/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Søger Anders Christensen født 14 maj 181
Fra : 2601
Vist : 576 gange
400 point
Dato : 28-02-14 15:28

Jeg søger Anders Christensen født 14. maj 1813 i Lydinggaarde Bye, Brahetrolleborg sogn i Sallinge Herred, Svendborg amt.
Jeg har en FT som jeg mener er min Anders:
Folketælling - 1834
Svendborg, Sallinge, Ulbølle, Ulbølle, et hus, 6,
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Johan Bjørnsen, 38, Gift, , husmand og hørbryder,
Anne Marie Pedersen, 28, Gift, kone,
Anne Johanne Bjørnsen, 1, Ugift, datter,
Niels Hansen, 24, Ugift, tjenestekarl,
Anders Christensen, 21, Ugift, tjenestekarl,
Anne Cathrine Rasmusdatter, 17, Ugift, tjenestepige,
Derefter forsvinder han. Jeg har søgt efter ham på alle måder uden at finde ham.
Hans fader er Christen Andersen født 1766 på Ærø og død 1. feb. 1849 Lydingegaarde, Brahetrolleborg sogn i Sallinge herred, Svendborg amt.

Hans moder er Ane Sinde Christensdatter født omk. 1770 i Marstal handelsplads landsogn i Ærø herred, Svendborg amt og død 26 jan 1861 Lydinggaarde Bye,Brahetrolleborg sogn i Sallinge herred, Svendborg amt.

Da skiftepapirerne ikke er på nettet for Fyn og jeg ikke kan komme til Odense, har jeg ikke set skiftet. Der er nok ikke noget.

Nogle der kender til Anders Christensen?

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-02-14 17:15

En lidt gammel mor:

Svendborg, Sallinge, Brahetrolleborg, Lydingegaarde, , 16, FT-1801,
Christen Andersen 36 Gift mand inderste og daglejer
Sinde Christensdatter 31 Gift hustrue
Christen Pedersen Christensen 7 Ugift deres børn
Hans Andersen Christensen 5 Ugift deres børn
Karen Christensdatter 1 Ugift deres børn

Hvis Anders Christensen er født 14. maj 1813 så er hans mor Sinde hele 43 år?
Og hans ældste bror er 19-20 år ældre??

Der er sikkert flere børn efter Karen før Anders, en meget produktiv Sinde...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-02-14 19:25

Jeg har fundet Anders født, så den er god nok, og hans produktive mor bliver jo også gammel:

Svendborg, Sallinge, Brahetrolleborg, Lydinggaarde Bye, et huus, 19, FT-1860
Sinder?? Christensdatter 90 Enke(mand) huusmandsenke, lever af sin jordlod, huusmoder Marstal paa Ærøe
Kirsten Christensdatter 57 Ugift datter her i sognet [Brahetrolleborg]

Svendborg, Sallinge, Brahetrolleborg, Lydinggaarde Bye, et Huus, 29, FT-1850,
Sinde Christensdatter 80 Enke Huusmandsenke, lever af sin Jordlod Ærø
Kirsten Christensdater 48 Ugift hendes Datter Her i Sognet
Jens Hansen 15 Ugift Pleiesøn do [Her i Sognet]

Måske kan Kirsten født ca 1802-03 hjælpe dig vidrere?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 28-02-14 19:42

Til svendgiversen.

Først tak for din hjælp.

Kirsten dør 10. marts 1870 på Hundstrup Mark, Hundstrup sogn i Sallinge herred, Svendborg amt. Hun var fattiglem i mange år. og havde et barn Jens Hansen der dør om. 1923.

Stand, håndtering og opholdssted:
Ugifte fattiglem i Brahetrolleborg, død i Hundstrup hos husmand Rasmus Jensen på Hunsstrup Mark.
Alder:
69 Aar.
Hundstrup Kirkebog side 439 nr. 2/1870.

Med venlig hilsen.

PS: den FT du har fundet 1850 og 1860 har jeg samt en 1834.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-02-14 19:51

Ja, selvfølgelig har du fundet dem,
jeg fokuserede på Sinde, alle de andre navne er jo masse betegnelser.

Og jeg finder heller ikke Anders entydigt efter 1834...
Sorry Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 28-02-14 20:06

Til svendgiversen.

Endnu en gang tak for din hjælp.

med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 28-02-14 22:22

Hej
"hvor har du ham fra"??
Kunne han være død i en ung alder? eller har du efterkommere af ham?
I så fald kunne man jo gå den vej !!
Jeg ser at du har hans søster med de mange uægte børn (4 stk.), har du også hans andre søskende ?
Der kunne man så gå efter om Anders har været med til deres bryllup og deres børns barnedåb !!
Mange spørgsmål, men manden kan ikke bare sådan forsvinde VEL!!!

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 01-03-14 04:09

Til modersvilje.

Først tak for din hjælp.

Jeg har 6 børn, to piger som jeg har fundet deres efterkommer efter og ingen af deres børn har nogle af de 4 drenge som fadder, da lægdruller for Fyn ikke er på nettet, så vidt jeg ved og jeg har svært ved at gå kan jeg ikke af den vej finde dem.

1) Christen Pedersen Christensen født omk. 1794 i Krarup sogn i Sallinge herred, Svendborg amt og konfirmeret 1808 i Krarup Kirke, Krarup sogn i Sallinge herred, Svendborg amt.
Note:
Konfirmeret .
Krarup Kirkebog side 320 1. spalte nr. 7.

2) Hans Andersen Christensen født22 jul 1796 i Mellemhaugerne, Brahetrolleborg Sogn, Sallinge Herred, Svendborg Amt og døbt 24. juli. Konfirmeret 1812.
Hans Andersen Christensen
af Krarup, Døbt 24 Juli
1796.

3) Jens Christensen født 12 dec. 1810 i Lydinggaarde Bye, Brahetrolleborg sogn i Sallinge herred, Svendborg amt og døbt 16. dec. 1810 i Brahetrolleborg Kirke, Brahetrolleborg sogn i Sallinge herred, Svendborg amt og Konfirmeret 1. søndag efter Påske 1824.
Bor hjemme.
Dom angående kundskab og opførelse:
Ej ført.
Når og af hvem vaksineret: 1817 af Do. (Sigler).
Brahetrolleborg Kirke, Brahetrolleborg sogn i Sallinge herred, Svendborg amt.

4) Anders Christensen født 14 maj 1813 i Lydinggaarde Bye, Brahetrolleborg sogn i Sallinge herred, Svendborg amt. Han bliver hjemmedøbt og fremstillet i Kirken 24. maj 1818.

Jeg har ikke fundet ham konfirmeret.

Jeg har ikke fundet dem døde.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : LMu

Dato : 01-03-14 12:41

For at være sikker på, at det er den rigtige Anders Christensen, ville jeg gå en tur omkring lægdsrullerne.
Født i 1813 bør han blive optaget ved fødslen, men da han er født i maj, så er det tilgangsrullen for lægdsrulleåret 1814, du skal have fat i.

Brahetrollebog Sogn er i denne periode Fynske distrikt, Svendborg Amt, lægd 10.

Nogle børn blev pga. sjusk eller andet først optaget senere, så det kan blive lidt af et arbejde, at finde ham. Men da faderen dør i Brahetrolleborg mange år senere, må det antages at Anders Christensen er blevet boende i sognet i mindst de første 10-12 år.

mvh
Leif

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 01-03-14 18:14

Til LMu

Du har ganske ret. Jeg hat set på Landsarkivet for en del år siden Lægd 10 og der har jeg alle 4 sønder., men kun op til 1801 for den første og op til 1822 for de 3 andre. Siden har jeg ikke kommet på Landsarkivet på grund af dårlig gang og nu er de på Rigsarkivet og der er jeg ikke kommet i mange år. Fyn er efter min mening ikke på nettet endnu.

Tak for din hjælp.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : LMu

Dato : 02-03-14 10:33

Det må du undskylde, jeg tog for givet, at du vidste, at de fleste lægdsruller har ligget på Arkivalieronline de sidste 3-4 måneder, men her er et direkte link
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031
mvh
Leif

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 02-03-14 11:41

Til LMu

Tak for linket, det kendte jeg ikke.

Med venlig hilsen.

Accepteret svar
Fra : stkra

Modtaget 400 point
Dato : 02-03-14 12:57

Hej 2601
Anders Christensen døde af mæslinger den 17. april 1814 i Lydingegårde. AO Brahestrolles kirkebog 1806-1814, opslag 156 øverst.
Hilsen Stkra

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 02-03-14 13:53

Tak for svaret stkra.

Nej mange tak for din hjælp. Så kan jeg bedre forstå at jeg ikke kan finde ham i lægdsrullen.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 02-03-14 14:57

Hej 2601
Tak for din godkendelse. Du skrev ellers tidligere at du ikke havde fundet dem døde; 4 øjne ser som regel bedre end 2.
Hilsen stkra