/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Kompensation Grøn check
Fra : kipumi
Vist : 802 gange
100 point
Dato : 11-03-14 14:29

Kan nogen forklare mig, hvorfor der på selvangivelsen står: Forskudsskat- indeholdt a-skat - og så kommer: Kompensation for forhøjede afgifter (grøn check) - dette beløb er lagt til a.skatten, hvis det er en kompensation, skal den så ikke være trukket fra ? - hvis nej, så forklar mig lige, hvorfor jeg ikke forstår, hvad der står. Mange tak -

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-03-14 14:31

Når den er lagt til indholdt A-skat reducerer den jo din evt. restskat eller øger din evt. overskydende skat.

Så den er godt nok.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-03-14 18:54

Det ser jo godt ud at man får en check. Det er noget man har opfundet, fordi man ikke skal betale så meget i grønne afgifter som andre, så bliver det modregnet på denne måde.

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 13-03-14 16:40

Jeg forstår det ikke :) - Årsopgørelsen har først Skatteberegning og opgørelse: Forskudsskat - så lægger de 1300 kr til dette beløb, og så er forskudsskatten naturligvis 1300 kr større. Men, hvis det er en check skattefri, hvordan kan det så være, at den ikke bliver trukket fra min skat, så jeg skal betale minde, hvordan kan en årlig skattefri check lægges til ? - jeg er altså stået af. Kan nogen forklare mig det? Nederst er kopieret fra skats hjemmeside.
Regnestykke: A-skat 21.132 kr + Kompensation for forhøjede afgifter(grøn check) 1300 kr. + tillæg til grøn check 280 kr I alt kr. 22.712 - som er det jeg skal betale for 2013 !! Lille skat, ja men jeg ville hellere have haft "checken" - da jeg ikke forstå regnestykket.

Checken
Den grønne check er en
årlig, skattefri udbetaling
på 1.300 kr. til alle personer,
der er fyldt 18 år
senest den første dag i
indkomståret.

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 100 point
Dato : 13-03-14 19:07

Nej, det er det, du HAR betalt.

Læn dig nu tilbage, luk øjnene, og så tænker du således. Jeg har betalt 21.132 i skat, den ØGER de med den grønne check, så du har mere, der kan modregnes i den skat, du skal betale.

Læs mit første svar.

Den er god nok.

Om de trækker den fra den skat, du skal betale eller lægger den til den ska, du har betalt.

Resultatet er det samme.

Ved at lægge den til den skat, du har betalt, så "indsætter" de beløbet på din "konto".

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-03-14 22:55

Sidebemærkning ...der er også noget der hedder tillæg til Grøn Check:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1949002

Citat
Du får 280 kr. ekstra om året, hvis du tjener mindre end 215.900 kr. i 2014 (212.000 kr. i 2013).

Hm... det forstår jeg så ikke lige. I min forskudsopgørelse står der at jeg ikke er berettiget til dette tillæg, da jeg er sat til at betale skat af 215.000 kr ..og jeg således tjener mere end 214.900 kr. !!!

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 14-03-14 08:01

Tak for svaret Bille1948. Tak for din tålmodighed - for at skære det ud i pap. NU forstår jeg det. Og det endda uden at lukke øjnene

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-03-14 08:37

Det lyder godt, og tak for point.