/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Automatisk vinduesåbner og glasklips?
Fra : ZwordFish
Vist : 505 gange
70 point
Dato : 09-03-14 21:55

Hej alle

Jeg har lige fået mit første drivhus op at stå og er nu kommet til at tænke over udluftning. Som jeg ser det vil en optimal temperatur være 22 grader i et drivhus der både skal huse tomat, agurk, chili og peberfrugtplanter, men hvordan justere man sådanne automatiske vinduesåbnere til at åbne ved en bestemt temperatur? Er det alle vinduesåbnere man kan justere eller er det nogle specielle modeller man skal have fat i? Har tænkt på den i harald-nyborg til 150kr. pr. stk. nogen der har erfaringer med den?

Mht. glasklips, så har jeg vist vendt nogle af dem forkert. Sker der noget ved det eller burde jeg pille dem af og vende dem? Ruderne sidder godt fast nu og er udover klipsene også fæstnet med silikone.

/Jacob

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 80 point
Dato : 09-03-14 22:13

Køb du bare den i harald-nyborg, for det det drejer sig om er at få luft til drivhuset når solen skinner på det bliver temp langt over 22 grader og så skal der altså åbnes max for at holde temp nede og de kan alle justeres så de ikke åbner før de 22 grader.
Og glasklips gør ikke noget at de vender forkert og når der også er brugt silikone falder glassene ikke ud

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-03-14 22:18

Mine vindues åbnere indstilles på den måde, at man skruer den sorte hylster ud og ind så det passer med temperaturen i drivhuset.
Det vil sige at man skal have en termometer og så stille åbningen så det passer med at den begynder og lukke når temperaturen falder til under 22 grader. Så det er bare tålmodighed og hygge sig med justering når solen kommer.

Clipsene behøver du da ikke at ændre på hvis glasset sidder fint hvor de skal.

Kommentar
Fra : ZwordFish

Dato : 09-03-14 22:23

Tak for de to hurtige svar. Mht. klipsene, så var det bare om de ved at vende forkert giver et forkert tryk på glassene, således at de istedet for at trykkes mod rammen reelt trykker mod midten og evt. en smule udaf.

Lige et tillægsspørgsmål; hvor mange glasklips pr. rude ville I anbefale? Ligenu har de kun en i hver side, nogle specialstykker, såsom trekantsruder osv. har tre klips.

Kommentar
Fra : ZwordFish

Dato : 09-03-14 22:26

Nu er der sådan et lamelvindue i den ene side af drivhuset. Har overvejet om jeg kan fører en slags trækstang ned til dette vindue og derved bruge en automatisk vinduesåbner til både at åbne vinduet i taget og så dette lamelvindue. Hvad synes I om denne ide?

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 09-03-14 23:00

Glas clipsene skal side så de 2 små buer trykker på glasset, der skal 2 i hver side, på trekant ruderne skal der 3 på den skrå side, jeg har lige siddet med samler tegningen, da de 2 storme tog 28 ruder, sprængte den ene skråstive, og bøjede den anden, så forsiden kom 15 cm. ud af lod. held og lykke med tomater , agurker og alt det andet, Ps, de sidste 8 år har jeg kun brugt det til havemøbler m.m.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 10-03-14 00:01

Citat
Lige et tillægsspørgsmål; hvor mange glasklips pr. rude ville I anbefale? Ligenu har de kun en i hver side, nogle specialstykker, såsom trekantsruder osv. har tre klips.

Normalt er der to i hver side men hvis du har fuget glasset hele vejen rundt så også glasklips er sat fast med silikone så skal glassene nok blive der.
Citat
Nu er der sådan et lamelvindue i den ene side af drivhuset. Har overvejet om jeg kan fører en slags trækstang ned til dette vindue og derved bruge en automatisk vinduesåbner til både at åbne vinduet i taget og så dette lamelvindue

En frækstang er for-besværlig så er det letter med snor-træk trisser og trækfjeder, men det er letter at lade det stå åben hele sommeren så når tagvinduet åbner kan der komme luftcirkulation i drivhuset

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-03-14 06:21

Du har fået svarene, så jeg vil bare huske dig på at tage cylindrene, der åbner tagvinduerne, ind om vinteren, de tåler ikke frost! Og lukke vinduerne så de ikke kan "blafre" op når det blæser, jeg bruger gerne en stump ståltråd.

Godkendelse af svar
Fra : ZwordFish

Dato : 10-03-14 06:31

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 10-03-14 08:37

Selv tak ZwordFish

Husk også at smøre gevindet på cylinderen inden du montere den, så den ikke irre fast så er den letter at afmonter igen inden vinteren, min egen er over 20 år gammel og virker stadig.