/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Skimmel/råd? Hvad er det?
Fra : HandyPerson
Vist : 232 gange
50 point
Dato : 01-03-14 16:31

Hvem ved hvor alvorligt det her er? Er det skimmel/råd?

Jeg er i gang med at skifte beklædning på et tildækket 'vindue', der før har ført indtil et spisekammer. 'Vinduet' har lameller og er derefter dækket af en træplade med en ventilationsrist i.

På et tidspunkt er der blevet opsat rockwool-'loftplader' på indersiden og nu hvor vi har revet spisekammeret ned, så det er blevet en del af køkkenet, vil jeg reparere væggen.

Min plan var/er at opsætte vindpap på indersiden af træet, derefter rockwool, derefter damspærre og til sidst en mdf-plade inderst.

Nu er jeg imidlertid stødt på hvad jeg synes ligner skimmel/råd i den yderste træplade, efter jeg har pillet rockwool-'loftpladerne' af. Træet føles vådt/fugtigt. Det er ikke blødt som smør, men jeg kan godt ridse i det med en skruetrækker.

Er der nogen der har et bud på hvad jeg skal gøre?

Se billeder her: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/189852

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-03-14 17:39

Citat
Er der nogen der har et bud på hvad jeg skal gøre?

JA fjern alt træet og få muret hullet til hvis det er muligt så det er ens med de øvrige mure på huset, ellers sæt en ny vandfast træplade op og mal den samme farve som vinduerne i huset der er ingen grund til at have en plade med lamelder for der skal jo ikke lys ind mere.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-14 19:52

Jeg kender ikke det aktuelle tilfælde og vil kraftigt advare mod overisolering.

Hvis der er tendens til skimmel svamp skal man gøre det stik modsatte, ventilere,
det gjorde vi i vores soveværelse, hvor min kone med et par snøftende tilflyttere,
have flere sovende og fik begyndende skimmel svamp.

I en aftræks kanal fik vi indbygget en lille udsuger til et par hundrede kroner,
i stil med den man installerer i bruse nicher,

den tænder vi et par timer hver morgen og vi har ikke mere problemer med skimmelsvamp,
måske kan I gøre det samme?