/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hedder det Stay eller Stays i denne sæt?
Fra : McBobo
Vist : 501 gange
100 point
Dato : 18-03-14 09:37

Hej kandu folket

Jeg sidder og er ved at lave en opgave og er bleven i tvivl om det hedder: stays eller stay.
Sætningens betydning skulle gerne være at alt "forbliver" på f.eks.. Kandu, i Hjemmet m.m.
Kort sagt, at man ikke må gemme eller tag tingene med sig.
Umiddelbart lyder sætning 1 rigtigt i mit hovede....... McBobo

Eksempler:
---------------------------------------------
1) All contents stays at Kandu/Home
2) All contents stay at Kandu/Home

1) All cars stays at Kandu/Home
2) All cars stay at Kandu/Home

1) All movies stays at Kandu/Home
2) All movies stay at Kandu/Home

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 18-03-14 12:34

Contents, cars og movies ere alle flertal, så medmindre min grammatik over årene er rustet til, så er sætning #2 den korrekte.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-03-14 13:29

Enig,

og som kontrol kan du jo bare spørge på nettet, eksempelvis med både:
All cars stays og All cars stay, og se hvor du får flest svar...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-03-14 13:47

Den er den bedste men alligevel.
http://translate.google.com

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 18-03-14 16:22

Så vil jeg lige først påpege, at "stay" ikke er det helt korrekte ord at bruge i den sammenhæng.

Det er "remain"

Og om der skal "s" i enden af ordet eller ej, så er det en ganske enkel bøjning af et verbum, hvor der kun skal s i enden af verbet ved tredje persons ental i nutid = at hvis der er tale om "he, she, it", så skal der bruges "s".

Men når det drejer sig om flertal, f.eks flere ting, biler o.s.v skal verbet være uden s.

Så det er eksempel 2 af dine sætninger der er korrekte i bøjningen af verbet:

"2) All movies stay (remain) at Kandu/Home"

Hvor imod det ville være

"The movie stays (remains) ...." hvis det drejede sig om en enkelt ting.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-03-14 21:39

Citat
Så vil jeg lige først påpege, at "stay" ikke er det helt korrekte ord at bruge i den sammenhæng.

Det er "remain"

Og om der skal "s" i enden af ordet eller ej, så er det en ganske enkel bøjning af et verbum, hvor der kun skal s i enden af verbet ved tredje persons ental i nutid = at hvis der er tale om "he, she, it", så skal der bruges "s".

Men når det drejer sig om flertal, f.eks flere ting, biler o.s.v skal verbet være uden s.

Så det er eksempel 2 af dine sætninger der er korrekte i bøjningen af verbet:

"2) All movies stay (remain) at Kandu/Home"

Hvor imod det ville være

"The movie stays (remains) ...." hvis det drejede sig om en enkelt ting.

Jeg er fuldstændig enig.

Godkendelse af svar
Fra : McBobo

Dato : 21-03-14 08:23

Tak for svaret dova.