvarer, medicin, krydderier m.m, større butikker har også de ægte materialistvarer som bevæger sig ind i kemiske ting og farvehandel...........og hverken er til indvortes eller udvortes brug hos mennesker.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-03-14 10:45

Citat
De er jo allesammen Matas i dag.

Ja,og der kunne man købe "hjemmelavet" tre ugers vin pakker.

Husker endnu når det skulle hældes på flasker,årets store festdag. Man havde jo inviteret naboen til at smage. Man fik som regel en ordentlig ski` på. Og bulder i kasketten.......dagen efter.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-14 13:33

Årets store festdag - næe Mosebæk, det var månedens store festdag når der skulle proppes med flot hat på toppen.
Ungerne kom ikke i bad den uge for badekarret skulle bruges til at rense flaker.

En af mine venner kom slet ikke vinen på flasker, men trak vinen op af ballonen med noget der lignede en hævert.................og så direkte ned i glassene til sine gæstende vineksperter, som jo var os.

Jeg ville en gang lave noget der lignede portvin, lige pludselig blev det hele til "blåsyre" og det røg ud.
Henne hos Matas sagde de bare, at der skulle hældes noget "#¤%&" , så det blev godt igen. For sent.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-03-14 15:45

Det eneste ordentlige hjemmelavede jeg har fået var hjemmebrændt alkohol, tilsat noget helt lovligt købt så det smagte af Gammel Dansk
Fik noget "hvidvin" engang, det var tykt og uklart, men værten var stolt.

Og min svoger mener han er verdensmester i at købe rødvin, han køber 12 flasker af kendte mærker når prisen er nede på det halve et par måneder efter tapningen, jeg HAR prøvet at forklare at det har sine grunde at årgangen er meget billigere end foregående år

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-03-14 17:55

Citat
Ja,og der kunne man købe "hjemmelavet" tre ugers vin pakker.

Købte engang et ´sæt´ og prøvede både vin og øl og efter klaring og al anden omdskab = diaré de næste par dage, hyggeligt.
Men BILLIGT var det trods alt..
Citat
har sine grunde at årgangen er meget billigere end foregående år

Mere
Citat
En af mine venner kom slet ikke vinen på flasker, men trak vinen op af ballonen med noget der lignede en hævert.................og så direkte ned i glassene til sine gæstende vineksperter, som jo var os.

Sikkert med rester af bundfald = mere dårligheder.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-03-14 17:58

Man kunne også bare købe en flaske finsprit/ destilleret/ husholdningssprit og tilsætte diverse smags stoffer, fik engang sådan én af familien (husholdningssprit) og siden har jeg aldrig rørt vedkommendes vand!!!! med procenter i.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-03-14 07:10

mig-selv - Dengang var husholdnings sprit denatureret med et knap så flygtigt denatureringsmiddel, således man bare kunne destilere ethanolen fra igen ...eller filtrere spritten et par gange gennem aktivt kul (trækul) ..som netop kunne købes hos Materialisten. Til slut skulle der bare tilsættes essens købt sammesteds ..så det kom til at smage lidt af 'fisk'

For det ik' ska' vær' løgn, så købte man også ølbrygnings sæt. Resultatet var oftest ret elendigt og det eftergærerede på flaske så kaplerne poppede som popkorn inden for en uge. Derfor blev man nødt til at drikke alle flaskerne (50 stk.) i løbet af de første par dage ...hvilket var den eneste grund til man gjorde 'forsøget' igen
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 14-04-14 18:23

Der var én der kunne huske ´Joken´.
Og ellers et par fine indlæg imellem, mens vi var igang.