/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
80 % af købspris eller vurdering/salgpri
Fra : PeterPeter
Vist : 728 gange
20 point
Dato : 23-02-14 13:10

Kort spørgsmål ifm. huskøb:

Et hus er til salg for 3,0 mil.
Jeg får forhandlet og køber det til 2,5 mil.

Jeg skal nu låne pengene i banken.

80 % er via et realkreditlån og de sidste 20 % er kontant (eller et dyrere lån - ikke ?)
Det ligger fast , ikke ?

MEN: Er det 80 % af de 3,0 eller 80 % af de 2,5 man låner som et realkredit lån ?? - Eller 80 % af den offentlige vurdering eller ????

Tak

Håber en der har lidt mere viden om dette område kan hjælpe ??

På forhånd tak og hav en god søndag.

/Peter

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-02-14 13:12

Det er 80% af handelsprisen, da det jo er husets værdi.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-02-14 13:13

Altså 80% af de 2,5 mio. kr.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 23-02-14 13:22

Stop lige. Det er Realkredit der vurdere hvor meget de vil låne ud til huset, og hvis de vurdere at huset kun er 2,3 mil værd kan du kun låne 80% af de 2,3 mil.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 23-02-14 15:45

Kan man risikere, at realkredit vurderer det til 3,0 ?? - selvom vi køber til 2,5 ??

Tak - God søndag

/Peter

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-02-14 15:49

Det tror jeg ikke du skal sætte næsen op efter.

Det hedder overbelåning og var bl.a. med til at skabe finanskrisen.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-02-14 16:48

Måske du skal finde et hus du har råd til?

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 20 point
Dato : 23-02-14 17:33

Citat
Måske du skal finde et hus du har råd til?

Det var da egentlig en lidt flabet,og unødvendigt kommentar. Du kender jo lige så lidt som mig,til PeterPeter`s økonomiske formåen. Han vil gerne have lidt indblik i,hvordan tingene hænger sammen. Fuld forståeligt.....................er det misundelsens gift??????????????????

M.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 23-02-14 19:36

Citat
Kan man risikere, at realkredit vurderer det til 3,0 ?? - selvom vi køber til 2,5 ??

I princippet ja, men i praksis nej, det er heller ikke kun huset de ser på for at ville låne penge ud, det er også den/de personers alder/job og evne/indtægt til at afdrage på lånet de vurdere på i dag, det er ikke som før i tiden hvor, hvis der bare var blæk nok i kuglepennen til en underskrift kunne man låne penge

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-02-14 20:06

Det har intet med misundelse at gøre, men når man først er begyndt at udforske mulighederne for overbelåning, så er det sjældent et sundhedstegn.

Mit hus er betalt for længe siden

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-14 08:58

Jeg har været ude for at de ikke ville låne mere end 60% (Realkredit) + 40% i udbetaling netop fordi huset var overbelånt - og de mente heller ikke at vurderingen var helt iorden.

Godkendelse af svar
Fra : PeterPeter

Dato : 24-02-14 09:46

Tak for svaret Mosebaek.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-14 10:20

Det svar gav da ingen mening, i forhold til hvad du spurgte om.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-02-14 10:47

Kreditforeningerne sender en vurderingsmand ud for, at vurdere huset. Den vurdering han finder frem til, kan man som kunde ALDRIG få af vide! Det er internt, som de bruger til at skrue op for bl.a. bidragsydelsen. De mener jo større risiko jo større bidrag.

Hvis de fx har vurderet huset til 2.000.000 kr. og du skal betale 1.500.000 kr. for det, er der allerede nu 500.000 kr. i friværdi, men de "nøjes" med internt, at vurdere til de 1.500.000 kr.

Snydepelse, det er hvad de er. Vores bidrag i Totalkredit er lige steget godt 600 kr. 1/4 årlig, og de vil IKKE oplyse mig om deres vurdering! Dvs. renten er gået ned (afdragsfrit), men bruttoydelsen er gået op!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-02-14 15:56

Selv tak,PeterPeter. Mit svar var nok ikke det mest "kvalificeret",men mere ment som en "rap over fingrene",til een af svarene.

Ang. alka: Jeg kender ikke en dyt til afdragsfrie lån. Men tror ikke på det. Det er vel kun afdrag,der ligger stille. Og da afdragene,de første mange år,er det minste af ydelsen,kan jeg ikke se "besparelsen".

Rentebyrden er også meget forringet,rent skattemæssig. (Ringe fradrag på selvangivelsen).

M.