/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
platy yngel
Fra : Juvelen
Vist : 612 gange
100 point
Dato : 16-03-14 15:50

Jeg har lige fanget 8 små platy unger i mit akvarie . Kiggede efter fordi min ny indkøbte blå hun virkede tynd , men ungerne er gule .
Så har sat en af mine andre gule hunner ned i fødekassen sammen med de små fordi hun ser sort ud ved bugen og har osse set tyk ud .. (hun er dog kun en stor unge på 2-3 cm)
Kan det være den blå der har født eller er det den gule?
Jeg har aldrig haft en blå platy før så ved ikke om hvilken farve yngel de får . Og kan læse en smule på nettet om at man ikke kan regne med ynglens farve stammer direkte fra forældrene , men har dog kun haft rød, gule eller orange unger før .

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-03-14 16:04

Citat
Så har sat en af mine andre gule hunner ned i fødekassen sammen med de små

Hvis du vil bevare dine nye små unger skal du da ikke sætte dem sammen med de voksne, for de tror bare det er levende foder og spiser dem

Og hvis jeg husker rigtig var alle ungerne gule lige i starten og senere skiftede farve

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 17-03-14 23:47

En ung platy på 2-3 cm får ikke unger, men den æder sikkert med stor fornøjelse andre nyfødte unger.

Det har intet formål at tage ungerne fra hvis du lukker nogen fisk ned til dem, heller ikke deres mor, for den tror også det er middagsmad.

Der findes dog platy der ikke æder deres unger, men det afhænger af, at det er er meget stort akvarium og med mange gemmesteder til ungerne.

Jeg har 325 liter og 7-8 voksne platyer. Og så er der måske 100 unger i forskellig størrelse.

Jeg vil ikke afvise, at nogen bliver ædt, men mange overlever faktisk.

Og så længe de er ret små, har de alle en gennemsigtig/gullig farve, undtagen hvis det er dem med sort hale (wagtail), der kan man som regel se at halen er mørk. .

Der går et par uger før man rigtigt kan se hvilken farve de får

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-03-14 00:04

Mine platy/ sværddragere og molly´r har altid haft forældrenes farve fra første dag.
Og som der skrives føder så små fisk ikke unger (bortset fra guppy), jeg har røde platy, og de er knap 1½ år gamle nu og knap 10cm, og først nu er hunnerne ved at kigge sig om efter hannen, og de er ikke sorte i gattet = din kan derimod have sygdom, hvis det ligner noget der bare minder om at den er med unger = altså fed og vrikkende.

Nu skriver du BLÅ platy, håber ikke du er blevet snydt, da der er enkelte uetiske dyrehandlere der sælger fisk der er farvet med kemikalier.

Jeg har enkelte guppy´r der er sorte/ rød hale, og deres afkom blev gule med rød hale
alle døde inden for et par dage i sidste uge - hvilke jeg finder mærkeligt.

Kommentar
Fra : Juvelen

Dato : 18-03-14 19:40

Jeg tog hurtigt den store gule unge op af fødekassen , den ænsede ikke de små og ville ud til de andre store . Så har stadig alle små gulllige unger
nu er mit problem bare at jeg skal have købt et større akvarie , selvom det jeg har blev købt for 1½ måned siden, men det er for småt nu . Så det her blir nok det sidste kuld jeg hiver op i en fødekasse ,men det er en sjov oplevelse at prøve
Men jeg vil se frem til om et par uger om hvem forældrene til de nye små er . Og så tror jeg at jeg skal have lært at se de rigtige tegn på graviditet
tusinde tak for jeres hjælp , skønt at der er venlige mennesker der vil give ud af deres erfaring

Godkendelse af svar
Fra : Juvelen

Dato : 18-03-14 19:42

Tak for svaret dova. Og held og lykke med alle dine små

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-03-14 11:48

Tak i lige måde