/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
At se DR's kanaler
Fra : nielsymer
Vist : 500 gange
50 point
Dato : 15-03-14 07:18

God morgen

Vi er flyttet, og har besluttet at vi ikke har brug for alle de brugerbetalte tvkanaler vi havde før. Det kunne alligevel være meget rart at kunne se DR's kanaler.
Hvordan gør man det? Der sidder en (gammeldags?) antenne på taget, og der er trukket antennekabler i d i stuen. Antennekabler passer dog ikke i fjernsynet. Kræver det noget bestemt udstyr at kunne tage kanalerne?

Vh. Niels

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-03-14 08:42

et stik, der passer i TV-et

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-03-14 08:45

I kan sagtens tage det digitale MPEG4 signal ned med en almindelig UHF antenne.

http://www.dr.dk/OmDR/Modtagelse/Antenne/20091020170333.htm

Men hvis ikke engang stikket passer (??????????) vil jeg da anbefale en helt ny UHF antenne og nye ekstra skærmede kabler helt ned i stuen, og en ny skærmet stikdåse i stuen, det digitale signal er ret følsomt hvad der kan give pixeleringer.
Og naturligvis et nyt kabel fra TV til vægdåsen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-03-14 08:49

Og lad være med at købe de billigste kabler hos Harald Nyborg, de er ikke skærmet nok.

Kommentar
Fra : nielsymer

Dato : 15-03-14 08:56

Der er sådan et stik man kan skrue på, for enden af kablet. Jeg tror bare der mangler en dims der konverterer "enden", så det kommer til at passe i TV'et.
Jeg må prøve at få fat i sådan et.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-03-14 09:01

Du behøver ikke "en konverter", du kan bare montere et nyt stik, der passer.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 50 point
Dato : 15-03-14 09:02

Det er nok sån' en her du skal bruge

http://www.av-cables.dk/coax-adapter/f-hun-til-coax-han-omsaetter.html
eller denne
http://www.av-cables.dk/coax-adapter/f-hun-til-coax-hun-omsaetter.html

Men det var måske nemmere at klippe det stik af med gevind og sætte et alm ant.stik på!?
http://www.av-cables.dk/antennestik/

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-03-14 10:14

Så er det spændende om jeres TV-apparat er nyt nok til at have MPEG4-dekoder indbygget. I opdager nok, hvis det ikke er tilfældet. Så må i til at vælge om I vil købe nyt apparat eller nøjes med at købe en omsætterbox.

Godkendelse af svar
Fra : nielsymer

Dato : 16-03-14 10:33

Tak for svaret Klaudi.

Jeg prøver. Jeg troede faktisk at uhf antennerne ikke længere kunne bruges.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-03-14 11:17

velbekomme