/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gåsebille Bekæmpelse
Fra : svendgiversen
Vist : 663 gange
106 point
Dato : 01-03-14 10:02

Vor nabos græsplæne er kraftigt angrebet af gåsebiller og han siger de vil æde alt græsset.

Hvordan bekæmper han/vi dem?
Og hvordan forhindrer vi at de kommer ind til os??

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 116 point
Dato : 01-03-14 10:07
Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-03-14 10:10
Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 01-03-14 11:59

Det er næsten en umulig opgave at bekæmpe dem med gift eller nematoder.
Gåsebiller foretrækker sandjord, så hvis du ikke har det, vil skaden blive begrænset.

Stære er eget effektive til bekæmpelse af gåsebiller, men ganske almindelige havehøns klarede opgaven hos mig, efter et par år, hvor der var rigtig mange tyndede det ud i bestanden og problemet var til at leve med.
Gåsebillen er faktisk et ualmindeligt flot insekt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-03-14 12:26

Ta dem med støv/løvsugeren når de sværmer over græsplænen.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 01-03-14 12:48

Du kan også købe dig en gås

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-03-14 13:40

Hold kattene inde og inviter solsorte og stære på kalas. Græsset skal holdes tætklippet, så fuglene kan få øje på bevægelser og let komme i jorden med næbbet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-03-14 13:42

"Alt græsset" er nok en kraftig overdrivelse. Både græsplæner og gåsebiller har eksisteret i en del år, så der er nok en art balance (som lokalt kan forrykkes uheldigt).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-03-14 14:15

Min nabo er ved at fodre biller, han sår nyt græs,

han er med på det med høns, men er her kun i weekenderne,
så må vi fodre høns midt på ugen...

Og jeg er klar over det med ballancen, en kendt simulerings model omhandler ræve og kaniner,
på en isoleret ø, og det har vi jo ikke i dette tilfælde.

Når der ikke er mere græs hos naboen, er vi bange for at billerne begynder at æde græsset her.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-03-14 15:00

Det er ikke billerne men deres larver, der æder græsrødder, og samme larver er ikke så mobile som din ungdoms labre larver. De flytter sig ikke mange decimeter sideværts, så vær du hellere forberedt på de voksne gåsebillers sværmetur senere på året og gør klar til at modstå invasionen til den tid. Endnu bedre: Find ud af hvornår billerne kommer ud af pupperne og inviter til den tid måger, stære, høns og solsorte til kalas, vær eventuelt klar med en robust støvsuger til at tage alt, der bevæger sig i og over græsset.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-14 14:32

Tak for svaret bentjuul.