/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
WinXP Pro og disk-formatering
Fra : jamera
Vist : 436 gange
50 point
Dato : 13-06-03 09:44

daws

hvordan er det lige man gør hvis man gerne vil starte fuldstændig på en frisk med formateret harddisk med WinXP Pro installeret??
jeg kender kun det der med at starte op fra en boot-diskette ( Win98) og så vælge format, men da jeg nu har formateret Disken i NTFS, virker det ikke.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 13-06-03 09:51

du skal bare boot fra din xp cdrom og når den anbefaler en partition til at indstallere xp på skal du
tryk enter for at vælge den aktuelle partition
tryk o for at oprette en partition
tryk l for at slette en partition
så kan du oprette (og slette partition) i den størrelse du vil.

Kommentar
Fra : x13

Dato : 13-06-03 09:54

hejsa jamera
du skal bare slette din partion (det er en ikke dos-partion du skal slette) derefter skal du sætte din XP cd i
maskine og genstarte så vil du starte helt for fra med at vælge størrelse på din disk og så vil du få formateret
din disk
hilsen
x13

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-03 10:07

sæt først dit cdrom drev til første boot device i bios>advanced setup page og sæt det tilbage til din hardisk når du har kørt din formatering.(for at formatere fra dit cdrom drev)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-03 10:16

sæt så xp cd'en i cdrom drevet og boot følg instruktionerne,stille og rogligt
og læs hvad der står.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-03 10:25

Når du skal ind i bios skal du trykke på en af disse taster ellers står det på din
skærm når du boot'er op ESC, DELETE, F1, F2, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.

(1) Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom kan du ikke boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
(2) Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
(3) Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)
(4) Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
(5) Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R) og nu skal du trykke på L.
(6) Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.

Manse9933

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-06-03 10:26

I bios skal den kunne boote fra cd-rom
Læg xp cd-rom i comp.
start og hold øje med nederste del af skærmen, og der vil så vidt jeg husker stå
start fra cd tryk på en tast (du skal være lidt hurtig)
Den vil starte installation og du får mulighed for at slette partitioner (eks. c-drev) /formatere (fat327NTFS)
Hvis du har et D: drev så pas lige på du ikke sletter det.
Du kan også nu dele din harddisk op så du kan lave et D: drev til at gemme filer på
Efter indstallation skal du ikke trykke nogen tast lige i starten. Men lad bare cd rommen ligge i for den skal bruges
af XP til at færdiggøre installatiom.
Det var lige hvad jeg kunne huske.
Emesen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 13-06-03 11:24

emesen >> tror du min bootdisk ( den du har afprøvet ) virker i dette tilfælde

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-06-03 13:11

technet >Ja - men havde du cdrom driver med det kan jeg ikke huske.

Kommentar
Fra : jamera

Dato : 13-06-03 15:13

AARGH

...jeg roder rundt i det......pisselort....

Nu har ejg så installeret en ny winXP på en ny partition , prøvet at slette den gamle partition med XP-disken ( det kunne den ikke ) , så formaterede jeg den nye til Fat32 partition og ville installere Win98SE, det ville den heller ikke, da det ikke var "en boot-partition" eller noget.....jajaja, så kunne man læse "install.txt" sagde den, men hvem fanden gider læse flere sider om dette lort....jeg vil bare have en REN harddisk til at starte forfra, HJÆLP

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-03 15:25

Har du gjort som beskrevet i kommentar Dato : 13-06-03 10:25 ????

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-06-03 15:58

Helt fra "scratch" så kør en fdisk, det kan du læse mere om på http://www.wintip.dk/guides/fdisk/

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-06-03 16:06

jamera > tag det nu roligt, du har stadig gode mulighedder for at det går godt.
Men først må du lige fortælle lidt om din comp.
Kan din comp. starte fra din XP cd-rom hvis den ligger i når du starter comp.
Har du flere CD-rom/dvd/cd-brændere
Har du et D: og/eller E: drev hvor du har data på.
Er det en compaq computer
Kan du starte fra diskette.
Kan du komme ind i bios (evt. tryk på ins"0" - space - F10 - del -F1 - F2) der skal trykkes et par gange lige når startbilledet dukker op.
Lad os høre.
Emesen.

Kommentar
Fra : jamera

Dato : 13-06-03 16:13

Kan din comp. starte fra din XP cd-rom hvis den ligger i når du starter comp.
- det har jeg ikke prøvet hvorfor?
Har du flere CD-rom/dvd/cd-brændere
- Et dvd-drev og en brænder
Har du et D: og/eller E: drev hvor du har data på.
- Udover C: er der et F: - drev
Er det en compaq computer
- Næ, det er en bambus fra compumail med et ECS K7s5A-bundkort, billigt og noget LORT
Kan du starte fra diskette
- ja, Win98 botdiskette, men jeg kan ikke formatere F: , øhh....

ja, jeg kan godt komme ind i bios

PIS

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-03 16:23

starte fra din XP cd-rom,det har jeg ikke prøvet hvorfor?
derfor>Dato : 13-06-03 10:25kig op

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-06-03 16:25

Hvis den kan starte fra XP cd-rom (på brænderen)så prøv det og
følg 13-06-03 10:25 længere op ad siden.
På et tidspunkt kan du se din HD
Hvis du ikke har noget data liggende så slet alle partitioner og opret en ny og indstaller på den (XP formaterer selv og du kan vælge Fat32/NTFS)
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-06-03 16:25

gå ind i bios>
sæt først dit cdrom drev til første boot device i bios>advanced setup page og sæt det tilbage til din hardisk når du har kørt din formatering.(for at formatere fra dit cdrom drev)derfor>13-06-03 10:25kig op

Kommentar
Fra : dk

Dato : 13-06-03 17:28

Hejsa
klik dig ind her og hent dette værktøj

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
klik på:

"Windows XP Custom Install Disk"

sæt en tom diskette i drevet og dobbeltklik på filen som du har hentet, den opretter så en bootdisc.
boot så din computer på den og når du har a:\> skriver du sådan her:
tryk enter ved hver linie

a:\>cd aefdisk
a:\aefdisk>aefdisk /unhident
a:\aefdisk>aefdisk /delall

genstart så computeren med din win9x/2k/xp bootdisc og opret din partition(er)
hvis du kun vil have een partition vælger du kun punkt 1 (opret primær partition
enter dig hele vejen igennem indtil du kun kan trykke på esc.
genstart computeren og ved a:\> skriver du format c:
nu skal du kunne finde alle dine diske. og indstallere win x.
eller du kan lade XP om at gøre det, under insatllationen (husk at vælg enten NTFS eller FAT32)

der kommer sikkert nogle fejl under indlæsning af diskette, men dem skal du ikke
tage dig noget af.

sådan ændre du så du kan boote fra cdrom drevet

boot/genstart computeren op når den tæller på ram og tjekker hvilke diske der er på
tryk på "delete" tasten nu er du havnet i bios setup brug piletasterne til at gå til advanced setup
der har du en linie hvor der 1.st boot device =her står enten floppy, cdrom, ell. ide 0
der har du en linie hvor der 2.nd boot device =her står enten floppy, cdrom, ell. ide 0 ell 1,2,3
der har du en linie hvor der 3.rd boot device =her står enten floppy, cdrom, ell. ide 0

du retter så 1.st boot device til cdrom
og 2nd boot device til ide 0 (nul)
tryk poå ESC > tryk F10 > Y > enter

Kommentar
Fra : jamera

Dato : 13-06-03 17:38

Ok

Jeg forts;tter imorgen med formatereringen, ellers bliver ejg sindsyg i hovedet

forl'big tak for svarerne, jeg forventer ikke det bliver let s[ jeg vil vente tilbage

Kommentar
Fra : jamera

Dato : 13-06-03 20:20

Øvv....jeg sidder alligevel og sveder her over dyret...

Nu har ejg fået Installeret WinXP på en ren Partition.....efter 13-06-03 17:28 Dk's anvisninger.......med lidt hiv og sving --TAK--
Jeg kunne ikke installere Win98, kunne ikke finde ud af at lave en partition der avr stor nok, men det finder WinXP heldigvis selv ud af!
Egentlig bøvler ejg med det her, fordi jeg gerne ville installere både Win98 og XP
- Kan jeg installere '98 efter XP??

Under installationen kunne jeg kun vælge NTFS til WinXP

men jeg kan vel lave en FAT32 partition til '98?? ...........øhhh.....det tror ejg nu jeg prøver med Partition Magic, jeg kan ikke finde ud af Fdisk

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-06-03 20:24

Har du Partition Magic

Kommentar
Fra : dk

Dato : 13-06-03 21:20

oki

boot op på din win98 cd/diskette og når du har a:\>
skriver du fdisk > ja til store diske tast enter > og enter igen (opret en ny partion)
du bliver så spurgt om du vil bruge hele disken til windows (J/N) tast N
du bliver så spurgt om hvormeget du vil bruge til win98
du kan så taste tal ind i % eller angiv tal (f.eks 10 % ell. 5000 og tast enter afhændig hvor stor din disk er)
tast ESC du bliver så bedt om at genstarte, efter genstart kan du formatere c:\ og/eller
installere win98, win98 formatere selv drevet (kun den partion som du netop har oprettet)
efter installation af win98 installere du xp på resten af din disk xp finder selv den overskydende del.

hvis du vil have win98 og xp på samtidigt skal du indstallere win98 først
og så derefter xp > her skal du vælge ny installation når du bliver spurgt om
du vil opgradere eller lave en ny indstallation.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 13-06-03 21:23

gleme lige win98 opretter selv FAT32, kan ikke installeres på NTFS
med XP vælger du selv om du vil have NTFS eller FAT32.
jeg vil kraftigt anbefale XP ligger på NTFS

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-06-03 21:28

Jamera!
Hvis du har Partition Magic, så sig til, så kan du få en "let" anvisning, inden du låser dig selv fast.

Emesen.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 13-06-03 21:30

jamera>> lad mig lige få at vide nøjagtig hvad du vil siden du siger at du roder i det
er det sådan at du vil slette alt på din pcér ?
og så starte helt fra bunden med fdisk ?
og når du har valgt fdisk og kørt fdisk så formatere du ?
og så det store spg skal det være fat32 eller ntfs ?

er det du vil ?????

Kommentar
Fra : jamera

Dato : 13-06-03 21:43

LÆS nu lige 13-06-03 20:20 igen, ik!

ja, jeg har partition magic

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-06-03 22:03

Ok når du installerer PM har du vel også lavet de to rescue disketter, det bør du.
Partition Magic kan køres fra disse disketter og redde dig.
Et forslag til den færdige HD:
part1=98....part2=XP......part3=logisk(extended) drev til fælles filer
Du har nu xp kørende
start PM gør XP mindre og læg den så den starter lige inden 1024 cyl (markering nr.2)
Der er nu en plads før XP (til venstre) opret på den en primary part Fat32 med navn w98
Efter XP (til højre) opret en logical part Fat32 med navn filer
H-klik på w98 part rul ned til advance>set activ
Afslut genstart
Start comp med startdiskette indstaller win98 på C:
installer PM og start PM
Nu kan du convertere XP til NTFS
win98 og XP kan se og bruge dit filer drev som er FAT32.
Håber du kan bruge dette.
Emesen

Kommentar
Fra : technet

Dato : 14-06-03 07:05

jamera >> det kan sg da ikke være så svært for emesen har jo skåret det ud i pap for dig

I don´t care

Kommentar
Fra : jamera

Dato : 14-06-03 10:26

Er det virkelig nødvendigt med at formindske NTFS-partitionen først?

- jeg ved snart ikke om jeg tør pille mere ved det.....

Nu virker WinXP Pro ihvertfald........den kører faktisk RET godt vil jeg lige sige.......
DESVÆRRE understøtter den ikke umiddelbart min TV-kort fra Terratec og heller ikke mit Wecam......de er nok for gamle, jeg har forsøgt at finde nye drivere, men det ikke lykkedes. Sælges iøvrigt samlet for 250,- hvis der er nogen der er intereserede

jan, Århus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-06-03 10:42

Win 98 ligger bedst i starten af HD (syntes jeg) og der vil jeg også mene at du skal have din boot manager liggende, som følger med PM. Husk lige at der kun må være een boot manager på harddisken. Ved store ændringer på HD med PM er det en god ting med genstart ind i mellem. Har du husket dine to rescue disketter.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-06-03 10:56

Nå - men jeg lukker nu, og vender måske tilbage senere.
Emesen.

Kommentar
Fra : Manse9933