/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Trafik anno 1938
Fra : mig-selv
Vist : 372 gange
10 point
Dato : 10-03-14 19:27

Sad og så denne film, ved 18:23 kommer der en hestevogn med røg på? hvad er det..
en trafikbølle eller - forklaring tak.

http://www.youtube.com/watch?v=rXbVHQemi80

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 10-03-14 20:44

Jeg ved ikke hvad det er, har aldrig set noget der ligner. Jeg tænkte om det kunne være for at holde fluer og hestebremser væk.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-03-14 21:42

Samme tanke - men sikke da en tåge-maskine.
Det eneste jeg har set af den slags er BI/mænd der er bange for et ´stik´.
Ellers ville jeg have tænkt en tanke om ´faresignal´ = 1 HK med vogn bagpå, men den holder vel ikke vand, selv dengang.

http://www.youtube.com/watch?v=aquw25MH2lM

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-03-14 21:45

Og genstanden er vist rimelig varm for hesten, der hvor den sidder.
Måske hesten skal have renset bihuler, som vi andre sidder over en balje dampende vand.

Troede bare der var/er nogen der har set noget LIGNENDE i lille DK, for jeg har ikke.

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 10 point
Dato : 10-03-14 22:23

Nu skal jeg fortælle dig hvorfor kusken har en "spand røg" i seletøjet.

Vi skal gå udfra, at heste på daværende tidspunkt ikke er 100% trafiksikre.

Hvis hesten så løfter hovedet for højt har kusken ikke styring på hesten.
Ved for højt løft med hovedet kan hesten nemt tage bidet/bidslet med tænderne, og derved har kusken ingen styring på hesten.

Læg mærke til, når hesten løfter hovedet, får hesten røgen i næsen og derved "tvinges" hovedet ned på plads igen for at undgå røgen.

Herregårdshestene blev tilkørt på samme måde i danmark.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-03-14 22:34

Citat
Herregårdshestene blev tilkørt på samme måde i danmark.

? Tilkørt, altså - men kan da følge dig, bare en mærkelig måde at klare de problemer på.
Har du et billede eller link til samme = fra DK, for som skrevet har jeg ikke set dét? heste nummer før

Citat
tidspunkt ikke er 100% trafiksikre.

Det kan man se den ikke var..men alligevel, der var trods alt ikke mange kampvogne/ biler til stede dengang i 1938 - eller var der nu det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-03-14 22:42

Citat
Det kan man se den ikke var..

det må vist have været en anden film jeg så (eller samme), den stejlede næsten da den blev overhalet af en bil, men den havde vist en KO/tyr ved siden af sig, som ikke rigtig var til at flytte rundt med.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-03-14 23:16

Nææ, det har jeg ingen link på - og gider heller ikke at lede efter det.
Menæh, nu er det jo sådan - hvis det ikke er gået op for dig, -så er historien jo det, jeg beskæftiger mig med til hverdags.

Jeg ulejligede mig med at fortælle dig et glimt fra en svunden tid.
Okay, du har ret til at ignorerer det. Jeg er faktisk ligeglad.

Citat
Tilkørt,
Ja, det hed det. Når en hest var klar til at gå for vogn/harve/plov - så var den tilkørt. Og når den var ryttervant - så var den tilredet.

Citat
altså - men kan da følge dig, bare en mærkelig måde at klare de problemer på.
Næ, det var sådan set ikke. Landbruget skulle leve af at have heste der kunne arbejde og der var ikke tid til pjat og pjank. Kunne hesten ikke lære tingene indenfor et rimelig tidsrum endte den som bøffer.
Dengang var der ikke noget der hed "Dyrenes Beskyttelse" - Og mennesket - havde såmænd samme betingelser. Ville du ikke arbejde, jamen så dø af sult.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 11-03-14 16:00

Under og efter verdenskrigen kørte mange biler med kulfyrede generatorer, tror jeg nok de hed. Der kunne også være et spand heste foran hvis det kneb med fyringen.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-03-14 19:52

Citat
Under og efter verdenskrigen kørte mange biler med kulfyrede generatorer, tror jeg nok de hed.
Klik på dette link http://ing.dk/artikel/hvordan-virker-en-gasgenerator-til-en-bil-85314
så får du den rette forklaring.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 12-03-14 17:31

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 12-03-14 21:55

Merci