/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Facebook - råd til en begynder ønskes.
Fra : Eyvind
Vist : 896 gange
100 point
Dato : 05-03-14 19:09

Hej.
Tja nu har fjolset endelig besluttet sig til at lære Facebook at kende.

Men jeg kunne godt bruget et par råd, så jeg ikke straks bliver overfaldet af "venner"
Så hvordan gør jeg bedst.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-14 19:41

Ja, gør som min kone, skynd dig at melde dig ud igen...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-14 19:45

- Jo tak, men jeg havde faktisk tænkt på, at vide lidt om det sociale medie. -
Og især brugen af det.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 05-03-14 19:49

Ved ikke rigtigt hvad du mener med at blive overfaldet af "venner", det problem har jeg ikke.

Jeg har brugt facebook længe og er rigtig glad for det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-03-14 19:59

Væk fra det 'skod-site' ... og det kan kun gå for hurtigt!!

Selv havnede jeg der ved en "Fejl 40": http://da.wikipedia.org/wiki/Fejl_40
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-03-14 20:06

Rent 'teknisk' er det også noget 'skod'.

Har jeg været på FB i mere end 5 minutter melder min browser ...uanset fabrikat:

Eks. Internet Explorer svarer ikke.

..og så kan jeg ellers lukke alle browservinduer ned ..der er ikke andet valg..og så starte forfra

Men, min PC er også mere end 5 år gammel: Pentium 4 Clock 2.4 Ghz, 2 Gb. RAM, Windows XP Pro med 1Tb. harddisk(-e).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-03-14 20:10

Nåeh ja.. og: 1 Gb. LAN med 100/100 Gbit internetforbindelse

Det er det eneste site i verden, hvor jeg har problemer med at holde forbindelsen ved lige ved alm. brug ! ..og jeg får ellers 'kigget' mig noget omkring

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-03-14 20:14
Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-03-14 20:29

Facebook har en bagside der er lige så stor som facaden.
Hvis du bruger nogen tid på, at SE dig omkring, så vil du opdage, er der er ca. 50% koldbøtter, der lider af et enormt kontaktbehov, og skriver gerne om de mest hovedrystende personlige ting som normale mennesker holder for sig selv.
Jeg tror nok de fleste, er lige glade med disse tumpers sexliv, toiletbesøg, spisevaner, drukture o.s.v.
Jo jo, de findes skam.

Tænk over hvad du skriver, om det er alment relevant, før du lægger det ud.

Facebook kan bruges til noget fornuftigt. Begræns den gruppe af personer, der skal delagtiggøres i dine indlæg.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-03-14 20:41

Eyvind, du bestemmer selv, hvem du vil have som ven/venner

Hvis du først har fået en ven, så kan det være at den ven også har flere venner, som kender dig, og de venner igen har flere venner, som kender dig og sådan bliver det ved, men du bestemmer selv om du vil være ven med vennernes venner

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-14 21:02

Ja, du bestemmer selv, men kan blive upopulær,

min kones søn fik hende på facebook fordi han gerne ville vise hende billeder af hendes barnebarn,
hun fik så snart tilbud fra næsten 100 bekendte, der ville være venner med hende.

Hun svarede ikke på nogen af dem, men nogle "nære" venner opfattede det modsat,
nå du vil ikke være venner med mig...

Så fik vi dagligt mange dumme indlæg fra hendes teenager børnebørn, "synes godt om"
med unge Beeper og andre pop idoler, slet ikke noget for os.

Da jeg var så dum at åbne dem og krititisere, fik hun sin facebook slettet.
og det bør du også gøre...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-03-14 21:22

Citat
Da jeg var så dum at åbne dem og krititisere, fik hun sin facebook slettet.
og det bør du også gøre...

hahahaha

Eyvind, fordi svendgiversen og hans nye kone ikke har kunnet finde ud af at "håndtere" facebook, så er det jo ikke ensbetydende med, at du heller ikke kan.
Du kan selv bestemme, hvor meget du vil se fra dine venner. Du har også mulighed for at redigere i din profil, så det kun er dine venner, der kan se, hvem du skriver med og hvad du skriver.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-03-14 21:22

Stort set alle mennesker på facebook, har også en e-mail adresse, som vil være at fortrække, ved kontakt til sine rigtige venner.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 05-03-14 21:28

Jeg bruger min facebook til småsnak og hygge, med familien, vennerne, kollegaer, gamle skolekammerater, tidligere kollegaer osv. Folk som jeg "snakker" med over facebook, og hvor vi nu ellers render på hinanden. Jeg deler de småting der sker i min verden, og dem jeg har udvalgt, kan følge med.

Jeg bruger email til direkte kommunikation om tungere emner. Men facebook har et glimrende besked system, der kan bruges til hurtige spørgsmål, aftaler, osv.

Jeg forstår slet ikke al den negative omtale af facebook, jeg har aldrig været ude for noget negativt der.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-14 21:31

Det er nogle af de senarier, som i omtaler, der har afholdt mig fra at prøve.

Der er tit nogen som spørger mig:" Hvordan kommer man på Facebook, så man kan skrive sammen med børnebørnene OSV".
(Det er ikke mig selv, for mine børnebørn bor et stenkast herfra)

Derfor ville jeg gerne kunne hjælpe, og det kan jeg jo kun når det er prøvet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-14 21:36

Foreløbig tak..................................tænkebox
Men nu til TV ..................

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-14 21:53

>Men nu til TV...
og heldigt med 0 - 0

Det holder vist ikke?

Accepteret svar
Fra : EiHaBr

Modtaget 100 point
Dato : 05-03-14 22:37

Facebook er god til mange ting, men først.
Jeg ved ikke om det i dag er automatisk, når man starter op, men ellers gå ind i personlige indstillinger og tænk dem grundig igennem og vinge de ting af du syntes er mest sikker. Indstillingerne finder du øverst til højre under hængelåsen. Og ved tandhjulet øverst til højre logger du af hvis du ikke ved det. Nogen spørger hvad skal man bruge det til, men det er jo også lige som hvem og hvordan man er. Man kan jo betragte facebook som en opslagstavle, hvor sine venner kan se det man hænger op. Før i tiden snakkede man med sine venner om mange ting, vil man fortælle til sine venner at man har haft en god tur til Mallorca og en flot hotel, man man jo i dag orientere dem alle med et par ord, og et billede, så er de alle orienterede selv om de bor i København, Oslo og Skagen. Du kan også gøre venner misundelig, ved at vise børnebørnene hvor fine kager mormor har bagt. En god vits i ny og næ er ikke dårlig, og adressen på en god hjemmeside f.eks. oplysende for interesse fæller. F.eks. www.libris.dk/? laver gode bøger om PC facebook osv. Nå nu til det sidste fodboldkamp.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-03-14 23:08

Citat
Ja, gør som min kone, skynd dig at melde dig ud igen...
Det skrev svengiversen squ..!
Og tænk, jeg er 100% enig med ham.
Lad det nu ikke blive en vane - det der med, at vi to er enige, Hr. Giversen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-03-14 23:57

Der er ikke noget problem i at være på facebook. Som ans skriver så kan du selv bestemme hvem du vil være venner med og hvem der kan se dig.
Ligeledes bestemmer du selv hvem der kan se dine eventuelle opslag og hvem der kan skrive på din tidslinie - dette gøres under privatindstillinger.
Under sikkerhed kan du blokere for brugere der evt måtte genere og i det hele taget kan du beskytte dig selv.
Øverst til højre er der et lille tandhjul, klik på det og vælg indstillinger så kommer du ind på en side med en menu til venstre. Start med at udforske den og begynd at vælge.....

og så jeg sikke på at du ikke vil bevæge dig så tåbeligt som disse http://kandu.dk/spg170448.aspx#1950903

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 06-03-14 07:24

Da du nu er på, så brug det og udforsk det og drag din egen beslutning om det er noget for dig, kun du sætter dagsordenen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-03-14 09:49

Dejligt med nogle positive input, og det ser ud til at jeg vist bare skal gå ind og regulere medlemskabet med det samme og ikke vente på "vennernes overfald"
Det var lige de råd jeg manglede.
Nå - jeg tænker lidt endnu............ for det er ikke sikkert, at alle mine 3 venner skal accepteres.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-03-14 09:53

Hvis ikke du udfylder alle personlige oplysninger? Så finder FB da bare på noget:

Jeg opgav ikke min bopæl og det dersens geotag eller hva' det hedder. Resultat? Tjaeh.. eftersom jeg havde skrevet/opgivet at jeg var uddannet i Lyngby, så mente FB at der måtte jeg bo. Mine 'venner' spurgte efterfølgende om jeg var flyttet fra Ama'r ..og så var det ikke nogen 'hemmelighed' mere

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-03-14 10:56

Citat
Hun svarede ikke på nogen af dem, men nogle "nære" venner opfattede det modsat,
nå du vil ikke være venner med mig...

Det er netop sådanne ting,der afholder mig fra Facebook. Man kan blive noget så grueligt misforstået,på skrift. (Også her på Kandu).
Vi er 8 søskende (de 6 er vist på Facebook),og man har jo ikke samme tætte forhold,til dem alle. Dermed er der jo et hav af niecer,nevøer,fætre,kusiner.

Hvem skal man foretrække,og hvem er ikke "in",i kredsen???

Jeg tror desværre,at man hurtigt kan skaffe sig flere uvenner end venner: "Nå,du er nok ikke ven med xxxxx,ja det er jeg da ellers".

M.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 06-03-14 12:02

Med hensyn til venner har jeg valgt en tilbagelænet tilgang, jeg har stort set ikke søgt om venskab, men accepteret stort set alle de anmodninger jeg har modtaget fra folk jeg kender. Jeg skriver ikke noget på facebook som alle dem jeg kender ikke må læse. Jeg har ca. 200 venner på facebook.

Jeg tror at man skal lade være med at overfortolke begrebet "venner" på facebook, det er ikke nødvendigvis rigtige venner, men blot facebook-venner.

Der kommer da en del unødvendig støj på væggen, uinteressante indlæg og links som jeg blot ignorerer. Men langt over halvdelen (efter jeg har blokeret diverse spil) bliver læst med interesse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-14 13:34

Det er da glædeligt at nogle, selv øverstbefalende, er enige med mig.

Som nævnt var der blandt min kones mange "venner" en del teenagere,
der helt uforståeligt spilder en en stor del af deres tid med indlæg: Synes godt om,
jeg kunne angive flere steder hvor de kunne bruge deres tid mere fornuftigt, fremadrettet...

Men så var der også en del gamle tanter der indlagde, typisk fotos af deres rejse oplevelser,
helt i orden, og man må jo så håbe andre ser dem, min kone gjorde det ikke...

Når jeg aldrig har været på facebook skyldes det min datalog nevø,
der kraftigt frarådede det, og han kunne aldrig selv drømme om at deltage der.

Og det er mit indtryk at flere højt udddannede, og også yngre, i dag forlader facebook,
jeg ved ikke om jeg har ret, og det interessante er: Hvad der så er afløserne?

Men lad dog bare resten, de gamle tanter og nu også Eyvind, more sig der...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-03-14 13:54

Jammen det kan så være, at jeg skal til at more mig med de gamle tanter.
(Jeg er selv en gammel bæssefar)

Hilsen fra gammelnørden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-14 14:03

Godt Eyvind, jeg provokerede bevist, men noget jeg må advare imod,
der er indbygget spioner der overvåger dig, din færden og dine intereresser.

Som min gamle nabo sagde: "kandu er ikke seriøst"

Men i forhold til facebook og andre net overvågere er kandu ret harmløst.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 06-03-14 14:19

De unge bruger stadig Facebook, men mest som messenger service.
De nye ting er snapchat og instagram.

Facebook gemmer naturligvis alt hvad du lægger op, det kan de f.eks. bruge til at målrette reklamer. Jeg er ikke så bekymret for det de har liggende på mig, og jeg bruger adblockplus til at blokere reklamer, den virker også på facebook.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-03-14 14:31

Som sagt vil jeg kun bruge Facebook til at blive lidt klogere.
Jeg får nok spærret så meget af, så det bliver den første profil uden venner.
Jeg er ved at tilmelde og der er allerede en ven på vej - nå vedkommende får en mail om at der er lukket for venner.

Ps. Jeg fortæller ikke på FB hvad vi skal have at spise i dag........................så kommer alle bare og vil spise med.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 06-03-14 15:02

Nu man er blandt Facebook-kyndige:

Jeg synes, at det er irriterende, at man hele tiden skal have besked om "venners venner"
- altså ofte én uvedkommende mennesker, som man aldrig har kendt.

Hvordan slipper man af med information om disse mennesker?

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 06-03-14 15:03

Tak for engod starthjælp EiHaBr.

Meeeen dette er for groft.
Du kan også gøre børnebørnene misundelig, ved at vise hvor fine kager farmor har bagt.

Jeg følger dit og starter med at lukke af for alting.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-03-14 20:25

Tillægsspørgsmål.
Hvordan bliver man af med alle dem der viser sig med billede og "Personer, du måske kender"

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 06-03-14 20:43

Eyvind, dem bliver du ikke af med. Efter nogen tid, når du har fundet nogen venner, stopper det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-03-14 21:13

Ok jeg kan genkende 10 af de 50 som vises.
Men der skal ikke være nogen venner foreløbig..................så må jeg nok bare lade dem sidde og kigge på mig.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 06-03-14 22:13

Citat
Hvordan bliver man af med alle dem der viser sig med billede og "Personer, du måske kender"

Ja, nemlig, det var lige det, jeg også gerne ville slippe for.

Kan man virkelig ikke blive fri for dem ved at ændre på nogle indstillinger?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 06-03-14 23:03

Een god ting ved Facebook > i bliver aldrig udsat for rygklapperi af vennerne.

Nå,mit ærende var i grunden bare at konstatere,alle mulige og umulige firmaer,foreninger,radio,tv,biografer,skohandlere,ostehandlere,bedemænd,præster,fagforeninger aviser,ugeblade m.m.fl. har dette tilfælles: Mød os på Facebook.

Vil det mon sige,at disse "næringsdrivender",har personale ansat,udelukkende til at styre Facebook??
For kontor personalet,har vel også andet at se til.

M.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-03-14 00:44

Firmaer, større foreninger, politikere, musikere, kendisser, osv. har folk ansatte til at holde "deres" facebook-profil opdateret. Det er i dag en helt naturlig del af deres marketing strategi.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-03-14 09:02

Eyvind ->
Citat
Før i tiden snakkede man med sine venner om mange ting, vil man fortælle til sine venner at man har haft en god tur til Mallorca og en flot hotel, man man jo i dag orientere dem alle med et par ord, og et billede, så er de alle orienterede selv om de bor i København, Oslo og Skagen.

Som du kan læse er det er rigtig fin side ...for indbrudstyve.
Når du har opgivet dit tlf.nr, email og bopælsadresse? Så...?
Læg nogle fine billeder ind på FB af dine computere, stereoanlæg, fladskærme og designermøbler. Så er du sikker på at der ryddet pænt op, når du kommer hjem fra den ferierejse du så begejstret har fortalt alle om
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-03-14 10:07

Citat
Så er du sikker på at der ryddet pænt op, når du kommer hjem fra den ferierejse du så begejstret har fortalt alle om

M.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-03-14 13:31

Der står ikke noget i reglerne for facebook om at man skal holde op med at bruge hovedet, når man opretter en profil.

Man kan f.eks. vente med at uploade feriebillederne, til man er kommet hjem. Man kan også begrænse adgangen til sine opslag til vennerne, forhåbentlig er der ikke nogen af dem der bryder ind og "rydder op", mens man er på ferie.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-03-14 15:28

fun2 -> Det dersens med at bruge hovedet?

Det er jo netop dét; vi vil prøve at fortælle Eyvind:

HOLD FOR DÆLEN DA FINGRENE/SNITTERNE/FNATRIVERNE VÆK FRA FB
Men ...du må egentlig godt bli' her på kandu.dk lidt endnu
..hvor alle rigtige mænd ..bliver overhørt, nedgjort og forbigået i tavshed :-|
..af rigtige kvinder og damer ..kællinger, madammer ..og hva' har vi?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-14 17:09

Jeg er på fB...........uden venner og ingen følgere og jeg har heller ikke fortalt om min 14 dages ferie fra i morgen.
Så nu skal der vise billeder med palmer og dejlige drinks.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-03-14 18:19

Citat
Så nu skal der vise billeder med palmer og dejlige drinks.

Du vil gå glip af meget. Herhjemme starter sommeren på søndag. Med 15 gr. varme,let påklædte damer og kolde øller + kold hvidvin,indenfor ligusterhækken. Og solsorte der bader....i min alder er det næsten bedre,end letpåklædte damer. Jeg kan alligevel ikke huske,hvorfor de var populære.

Og jeg tænder op i majspiben. Naboen plejer at finde sig i min last.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-14 18:50

Mosebaek - vågn op, du snorker.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-14 18:58

Undskyld molo - men jeg har brug for at kigge /vide lidt om facebook.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 07-03-14 19:47

Citat
Men ...du må egentlig godt bli' her på kandu.dk lidt endnu
..hvor alle rigtige mænd ..bliver overhørt, nedgjort og forbigået i tavshed :-|
..af rigtige kvinder og damer ..kællinger, madammer ..og hva' har vi?

Så sandt som det er sagt, molekyle!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-03-14 20:54

Eyvind ->
Citat
Jeg er på fB

Læg endelig dit profil link hér på kandu.dk (...lige som jeg).
Måske vi ka' bli' venner?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-03-14 21:01

Mosebaek ->
Citat
Og jeg tænder op i majspiben.

..så er vi 2 ...øeh 3 ..når vi regner din nabo med
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-03-14 21:08

Eyvind -> Please... nu du er på:
..giv mig lige en benchmark
Hvor længe går der før 'skidtet' går ned i browseren (XP, IE8) for dig?
Jeg har jo ik' andet 'hårdt som blødt' at gøre godt med
Du behøver kun at tælle (de/-t hele) minut/-ter
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-03-14 21:14

Der må danses.. Mosebaek & Eyvind:

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-03-14 21:54

Mollo - jeg må hverken surfe sammen med tøser eller tøsedrenge.

Men vil er da venner uden skajp og fjæsbogen, og det er for resten dintur til at gi' n Pils.

Den er endnu ikke gået ned.
XP - Vista - win7 - win8
IE 8/9/10
Firefox
Chrome
Opera
Android standard/Firefox/opera/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-03-14 18:53

Molo nu så jeg hvad du skrev.
>>
Hvor længe går der før 'skidtet' går ned i browseren (XP, IE8) for dig?
<<
Jeg bruger chrom i XP - IE8 kører ikke så godt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-14 22:53

Eyvind ->
Citat
IE8 kører ikke så godt.

Ok. ..så er det ik' mig der er helt åndsvag !
</MOLOKYLE>