/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP slutter - kommer der en sp4 ??????
Fra : Eyvind
Vist : 647 gange
100 point
Dato : 03-03-14 13:44

Tja - det bliver en sørgelig dag nu når opdatering til XP slutter her til foråret.
Men er der nogen som har hørt om der skulle komme en afsluttende servicepack.
Eyvind - som stadig holder af og bruger XP.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-03-14 15:54

Der kommer ikke flere opdateringer til XP (medmindre du betaler en formue til Microsoft).
Det er muligt at du holder af XP, men der er ikke noget at gøre, du bliver nødt til at skifte.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-03-14 15:57

XP bliver da ikke ringere, selvom der kommer et nyt styresystem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-14 16:02

Ja ja - jeg har da skiftet, men bruger stadig XP til bestemte opgaver (småfilm)

Det jeg tænker på er en samlet opdatering, lige inden 8 april.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-03-14 16:07

Det skal du ikke "sætte næsen" op efter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-14 16:17

Tja - så skulle man måske lave en helt ren XP og så opdatere i sidste øjeblik......og gemme den som et image. Men det ville være rart at kunne installere den på en anden computer, hvis den nuværende går i stykker.

PS. Man får nok ikke ballade, med at flytte et program der er udgået.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-03-14 16:18

Det er korrekt at XP ikke bliver ringere af at der er kommet nyere versioner af Windows. Problemet er at når Microsoft holder op med at lukke sikkerhedshuller i XP, vil XP i løbet af meget kort tid komme til at stå pivåben, så hackerne får uhindret adgang til din PC, dine personlige oplysninger, passwords, netbank, osv. Man mener at hackerne allerede nu sidder med en bunke hacks, som de venter med at benytte til Microsoft stopper supporten, så hullerne ikke bliver lukket.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-03-14 16:20

Hvis du vil benytte XP efter Microsoft stopper supporten, bliver du nødt til at lade være med at koble den til internettet, ellers har hackerne fuld adgang til alle de data der ligger på PCen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-14 16:25

Men der skal jo kommunikeres med omverdenen for at give adgang til hackere.
Ved film arbejde sker det jo ikke. (Egen film)
Direkte bank adgang - ingen surf på nettet
Ingen mail

Så skulle der vel være lukket........ikke.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-03-14 16:30

Lad mig sige det sådan. Når du booter en PC med Windows XP, må stikket til nettet ikke være sat i maskinen. Længere er den ikke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-14 16:39

Fun2 - hvordan er der adgang, bare netstikket er sat i.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-03-14 16:43

Hvis stikket er sat i, kan andre (hackere) se computeren. Hvis ikke den er beskyttet, eller kører med XP, kan folk få adgang til den. De kan lægge virus og andre ting ind på PCen, som også vil være aktivt, når du starter maskinen med en anden Windows version. Det er ikke nødvendigt at du selv gør noget for at gå på nettet.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 03-03-14 17:10

Hvad er det der er bedre på xp som f.eks. win7, er det noget specifik. Det er ikke sikker jeg kender det så godt, jeg bruger også xp på min gamle stadionære med det vigtigste gemme ting på og win7 og wista på bærbare pcer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-14 17:22

Jeg har XP - Vista - win7 - win8 på forskellige computere og harddiske.
Til mine små ferie film bruger jeg Movie Maker, som følger med XP

Samme program navn kan hentes til efterfølgende styresystemer.
Men det er efter min mening elendige udgaver af samme program.

Jeg har også pinacle 14 - --------- men det program fra XP er det bedste.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-03-14 17:52

Hackerne ved udmærket at uhyggeligt mange kører med XP, både firmaer og private.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-03-14 17:57

Jeg tror der er en del hackere der venter på at Microsoft stopper supporten, som andre venter på juleaften. Jeg tror dog ikke at der er ret mange firmaer der tør lade deres ansatte bruge XP, efter supporten stopper.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-03-14 18:00

Till alle xp elskere.
Der er en møde at sikre at du altid kan køre en xp op fra bunden igen.
Du skal have en XP cd, alle servicepakker, og samtlige opdateringer der er kommet i løbet af xp's levetid. Jeg har tænkt på det. Det gælder så bare om at lokalisere de downloadede opdateringer og så efterfølgende gemme dem. Du indstiller Windows update til kun at give besked når der er opdateringer, når dem du har valgt er downloaded og Windows giver besked om at nu er de klar til at installere, skal du finnde filerne og så gemme dem til senere brug. Hvordan de så skal installeres igen er jeg ikke helt klar over, men det må kunne lade sig gøre. Det kan jo også sker der er en eller andne nørd derude der kan finde ud af at lave en komplet opdaterings DVD, som kører automatisk, men det kræver vist noget scripting.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-03-14 18:03

PS. Den virtuelle XP der kan køres i en Virtua-box har jeg prøvet, den installerer kun et middelmådigt grafikkort på 128 MB, så det kan ikke lade sig gøre at køre spil på den. Du får ikke fuld adgang til din hardware ved brug af denne metode.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-03-14 18:08

Brassovitski, det er vældig fint at kunne lave et system så man altid kan "køre en XP op fra bunden", men det løser bare ikke problemet.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-03-14 18:14

Når man først har et image af en fuld nyinstalleret og fuldt opdateret maskine kan hackerne da bare komme an. Så tager det max. 1 time at genskabe en fuldstændig ren maskine. I øvrigt vil XP hurtigt blive uinteressant for hackere, da de fleste efterhånden har deres vigtige data og funktioner på andre medier. Så glem alt om hacker skrækken på XP. Jeg vil vædde min gamle hat på at en hacker kan finde mindst lige så mage huller i Windows 7 / 8.0 / 8.1 som i XP.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-03-14 18:21

Brassovitski, det er omvendt. XP bliver hullet som en si, og derfor interessant for hackere. Hackere kan stjæle alle dine data og bruge computeren som robot, til at hacke andre computere. Da der ikke er ret mange der gider bruge timer på at installere forfra ret tit, kommer XP computere til at stå som zombier. På de Windows versioner der bliver opdateret, lukkes hullerne hurtigt, på XP får de lov til at stå piv åbne for altid.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-14 18:50

Citat
Hvis stikket er sat i, kan andre (hackere) se computeren. Hvis ikke den er beskyttet, eller kører med XP, kan folk få adgang til den. De kan lægge virus og andre ting ind på PCen, som også vil være aktivt, når du starter maskinen med en anden Windows version. Det er ikke nødvendigt at du selv gør noget for at gå på nettet.

Hvad vej kommer de hackere ind her på min computer.

http://peecee.dk/upload/view/433148

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-03-14 18:57

Eyvind, jeg tror ikke dette er stedet til at forklare hvordan hackere opererer, hvis du ikke tror mig, så læs lidt om emnet rundt om på nettet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-14 19:12

Jeg har ikke sagt noget om, at jeg ikke tror dig, men ville godt vide hvad vej de hackere kommer ind uden at jeg selv reagerer på henvisninger (link) eller modtager mails - altså når nu mine grønne felter fylder hele feltet.

Og jow jow det er ikke så godt hvis de kommer ind i bios og lægger sig. Men det er jo også muligt i det tidsrum som ligger mellem angrebet og opdateringen. (gælder vel alle styresystemer)

Samme systen som > Brassovitski < benytter bruger jeg også. Det fylder en h....... masse på diverse harddiske men er nemmere end at sidde og rense diverse ting og sager.

Men jeg kunne godt li' at vide hvordan der er adgang gennem de grønne felter, bare ved at tænde for internettet, vel at mærke hvor computeren aldrig kommer andre steder en netbanken og e-boks.
Mail fra bank og e-boks modtages på andre computere.

Jeg påstår ikke at det er umuligt, men vil bare gene vide hvordan.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 50 point
Dato : 03-03-14 20:00

Paranoiaen breder sig hva'? I den her tråd er vist for meget smalle talk, og for lidt saglig input. Luk den venligst hurtigst mulig. Find et chat forum i stedet.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-03-14 20:10

Eyvind, nogle grønne felter på et billede, overbeviser ingen. Hvis du kører et system der er opdateret, er risikoen for at blive angrebet meget lille. Men i samme øjeblik systemet ikke er opdateret, vil hackerne have fri adgang, selv om der kommer huller, vil de ikke blive lukket, og hackerne har fri spil.

Brassovitski, der er ikke tale om paranoia, men om sund fornuft. Det ville du vide, hvis du vidste noget om computer sikkerhed, eller gad læse lidt om hvad eksperterne siger.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-14 20:13

Find et chat forum i stedet........................................ OK

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-14 20:15

Tak for svaret Brassovitski. Den bliver nu lukket på opfordring.
Det var nu ikke min mening at gøre spørgsmålet til småsnak, men et håb om noget XP hjælp.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-03-14 20:17

Eyvind, jeg forsøge at hjælpe, at du og i særdeleshed Brassovitski ikke kan lide at få sandheden at vide, er ikke mit problem.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-03-14 20:22

Bundlinjen er jo, at det er tåbligt at benytte XP efter Microsoft stopper supporten. Det er alle der ved noget om sagen enige om. Så nytter det ikke noget med bortforklaringer og påstået paranoia.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-14 20:23

"ikke kan lide at få sandheden at vide"........................................jeg stiller bare spørgsmål for at tilegne mig noget viden.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-03-14 20:42

Ja eksperterne Ha! Ha! De fleste artikler der tegner et skræmmebillede af hackningens uvæsen er mærkelig nok skrevet af dem der lever af at producere antivirus programmer. Eller er ansat i sikkerheds firmaer. Nu har jeg haft computere og været på nettet siden computeren knap nok kunne spille pong, og har i al den tid., højst haft problemer med virus 1 - 2 gange og er aldrig blevet hakket. Men måske er jeg bare den eneste heldig blandt alverdens internet brugere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-14 17:26

Tja - I følge Google blev min gmail hacket af en kineser og spærret.
Han/hun brugte min konto til at udsende via min adresseliste.
Nu bruger jeg ikke adresseliste mere.