/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
SOAP, SKUM, eller kan regnedrenge regne?
Fra : vagnr
Vist : 1166 gange
100 point
Dato : 22-02-14 15:04

Sidste måned kunne Finansministeriet komme med den gode nyhed, at østeuropæere var en overskudsforretning i 2011, det lagde 1,3 milliard MERE i statskassen end de kostede

Denne måned fortæller Finansministeriet, at østeuropæerne i 2011, altså samme år, gav et UNDERSKUD på 600 millioner

Gad vide om de har fået nye kuglerammer i mellemtiden, når resultatet af samme regnestykke i februar er næsten 2 milliarder dårligere end i januar

Man kunne selvf også overveje, om ikke vi skulle lade Goldman Sachs overtage bixen, de får vist altid overskud (til sig selv)

Når jeg tænker på, hvor ofte Finansminsiteriets beregninger bliver brugt som den store kølle, alle skal bøje sig for, synes jeg efterhånden det minder om den gamle TV-serie fra 80'erne?, SOAP eller SKUM på dansk, der sluttede i retning af "Forvirret? Så bare vent til næste afsnit/beregning!"

Hvad mener I?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-02-14 15:14

Jeg har også læst Informatin (Jeg holder den nemlig i Week-End'en; Fre. - Lør. )

.. samt Fagbladet: http://www.fagbladet3f.dk/nyheder/673027f3dae348b7aea220dfb48ac8f7-20140204-3f-da-undersgelse-holder-ikke-vand

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-14 17:13

Der må jo være ændrede forudsætninger på de to beregninger, hvad skal med?

Hvis man, med vort alt for høje danske løn neveau,
medtager den lavere stignings takt i løn aftaler,
som delvis skyldes underbetalte østeuropæerne,
så er østeuropæernes medvirken en klar overskudsforretning...

Men hvorfor disse 2011 overvejelser i bakspejlet,
det nye politiker ord hedder Frem ad rettet...

Kommentar
Fra : prio

Dato : 22-02-14 18:19

Hvor er det dejligt, at du tager det op, vagnr, jeg tænkte på det samme i går aftes, da jeg sad og korsede mig over de nye oplysninger!

På intet tidspunkt i de sidste 10 år har østeuropæerne bidraget positivt til statskassen.

De har tværtimod skubbet mange danskere ud i arbejdsløshed.
- og mærkeligt nok har man ikke medtaget i regnestykket alle udgifterne til at forsørge alle de, der har mistet arbejdet.

I så fald ville underskuddet blive endnu større.

Hvis man også tager udgifterne til den voldsomme berigelseskriminalitet med - som vi ofte kan takke østeuropæerne for - så er der meget svært at få øje på alle fordelene ved de åbne grænser - i hvert fald for danskerne.

Så sent som i januar i år havde diverse politikere travlt med at udråbe østeuropæerne som en overskudsforretning, før det var ordentligt undersøgt.
Kommer de samme politikere mon nu ud og dementerer - næppe!!!

Helle Thorning udtalte den 14. januar: "Velfærdsturisme er ikke et stort problem!"
Det samme udtalte Margrethe Vestager den 11. januar!

Vores velfærdssamfund er opbygget før de åbne grænser, og slet ikke gearet til de nye tider, og det har mange politikere vidst i årevis, men intet gjort.

Vi har i forvejen også inviteret alt for mange ikke-europæere til Danmark at forsørge.

Børnecheck, S.U. og kontanthjælp duer ikke længere.

Vi må finde en anden måde at hjælpe børnefamilier, studerende og arbejdsløse på - en måde som ikke frister fattige europæere til misbrug - og kræve, at man i større grad har ydet til det danske samfund før man kan nyde.

Hvor længe får den nuværende regering held til at bilde danskerne ind, at vi kan forsørge så mange tilrejsende uden tab?
Denne gang gik det så ikke med løgnehistorierne.

Vores velfærdssamfund falder snart fra hinanden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-14 20:00

>Vores velfærdssamfund falder snart fra hinanden.

Enig, hvis vi ikke kan tilpasse vort løn neveau og vore omkostninger til vore nabo lande i EU,
og her er det primært østeuropæere, der er med til at holde urentable lønstigninger nede...

Ingen arbejdsløse danskere vil rense strande og hvem plukker vore jordbær?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-02-14 20:34

Citat
Enig, hvis vi ikke kan tilpasse vort løn neveau og vore omkostninger til vore nabo lande i EU,
og her er det primært østeuropæere, der er med til at holde urentable lønstigninger nede...

Jeg ved ikke hvornår det går op for dig, svendgiversen. Så længe danskerne bliver pålagt med skatter og afgifter, der er mere end 3 gange større end vores nabolande, sålænge er det nødvendigt at beholde det danske lønniveau.
Derfor er det nødvendigt at nedsætte skatter og afgifter først.

Og så til emnet....

Løgnen sakset fra DR.

Citat
De mange øst-europæiske arbejdere i Danmark har udviklet sig til en rigtig god forretning for Danmark.
I 2007 var der 30.000 østarbejdere herhjemme, og de bidrog med flere milliarder kroner i statskassen, viser tal fra Rockwool Fondens Forskningsenhed.

- Indvandringen fra øst kan give store plusser. Det er ikke urealistisk, at de kommer til at yde et bidrag på op til fire milliarder kroner om året til den offentlige økonomi, siger Rockwoolfondens forskningschef Torben Tranæs til Jyllands-Posten.
Forklaringen er enkel - de mange arbejdere kommer til Danmark og betaler skat, men de kommer uden ægtefæller og børn, og det sparer samfundet for udgifter til pasning, skolegang og ekstra brug af sundhedsvæsenet.

Det næste logiske spørgsmål fra danskerne bør være; Hvor meget andet løgn har vi fået fortalt gennem tiderne..?

Nu kunne jeg ellers remse op.........................
Men jeg tror jeg vil gemme det til en anden god gang.

Men tak til dig vagnr, fordi lagde spørgsmålet op.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-14 21:35

Gode gamle Archimedes sagde (det siges i hvert fald) "Giv mig et sted at stå, så skal jeg flytte verden" (med min vægtstang)! Det er godt nok ca 2200 år siden.

Problemet her er, som jeg ser det, at der åbenbart ikke er nogen, der kan give os (samfundet) et sted at stå=korrekte oplysninger. Resultatet er, at alle, ikke mindst politikere, raver rundt i blinde, agerer ud fra oplysninger de (tror jeg) opfatter som korrekte, men ofte er helt i skoven.

Da VKO, med R's hjælp, halverede dagpengeperioden, var meldingen, at godt 3000 ville falde ud af systemet, den sørgelige virkelighed var 10 gange højere, 34000 er vist seneste tal!

Politikeres succeskriterium er først og fremmest at blive (gen)valgt, enhver politiker ved at lortesager mindsker chancen for et genvalg, så et politikere bevidst skulle handle ud fra forkerte oplysninger svarer til at begå harakiri!

De ville til hver en tid hellere have korrekte data at vælge kurs ud fra, ikke at kursen vil være den samme for alle partier, kursen skal svare til (de faste og de potentielle) vælgeres holdninger, LA vil privatisere alt, mens EL vil nationalisere alt, undtagen tandbørsten

Som Storm P. sagde, det er svært at spå, især om fremtiden, men mange beregninger om virkning af dit og dat virker som om de ligeså godt kunne være lavet af en abe, der kastede dartpile med bind for øjnene.

Det gælder også på andre af livets vigtige punkter, det har flere gange vist sig, at en abe der kastede dartpile (vist nok uden bind for øjnene) mod en aktieoversigt, havde ligeså godt eller bedre afkast end professionelle børsmæglere.

Hvem ved, forklaringen er måske den simple, at en håndfuld bananer koster mindre end en forgyldt børsmægler, og at ingen af dem gør andet end at gætte?

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 22-02-14 23:27

Citat
Hvem ved, forklaringen er måske den simple, at en håndfuld bananer koster mindre end en forgyldt børsmægler, og at ingen af dem gør andet end at gætte?

Kan regnedrengene regne spørger du - måske ja, måske nej - ingen får regnestykket i sin fulde udstrækning at se, og - om vi gjorde - kunne vi så som ikke-cand.politter sige ja eller nej?
Så indtil videre sætter jeg mine penge på den dartkastende abe frem for djøfferen.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 23-02-14 04:36

@vagnr, tak for dine observationer og sorte humor.
Det værste ved første indlægs sidste (og mere ærlige) udregning er, at udgifterne vedr. kriminalitet (personlige tab, forsikring, politi, domstole og fængselsvæsen) formentlig ikke er medregnet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-02-14 08:09

Jeg må måbe
Jeg tror det er første gang nogenside jeg er 'nogenlunde' enig med prio
Dét ska' fejres
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-02-14 08:15

Effekten af de div. regnestykker fra CEPOS mangler vi også at se dokumenteret.

Sænkning af virksomhedsskatten skaber arbejdspladser.

Sænkning af topskatten får folk til at arbejde mere/længere.

Privatisering af offentlige ansvarsområder giver bedre service og er billigere.

Højere cheflønninger tiltrækker de bedste ledere.

osv.
Man skal kun stole på en statistik man selv har forfalsket
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : prio

Dato : 23-02-14 10:06

Citat
Jeg tror det er første gang nogenside jeg er 'nogenlunde' enig med prio

Verden er af lave!

Kommentar
Fra : prio

Dato : 23-02-14 10:12
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-02-14 10:40

prio, i min optik er løgnehistorier ikke, at div politikere melder ud på baggrund af fx Finansministeriets (FM) beregninger, som Thorning og Vestager gjorde i januar, Informationsartiklen er fra februar.

Måske skulle der rulle nogle hoveder i FM, når de kan melde sådan noget ud, for at komme med den modsatte konklusion en måned senere.

Nu ville det klæde Thorning og Vestager, hvis de gik på banen og fortalte, hvad de vil gøre ved problemet!
Jeg tror de vælger Løkke-modellen, hold kæft og lad som ingenting/tal om noget andet, indtil presset bliver for stort!

Kommentar
Fra : prio

Dato : 23-02-14 11:09

Citat
prio, i min optik er løgnehistorier ikke, at div politikere melder ud på baggrund af fx Finansministeriets (FM) beregninger

Nej, det var måske lidt sat på spidsen.

Men besynderligt, at disse politikere ikke skulle have været klar over, at de tidligere oplysninger måtte være meget usikre, og alligevel skammede de sig ikke over, at fremkomme med oplysningerne som den skinbarlige sandhed.

En difference på 2 milliarder, helt ærligt vagnr, Thorning og Vestager var sandelig for hurtigt ude med deres "løgnehistorier".

De må da have været klar over, at nye beregninger var på vej!

Er de slet ikke bange for deres troværdighed?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-02-14 13:53

Som nævnt tidligere, jeg tror IKKE nogen politiker med vilje melder ud på en oplysning, de ikke selv tror på, eller ved er under omberegning, det er politisk selvmord!

Jeg er sikker på, man kan finde masser af gamle klip med LLR, eller ophavsmanden til forringelsen af arbejdsløshedsdagpengene, Thulesen Dahl, der glade fortæller at kun lidt over 3000 bliver ramt og at pengene fosser ind i statskassen, det byggede de givetvis på oplysninger fra "systemet", beskæftigelses- og Finanasministerierne.

Tallet er over ti gange så højt, jeg erindrer ikke lige, at de har påtaget sig ansvaret for deres "løgnehistorier", Tulle har godt nok foreslået en opblødning, men ikke vist hvor der skal spares i stedet

Kommentar
Fra : prio

Dato : 23-02-14 15:11

Lige meget hvad og hvilke politikere, så er det dybt utroværdigt, når politikere har travlt med at ytre sig om beregninger, der falder i deres kram, men glemmer at oplyse befolkningen, når det viser sig at være ukorrekte oplysninger.

En minister er folkets tjener, og dette tilfælde med underskudsforretningen østeuropæere er toppen af misinformation med en forskel på minus 2 milliarder på blot en måned.

Egentlig undrer det mig meget, at journalister ikke har travlt med at få en udtalelse fra for eksempel Thorning og Vestager om denne brøler
- en sag som optager mange danskere.

- og det er kun begyndelsen, om få år er underskuddet hvad angår østeuropæere endnu større, hvis der intet gøres nu.

Hvad angår din sammenligning med arbejdsløshedsdagpengene, vagnr, så vil jeg nu erindre dig om, at mange højtstående socialdemokrater, talte godt for forringelsen, blandt andet Mette Frederiksen.

I øvrigt er en dagpengeperiode på 2 år virkelig flot i forhold til, hvad andre lande tilbyder.

Problemet er bare, at når man først har givet borgere goder, som det viser sig, at samfundet ikke har råd til, så brokker de sig selvfølgelig, når nogle af goderne fratages dem.

For ikke mange år siden kunne man såmænd få dagpenge i et ubegrænset antal år, hvis man først var kommet ind i systemet - endnu et af de eksempler på, hvordan venstrefløjen har haft travlt med at købe borgernes stemmer.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-02-14 17:14

Citat
så vil jeg nu erindre dig om, at mange højtstående socialdemokrater, talte godt for forringelsen, blandt andet Mette Frederiksen.

Igen et spm. om timing, S stemte imod da forringelserne blev vedtaget af VKO med bl.a R's stemmer. Med R i regering, og et regeringsgrundlag der lagde forringelserne til grund er man nødt til at tage det til efterretning, alternativet var en ny LLR-regering, med R som støtteparti eller mere sandsynligt med i regeringen. Sådan er det.....jo!

Fejlberegningen dengang står alene VK-regeringen for, så de har stolet på systemets beregninger ganske som den nuværende gør, og det er netop det der er miseren.

A-kassernes langt mere præcise beregninger blev fejet af bordet, ganske som de mange advarsler om udgifter ved østeuropæere er blevet.

Så melodien er den samme, men der er kommet andre fløjtespillere til

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-02-14 22:36

Uanset hvilket "arvegods" Helle & Co end har arvet, kan vi vel ikke se bort fra at 30 års misgerninger, først Anker Jørgensens afgrundsøkonomi, dernæst fodnotepolitikken og til slut den katastrofale udlændingepolitik, at socialdemokraternes politik er og bliver, elefanten i den berømte glasbutik.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 23-02-14 22:45

Til lykke vagnr
Du har bragt alle os politisk uenige sammen.
Fint nok, men hvordan kommer vi ud over rampen?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-14 09:14

Det er så nemt at sige:
Citat
I øvrigt er en dagpengeperiode på 2 år virkelig flot i forhold til, hvad andre lande tilbyder.

Har tænkt på hvad optjeningskravet er i disse lande? Altså hvor mange timer der skal arbejdes i ordinært job, før der kan udbetales dagpenge. Tjek så, hvor længe du kan modtage dagpenge for de 1924 timer som er optjeningskravet i Danmark. I sverige kan du altså modtage dagpenge i sammenlagt 6 år, hvis du sammenligner på denne måde.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dummies_pomfrit

Dato : 24-02-14 09:27

Jeg støtter arbejdskraftens frie bevægelighed. Og mener ikke at øst-arbejderne eller andre har arbejdere har negativ indvirkning på dans økonomi.

Men derimod mener jeg at skattetrykket generalt er for højt og urimelig fordelt. Og der er alt for meget bureaukrati.

Der bør indføres flad skat, & alt fradrag bør fjernes. osv.

Så kan der indføres en regel med at udlandske arbejdere skal have betalt skat i minimum 6 mdr. før de kan modtage dagpenge og offentlig støtte osv.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 24-02-14 11:06

molekyle, nu glemmer du vidst, at dagpenge er en vanvittig dyr ordning, og at A-kassernes medlemmer kun bidrager med ca. 25 % af beløbet.

Resten betales af skatteyderne, altså også alle de, der ikke er medlem af A-kasser.

Alt for mange bilder sig ind, at A-kasser er en egentlig forsikring, hvor medlemmerne blot støtter hinanden via deres kontingent - som i andre forsikringsordninger - men det er altså ikke tilfældet.

Hvorfor skal de arbejdsløse, der er medlem af en A-kasse, have så favorable vilkår sammenlignet med ikke-medlemmer, når vi alle skal betale til dagpenge?

2 år er flot og rigeligt.

Hvis nogen er utilfredse, må de danne en egentlig forsikringsordning, som friholder skatteyderne, og så kan jeg love dig, at det kommer til at koste dyrt at være medlem.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 24-02-14 11:31

Østeuropæere skal have børnechecks fra den første dag i jordbærmarken, mener Radikale Venstre.

http://jyllands-posten.dk/politik/ECE6511331/opgoer-om-boernecheck-til-eu-borgere/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-14 13:44

prio -> ..og du glemmer vist, at man betaler ca. 35% af dagpengene direkte tilbage i skat. Dertil kommer afgifter; moms og hva' har vi (..præcis som alm. lønarbejdere ) ..ud over at man stadig fylder 'tilbage' i såvel fagforeningskontigent og a-kasse (..af pengene EFTER skat, men 'lidt' kan dog trækkes fra på selvangivelsen, som fradrag

Så bidraget fra den arbejdsløse er nok over 50%, af hvad man kan få udbetalt over 2 år ...efter måske at have betalt til a-kasse og fagforening i 20 år. Kr. for Kr.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-14 13:51

Må indrømme at det lyder flot at sige:

Værsågod: Hér er 100 kr. ...men vi tager liiiige de 25% ..så det bli'r 75 kr.

Du har selv betalt 1/4 del af de 100 kr. = 25 kr.

Du får så 50 kr. 'forærende' af os andre, men husk at du skal betale 10 kr. for at været berettiget til udbetalingen.

...så det bli'r lige 40 kr. til dig selv du kan bruge. Og husk så lige afgifter og moms 25%.

30 Kr. DET er ALT for MEGET !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-14 13:56

Ja, dagpenge er en dyr ordning. Meget bedre ville være at lade være kontanthjælp være normen. Og så iøvrigt afskaffe kontanthjælpen ..nu medens vi er igang: Joeh.. jeg har luret dig prio. Længere varede enigheden sgu heller ikke!
Gu' ske' tak og lov for det
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 24-02-14 13:57

Citat
man betaler ca. 35% af dagpengene direkte tilbage i skat

Vi betaler vel alle skat?

Vedrørende børnepenge, så vil regeringen jo have, at østeuropæere skal have hele børnechecken fra første arbejdsdag - og lov til at sende den til hjemlandet.

Det vil sige, at for eksempel polakker skal have en børnecheck, der er beregnet efter danske vilkår, til at sende til Polen, som har meget lavere leveomkostninger.

Det er så urimeligt som noget!

Hvorfor afskaffer man dog ikke den børnecheck nu, og erstatter den med det skattefradrag, som børnefamilier kunne få år tilbage?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-14 15:47

jøjø ->
Citat
Vi betaler vel alle skat?

Jamen... det er jo dét jeg siger:
Citat
du glemmer vist, at man betaler ca. 35% af dagpengene direkte tilbage i skat.

Det er derfor ikke penge man 'får' ..det er papirpenge
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-02-14 15:51

Citat
Til lykke vagnr
Du har bragt alle os politisk uenige sammen.
Fint nok, men hvordan kommer vi ud over rampen?

Hvis jeg vidste det, ville jeg mindst være statsminister, måske ligefrem det jeg altid har drømt om,

UNIVERSETS DIKTATOR

Nå, spøg til side, så drejer mit spm. sig ikke om blå eller røde regeringer er bedst, det er som at diskutere religion contra evolution med et Jehovas vidne (jeg havde en ansat i flere år, så jeg har prøvet), det bliver vi aldrig enige om alligevel!

Men selv om jeg stemmer blegrødt, sosser, så er den ideologiske forskel ml. rød og blå blok meget beskeden, den praktiske forskel næsten ikke til at få øje på, og på lange stræk er DF og EL mere enige med hinanden end uenige.

Mit spm. drejer sig om, hvordan man kan sikre at regering og folketing har et korrekt beslutningsgrundlag for deres lovgivning mv, når meget tyder på, at det har de ikke nu.

I "gamle dage" var lovgivning noget der foregik efter årelange forarbejder i kommissioner, ofte fælles mellem Dk, Sverige og Norge, så vi havde fælles love i de tre lande, og hver en sten ar vendt.

Nu om dage laves love nærmest "over night", så kommer der en sød lille thai-pige der skal udvises, HU-HEJ, vi må have en lovændring, så en tyrkisk ung pige, topkarakterer, ah, så må vi lige lave endnu en lovændring, osv.

Resultatet er, at vores love er totalt uoverskuelige, kigger man på retsinformation efter miljøbeskyttelsesloven, blev den sidste lovbekendtgørelse (det er en sammenskrivning af en række tidligere lovændringer, så man har en chance for at forstå loven i sammenhæng) lavet i sommeren 2010, de sidste 3½ år er der lavet 21 lovændringer, ret præcist en hveranden måned!

Udlændingeloven, seneste lovbkg. i sommeren 2013, er siden ændret 7 gange, og så har folketinget endda holdt ferie 3 måneder undervejs.

Kort sagt, jeg savner den gode gammeldags børneopdragelse i tinget, ro, regelmæssighed og renlighed, "diskussionen" blandt politikere er på sandkasseniveau, og deres beslutningsgrundlag på Ekstrabladsniveau

Kommentar
Fra : prio

Dato : 24-02-14 19:37

Citat
Joeh.. jeg har luret dig prio.

Åh, så slem er jeg vist heller ikke? - molekyle

Jeg er bare bange træt af dagpengemodtagere, der konstant brokker sig og påstår, at de selv har betalt for festen - når det nu engang ikke er sandt.

Arbejdsløse skal hjælpes, men hvorfor skal skatteyderne bidrage så meget mere forholdsvis til medlemmer af A-kasser?

De arbejdsløse, der af en eller anden grund (for eksempel meget sygdom) ikke er medlem af en A-kasse - har jo også regninger, der skal betales, og en enlig ikke-forsørger på kontanthjælp har vitterlig ikke meget at rutte med.

Medens dagpengemodtagere har kunnet modtage understøttelse næsten uden begrænsning, for så lige at slutte af med 5 år på efterløn! - hvor ca 80 % er betalt af skatteyderne.

Det virker urimeligt.

Jeg tror ikke, vi helt slipper ud af EU, og vi bliver nødt til at se i øjnene, at vi har været for gavmilde i Danmark, og fremover må nøjes med kun at forsørge de, der virkelig har behov.

Vil man have ekstra at leve for i arbejdsløshedsperioder, står det én frit for at forsikre sig privat eller bruge opsparede reserver - hvilket mange allerede i dag må gøre.

Hvis vi ikke ændrer på forsørgelsen i Danmark, så vil vi blive med at være trækplaster for velfærdsturister, der ønsker at få en del af den flotte danske støtte, såsom SU, børnecheck, dagpenge, barsel og kontanthjælp.

molekyle, dit argument med, at dagpengemodtagere betaler skatter og afgifter een uendelighed, så der kun er få kroner tilbage, dur da ikke!

Vi bliver jo (næsten) alle - også lønmodtagere og kontanthjælpsmodtagere - plukket til benet efterhånden.

Faktisk bliver ca. 80 % af ens indtægt leveret tilbage til staten på den måde, på grund af den tåbelige og overdrevne, danske omfordelingspolitik.

Velfærden forringes og arbejde betaler sig sjældent.
Her går det godt, fru kammerherreinde!

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 100 point
Dato : 24-02-14 23:44

Fornemt regnestykke molo
Citat
Værsågod: Hér er 100 kr. ...men vi tager liiiige de 25% ..så det bli'r 75 kr.

Du har selv betalt 1/4 del af de 100 kr. = 25 kr.

Du får så 50 kr. 'forærende' af os andre, men husk at du skal betale 10 kr. for at været berettiget til udbetalingen.

...så det bli'r lige 40 kr. til dig selv du kan bruge. Og husk så lige afgifter og moms 25%.

30 Kr. DET er ALT for MEGET !!!

Selv om jeg er borgerlig, mener jeg som økonom, at alle offentlige udgifter skal gennemregnes på tilsvarende måde.

Jeg håber jeg må tage dig til indtægt for synspunktet:
"Det er i og for sig ligegyldigt, hvad det offentlige giver i tilskud. Det det drejer sig om er: Hvad koster det faktisk, når besparelser, afgifter og skatter er indregnet."

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-14 07:39

prio ->
Citat
hvorfor skal skatteyderne bidrage så meget mere forholdsvis til medlemmer af A-kasser?

Retorisk spørgmål:

Hvorfor skal jeg som cyklist betale for motorvejene?
Hvorfor skal jeg som vegetar betale for dyrevelfærd?
Hvorfor skal jeg som rask betale til sygehusene?
Hvorfor skal jeg som afholdsmand betale for narkoafvending?
Hvorfor skal jeg som aldrig har begået noget krimminelt betale til fængslerne?
Hvorfor skal jeg som går i seng ved solnedgang betale for gadebelysning?
Hvorfor skal jeg som aldrig rejser betale til lufthavne ..og til ulandshjælp?
Hvorfor skal jeg som tisser og skider i havet betale for kloakering?
Hvorfor skal jeg som aldrig stemmer betale til politikernes løn?

..og hvorfor dit og hvorfor dat?
</SPØRGE JØRGEN>
Ps. Når alle udgifter regnes med, så 'koster' en kontanthjælpsmodtager i snit det samme som en dagpengemodtager. Så er der altså alle de som har betalt hele deres liv til arbedsløshedsforsikrinmg, men aldrig har haft brug for at modtage den. Præcis som mange betaler til div. forsikringer ..uden nogensinde at få brug for dem.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-14 07:55

hjkofoed -> Økonomer kan vende alle regnestykker på hovedet

Det ville blive noget i retning af:

Du får 100 kr ..er du klar over hvad det koster?

Først skal vi tjene dem. Dvs. vi skal først tjene 140 kr.
En bogholder til at bogføre dem og lave regnskab koster penge: 10 kr
Revisoren som skal gennemgå regnskabet skal også have 10 kr.
Så sætter vi dem ind på en konto; det koster 40 kr. for girokortet.
Vi skal hæve og flytte pengene: 5 kr. i transportudgifter.
..og udlevere dem til dig: Administrationsgebyr 10 kr.

Det koster os 215 kr. at give dig 100 kr.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 25-02-14 08:05

så tror da po.... at skatten er så høj

Kommentar
Fra : dummies_pomfrit

Dato : 25-02-14 14:03

Skatten bør sænkes, vi bør indfører flad skat og flad moms. Så alle betaler den samme skatte %. Og moms på alle vare (ydelser) skal have den samme %.
Og alt fradrag skal afskaffes.

Så bliver det hele meget enklere. Og så vil det også blive nemmere for regnedrengene fra Finansministeriet at nå frem til det rigtige resultat.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-02-14 19:16

Utrolig imponeret over jeres udregninger. Selv om facit forekommer alt efter hvilket interesser man har. Fakta er jo vi lever i et solidarisk system,hvor få har for meget,og enkelte for lidt.

Vi kan sikkert slå fast,at ingen steder i verden,er ulighederne så små,som her i H.C.Andersens eventyrrige.

At vi ævler og kævler,og misundelsen har gode kår,er fordi vore problemer i virkeligheden er små.

Kast et blik rundt på kloden,og du vil blive flov.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-02-14 20:14

Iøvrigt var Soap/skum en fantastisk serie,der godt kunne tåle et gensyn. Selvom vi lever i en anden tid.
Især Katherine Helmond og Richard Mulligan,var alle pengene værd.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-02-14 20:50

Jamen, så tag dog det gensyn, Mosebaek
Værså artiiiig.....http://www.youtube.com/watch?v=iWorZJP4hdw

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-02-14 21:23

Tak herfra, K-T, et lille hurtigt gensyn, men IKKE 82 afsnit

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-14 08:03

dummies_pomfrit -> Flad skat vil betyde at de smalleste skuldre bærer de største byrder:

Tænkt eksempel af flad skat for flg. indkomster 10.000 vs. 100.000 pr. mdr.:

25% af 10.000 = 2.500 ..rest 7.500

25% af 100.000 = 25.000 ..rest 75.000

Det lyder besnærende, men da der er mange flere med 1.000 end 100.000 i indkomst til at betale de fælles udgifter vil det være de laveste indkomster som tilsammen betaler 'gildet'. Resten af indkomsten bliver det derfor svært at leve af medmindre man tjener mere end de 10.000. Når så skatten stiger et par % pga. af en eller anden 'krise', så vil de laveste indkomster få større nedgang i rådighedsbeløb procentvis i forhold til en mediaindkomst end de højere som har bedre mulighed for at leve med en sådan nedgang i den disponible indkomst. De lyder retfærdigt, men vil kunne tvinge store dele af befokningen til at leve i fattigdom trods lønindkomst.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-14 08:09

Ps. ..og du glemmer at en skat som moms på varer netop IKKE er en flad skat. Du vil have i både pose og sæk. 25 moms på en liter mælk til 10 kr, så den kommer til at koste 12.50 hvilket gør mælken % vis dyrere for lavinkomstgruppen beregnet i forhold til rådighedsbeløbet efter skat end for højtlønsgruppen.

Der knækker dit argument for flad skat.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-02-14 14:12

Molekyle, du skal huske på, hvis der indføres flad skat er der altid et bundfradrag - og alt efter hvad det bundfradag lyder på, kan de "fattige" muligvis komme til at betale meget mindre i skat end de rent faktisk gør i dag.

Så dine tal er lidt misvisende

Kommentar
Fra : dummies_pomfrit

Dato : 26-02-14 15:10

Citat
Ps. ..og du glemmer at en skat som moms på varer netop IKKE er en flad skat. Du vil have i både pose og sæk. 25 moms på en liter mælk til 10 kr, så den kommer til at koste 12.50 hvilket gør mælken % vis dyrere for lavinkomstgruppe

Noget vil blive lidt dyrere måske. Mens F.eks. en bil vil blive billigere hvis der var flad beskatning af moms.

Så der kun skulle betales 25% i stedet for 200%

Og det vil også være billigere for landmanden at producere mælken. Pga. arbejdskraften vil være billigere, og dermed vil han sparer penge i lønomkostninger.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-02-14 15:11

Som K-T er inde på, meget kommer an på bundfradraget.

Men Pomfrit skriver "Og alt fradrag skal afskaffes." og det vil være virkelig populært hos de højeste indkomster sammen med en flad skat, det lyder som LA/SAXObanks våde drømme!

Maggie Thatcher indførte en kopskat (ikke pr tekop, men pr hoved=kopf på tysk), den var de mest velbjærgede meget glade for

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-14 20:34

Citat
er der altid et bundfradrag

Niks ..ikke iflg. dummies_pomfrit:
Citat
..alt fradrag skal afskaffes.

..og det er premis'erne går jeg ud fra?

FLAD moms ? ..altså indkomstreguleret? DET bli'r dyrt at administrere !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-14 20:42

Ps. Landmønd producerer ikke ...de trækker fra og hæver EU-tilskud

http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/landbrug-gartneri-og-skovbrug/landbrug-mv-oekonomi.aspx

(intererssante kurver: http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/landbrug-gartneri-og-skovbrug/landbrug-mv-oekonomi.aspx )

..og så løber de fra regningen , når det kommer til miljø belastning, afskrivning mm.!

Dét må vi 'andre' betale for ...Spildevandsrensning, Vandmiljø planer, lugt gener osv.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-14 22:19

De sidste 5 år er afskrivning større end investeringer i landbruget

Gæld og renteudgifter er større end indtjening

Jeg tror jeg vil være landmand

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-14 22:37

Hele 40 milliarder i handelsoverskud bidrager landbruget med:

https://www.lf.dk/Aktuelt/Handling_bag_ord/Bidrag_til_vaekst.aspx

..til et overskud på ca. 9 milliarder alt i alt:

http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/227760/stoerste_handelsoverskud_siden_marts_2010.html

FLOT !!! ...eller er det mig der ikke kan regne?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-14 22:46
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-14 22:49

Jeg sku' nok have ladet den sidste øl blive stående i køleskabet

KRISE !!!

</MOLO>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-14 22:50

Citat
"Forvirret? Så bare vent til næste afsnit/beregning!"

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-14 22:57

..og bla bla bla ...det rige tjener penge, men det er den fattige Dansker der må punge ud for fejlslagne dispositioner i finansverdenen !!!

</ØV>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-02-14 10:53

Roooolig nu, Molekyle - Og skrot så de skide bajere ! Ølrus er ufedt, mand. Frank Jensen, better known as Frankie Boy, vil både legalisere og dyrke hash.
Ooorv mand, københavnstrup kommer til at pisse ned med fede farver.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-02-14 11:18

Meget kan du sige, K-T, men at kaste vrag på øl er helligbrøde, så må jeg trække mit øljern!

Øl er kulturens vugge, intet mindre.

Uden øl var vi aldrig gået i gang med landbrug, at blive fastboende osv.

Staklerne der opgav det frie liv som jæger/samlere blev ca 18 cm mindre, kan man se af skeletfund i mellemøsten, de fik ensidig kost, skulle arbejde længere og mere ensidigt end nogensinde før, men ØL var belønningen.

fra http://en.wikipedia.org/wiki/Prehistory

"Neolithic

c. 8000 BCE / 7000 BCE - In northern Mesopotamia, now northern Iraq, cultivation of barley and wheat begins. At first they are used for beer, gruel, and soup, eventually for bread."

http://www.spiegel.de/international/zeitgeist/alcohol-s-neolithic-origins-brewing-up-a-civilization-a-668642.html

Så uden øl ville vi ikke bare være langt fra hjemmet, vi ville slet ikke have et hjem, men være evige vandringsm/k'er, ædru nomader

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-02-14 13:29

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-02-14 17:48

UPS... de blev´'HØJ' igår aftes ..sorry: Jeg havde haft dame-besøg
( ..dét sker ikke så ofte ! ..men det var DEJLIGT )

Omkring Skæve Frank: Een ting er at jeg medgiver Politidirektøren ...at et nok ikke gør det store ved 'banderne' ...de skal såmen nok finde 'nye' forretningsområder at berige sig på

Til gengæld vil den alm. Danske arbejder/direktør ikke have dårlig samvittighed ..og behøve at kigge sig en ekstra gang over skulderen, hvis/når han/hun kan gå hjem med en "Week-End Fed Bønne" i baglommen, når han/hun forlader sin forhandler/pusher. Afkriminalisering hedder det, når noget rigtigt mange gør, bliver legaliseret. Ikke forstået på den måde at jeg samtdig mener; at hjemmebrænderi og opiumsdyrkning med videresalg for øje, skal være staffrit !

</ÆDRU>

Kommentar
Fra : prio

Dato : 01-03-14 17:38

Østeuropæere malker skattesystemet, klager ansatte hos SKAT anonymt til Børsen.

Rejsefradrag i 100.000-kroners klassen, børnepenge længe efter hjemrejsen og restskatter, som aldrig betales.

Den danske statskasse er blevet et rent tag-selv-bord, og især østeuropæerne misbruger reglerne.

http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/166344/udlaendinge_malker_skattesystemet.html/?utm_source=relatedright

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-14 20:49

prio -> Jamen; HUSK så lige, at det er kontanthjælpsmodtagere, førtidspensionister og dagpengemodtagere som betaler 'gildet' ...ikke den retskafne 'arbejder', som står op hver dag og smører madpakker. (Tør jeg minde om øget beskæftigelsesfradrag mm. ?)

Disse 'arbejdere' vil blot slippe for 'besværet' med lavere Skat ! ..og er iøvrigt ikke berørt af 'indvandringen' som sådan.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-14 20:56

Ps. Berørt?

Joeh.. hvis de er i sommerhus og for lænset den gældstyngede strandvejsville for designermøbler af en østbande ..medens de er i sommerhuset!

Citat
DAGLIGT BRØD
Troels Trier
(med tak til Torkel Rasmussen, Blå Tåget)

I denne sang er vi allerede dybt inde i den hjemlige hygge. Moderen og faderen er gået i gang med indtagelse af middagsmaden.

Langsomt løfter hånden
servietten op mod munden
Han siger: "Ræk mig lige bearnaisen
og lidt brød."

Servietten tørrer munden
hun tænker: "Han er i grunden
både forslugen og lidt kræsen
- han er sød."

I Danmark har vi dagligt brød
I Danmark er der ingen nød

Mad og væske fylder bugen
blikket vandrer rundt i stuen
dvæler ved en plet på dugen
Han er kræsen og forslugen

Luften presser på i tarmen
Kinden rødmer let i varmen
Hun har tabt en ært på barmen
Han har stadig løftet armen

I Danmark har vi dagligt brød
I Danmark er der ingen nød

Langsomt sendes hånden
og servietten slipper munden
men standser ud for næsen
lissom den fortrød

Tungt falder hånden
imens manden opgir ånden:
med en blodprop i arteriekredsen
- han er død

I Danmark har vi dagligt brød
I Danmark er der ingen nød

DET TÅRNHØJE HELVEDE
Troels Trier / Henrik Strube

Denne familie må anvende stærke stimulanser for at holde sit forsvarsberedskab oppe.
Dag og nat går videomaskinen i drengenes værelse. Her ser de skrækfilm.

Det Tårnhøje Helvede - det er mig
jeg spreder skræk og rædsel på min vej
Selv en Frankenstein blir kold og bleg
når han møder Det Tårnhøje Helvede - mig.

Navnløs rædsel - bundløs gru
byer som udslettes i ét nu
Se- uhyrer kommer fra jordens dyb
kulturer ædes op af giftigt kryb

Et menneske som torteres ihjel
et offer for en abnormt seksuel
Et barn som ædes af en haj
Det Tårnhøje Helvede - det er mig

Aldrig må du være sikker - aldrig får du fred
for så længe du er bange - kan du dirigeres med
Kom ind i mit helvede - kom og se og hør
livet er så kort - ingen ved hvornår man dør

Skrækindustrien er kynisk og kold
den gir dig din daglige dosis vold
Tro ikke at den gør det her for sjov
den opfylder et eksakt behov

Det at ha et dårligt liv
er en ting som er relativ
I en tid hvor folk får det sværere og sværere
skal de se at der er andre - der har det værre

Aldrig må du være sikker - aldrig får du fred
for så længe du er bange - kan du dirigeres med
Kom ind i mit helvede - kom og se og hør
Livet er så kort - ingen ved hvornår man dør

Kilde: http://www.roedemor.dk/tekster/roede_mor_sangtekster.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : prio

Dato : 10-03-14 21:49

I løbet af blot et år er antallet af udlændinge fra EU, der får dansk SU, tidoblet.

"Det betyder ikke noget", siger regeringen, for det er en overskudsforretning!!??
- og det koster skam kun 200 millioner i år, vistnok!?

Åh ja, så tror vi på den også, ligesom "overskudsforretningen" med de østeuropæiske håndværkere.

Man skal blot have et fritidsjob ved siden af studierne, så kan man få SU i Danmark som udlænding - foruden den gratis danske uddannelse.

Med verdens højeste SU er Danmark selvfølgelig et land, som tiltrækker mange udlændinge.

Vi bliver nødt til at se på, hvordan vi finansierer unges uddannelse.
Eventuelt nedsætte SU'en og erstatte med lån, muligvis skele til Sverige og Norge.

http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2014-03-10-su-til-udl%C3%A6ndinge-n%C3%A6sten-godt-til-v%C3%A6re-sandt

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-03-14 06:59

Udenlandske studerende, der kommer til Dk for at få en højere uddannelse, har været gratis for os fra de bliver født til de kommer, mens børn i Dk koster kassen, børnepenge er det mindste af det, pasning, skole osv. er det der virkelig koster.

Jeg vil tro, at en meget stor del af de udenlandske studerende bliver her efter studierne, og dermed kommer til at give et nettobidrag til os andre.

Som det er i dag, er vestlige indvandrere dem, der giver den største gevinst for Danmark, mens de fleste der er født her er en underskudsforretning!

Hvis vi ville stoppe det, kunne vi såmænd bare vende tilbage til kun at undervise på dansk, så var det stort set kun svenskere, nordmænd og islændinge, der kom her, men de rejser allesammen hjem igen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-03-14 15:31

vagnr -> Er dette ikke en smule selvimodsigende?
Citat
Som det er i dag, er vestlige indvandrere dem, der giver den største gevinst for Danmark, mens de fleste der er født her er en underskudsforretning!

Hvis vi ville stoppe det, kunne vi såmænd bare vende tilbage til kun at undervise på dansk, så var det stort set kun svenskere, nordmænd og islændinge, der kom her, men de rejser allesammen hjem igen.

Overskudsforretning for de skandinaver (= vestlige indvandrere) som rejser hjem efter endt studie?

Store dele af årgangene på universiteterne er skandinaver. Så vidt jeg huske er det kun Islændinge ..som har penge med 'hjemmefra'.

Til gengæld er der også en del Danskere som studerer i f.eks. Lund, men får de SU i Sverige ..eller Danmark? ..og rejser de 'hjem' igen?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : prio

Dato : 11-03-14 20:06

Citat
Jeg vil tro, at en meget stor del af de udenlandske studerende bliver her efter studierne, og dermed kommer til at give et nettobidrag til os andre.

vagnr, jeg tror ikke på, at det bliver en gevinst for danskerne i det lange løb.
Det er blot noget, som diverse politikere siger, for at lukke munden på skeptiske danskere.

- og hvem kan overhovedet sige noget om, hvem og hvad der bliver en gevinst for samfundet i en situation, som aldrig er set før.
Det må bero på et absolut skøn.

Man sagde også om de østeuropæiske håndværkere. at de gav overskud, fordi deres skolegang og uddannelse lå i hjemlandet, men også det viste sig hurtigt at være ukorrekt.

En udenlandsk studerende kan komme til Danmark og få en gratis universitetsuddannelse til
ca. en million kroner og samtidig modtage SU for ca. ½ million kroner.

Desuden har den studerende vel også adgang til andre danske velfærdsgoder, såsom læge, hospital, dagpenge og eventuelle børneydelser.

Hvis vedkommende bliver i Danmark efter endt uddannelse, og hvis vedkommende overhovedet kan finde et job her, så vil der gå mange år før de 1½ million + det løse er tilbagebetalt.

Den udenlandske studerende kan såmænd sagtens ende med at have været endnu en udgift
for de danske skatteydere.

Mange unge veluddannede danskere går arbejdsløse, og nu kommer der yderligere konkurrence fra EU-studerende.

Desuden optager de udenlandske studerende pladser på de højere uddannelser fra de danske, sådan som vi så med nordiske studerende i årtier.
Det endte med en katastrofal lægemangel i Danmark, fordi vi uddannede så mange norske og svenske læger.

Det er fint og sundt med udveksling af studerende mellem landene, men dette kommer til at blive en skævvridning, for hvor mange danske studerende mon søger til Polen og Rumænien for at studere? - ikke mange!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-03-14 22:52

Meget kan være en trossag, men når fx 1/3 af alle læger (og mange andre højtuddannede) allerede har forladt Rumænien for at komme til lande med bedre løn (Rumænien 2625 kr/måned, Dk 36000+6000 i pension/måned) har jeg meget svært ved at tro at rumænere uddanner sig hos os for at drage hjem til elendighederne!

http://www.fagligt.eu/Arbejdsmarkedet/Social-dumping/2014/januar/RumaerereSpanien.aspx

Der er jo heller ikke mange højtuddannede danskere, der vender hjem til udkantsdanmark.

Der findes muligvis uddannelser der koster 1 million, selvom jeg tvivler (undtagen jagerpilot, hvor man så er bundet til at blive x år, eller betale pengene tilbage, men får løn, ikke SU, undervejs), max SU er ca 400.000 kr, masser af højere uddannelser koster 3-400.000 + SU

http://pub.uvm.dk/2000/videre/7.htm

gamle tal, kunne ikke lige finde nogle friskere, men prisen er næppe tredoblet!

Danmarks problemer med læger var og er den dag i dag, at Bertel Haarder mente han i sin krystalkugle for 20 år siden kunne se, hvor mange læger vi havde brug for nu. Han begrænsede optaget, og tillod samtidig et meget stort optag for Norge og Sverige, der sparede formuer ved at begrænse deres uddannelser, og lade "die dumme dänen" betale gildet

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-03-14 15:36

Så I TV igår...?
En kriminel rumæner som sidder i spjældet i Danmark, kan med de penge han "tjener", forsørge sin familie i hjemlandet.

Danskerne er så snotdumme, at de ikke burde eje Danmark.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 14-03-14 18:32

Ja, det er uhyggeligt og skræmmende.

Die dumme Dänen er behagesyge overfor EU, ja, overfor hele verden.

Vi vil være hele verdens duks og forsørge alt og alle.

Vi vil have de højeste velfærdsydelse i verden , selvom det selvfølgelig tiltrækker ekstra mange velfærdsturister.

De kriminelle har frit spil, og må endelig ikke straffes for hårdt!
- hvorfor sendes den omtalte rumæner dog ikke til hjemlandet og afsone?

Pyt med danskerne, der byggede et dejligt samfund op gennem generationer.
Pyt med at vores velfærdssamfund smuldrer.
Pyt med at vores land hurtigt fyldes op med mennesker, der ikke kan eller vil bidrage til det danske samfund, men udelukkende er interesseret i at nyde.

Jeg forstår ikke, at vi har ladet det komme så vidt.

Men det må være, fordi politikerne er for langt fra den øvrige befolkning
- deres økonomi er sikret, og de lever i områder, hvor de ikke i væsentlig grad berøres af kulturberigelsen.

Den almindelige dansker har været til grin i årtier, men tør snart ikke protestere for ikke at blive kaldt racist eller udviklingsfjendsk.

Når vi engang vågner op, er det måske for sent.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-03-14 11:09
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-03-14 13:46

Kaptajn-Tommy -> Dit sidste indlæg bestyrker mig bare i tanken:

Hvad i alverden har Allah, Jehova, Budda, Anders And, Jens Lyn, Knold Tot osv. eegntlig at gøre med demokrati, lovgivning og folkestyre?

Har Allah overhovedet godkendt/opfordret til denne 'magt'- demonstration? På hvis vegne?

Det er der vel forhåbentligvis INTET normalt begavet menneske der kan tage sig noget af?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 15-03-14 14:20

Det er en underlig klynken fra en gruppering, der mener at have ret til at mishandle og dræbe anderledes tænkende.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-03-14 17:52

Dett minder om den gamle vittighed, to drenge er oppe og slås
"hvem af jer begyndte?"
"han begyndte med at slå igen!"

De fleste muslimer der bliver slået ihjel, bliver det af andre muslimer!

Fx dræber al queida 8x så mange muslimer som vesterlændinge
http://www.spiegel.de/international/world/surprising-study-on-terrorism-al-qaida-kills-eight-times-more-muslims-than-non-muslims-a-660619.html

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-03-14 19:03

Citat
De fleste muslimer der bliver slået ihjel, bliver det af andre muslimer!
Pyha, så har vi jo intet at frygte.
Det var bare "lidt halløj i gaden" så..?

Men omvendt, hvis
Citat
De fleste muslimer der bliver slået ihjel, bliver det af andre muslimer!
står til troende, er det så ikke lidt farligt med denne her "mangfoldigheds moske", - med den kaglende klasse som garanter, - nu med djævlens vold og magt skal bygges, og især når man ved, at sunni og shia klanerne ikke kan enes..?

Jeg troede kun hasardspil forekom i kortspil.

Når jeg ser disse fanatiske muslimske forsamlinger, får jeg nervøse trækninger - især når jeg/man ved, hvad der skete i Nazi-Tysland i 30.
Allah = Hitler
Vantro = Jøder
Facit = Verdensherredømme.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-03-14 13:19

Så vidt jeg husker er islam godt 600 år yngre end kristendommen.
Prøv at gå 600 år tilbage i tiden og se på de kristnes adfærd, så har vi en idé om hvad der kan ske - desværre med moderne teknologi.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-03-14 13:50

Citat
Så vidt jeg husker er islam godt 600 år yngre end kristendommen.
Prøv at gå 600 år tilbage i tiden og se på de kristnes adfærd, så har vi en idé om hvad der kan ske - desværre med moderne teknologi.

Fsv. enig, men det virker som om de arabiske islamiske lande er gået fra en storhedstid i op mod 1000 år til en total stilstand/nostalgi efter noget der aldrig har eksisteret, kalifatet!

Tænk på fx Sydkorea (fornuftige folk, ateisterne er i overtal), Malaysia (52% islam), Singapore (15% islam), der i min snart folkepensionsnående levetid har bevæget sig fra de rene U-lande, til rige og fremstormende økonomier!

Det er måske ikke de lande der ligger på min personlige top-ti liste, men de arabiske lande og andre muslimsk dominerede ligger alle i den helt modsatte ende

"Charles de Gaulle (Frankrigs hærchef under dele af ww2 og senere præsident) er blevet citeret et væld af gange for at have spurgt, hvordan man kan regere et land med 365 forskellige oste?"

Men hellere det, end et land der styres af en lovreligion

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-03-14 14:38

Lovreligion? Så vidt jeg husker er et af de 10 bud, som Moses bragte ned fra bjerget:

Du må ikke have andre Guder end mig !

Hmm... måske man skulle tro på Gud?
Jeg gør det gerne
...bare han er nybarberet og ser velsoigneret ud
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-03-14 18:29

Hej Molokyle, nu tror jeg ikke du skal blande tingene sammen.
Med lovreligion menes der, at en given religion står over et lands love.
Hvilket igen vil sige, at koranen står over den danske grundlov.

Det citat du kommer med, har intet med en lovreligion at gøre.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-03-14 20:00

Det, jeg mente, var, at islam nu er nået til såvel de interne religionskriges tid, som de ekspansionistiske krige, hvor man bruger religionen som undskyldning.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-03-14 20:38

Citat
islam nu er nået til såvel de interne religionskriges tid, som de ekspansionistiske krige, hvor man bruger religionen som undskyldning.

Deres interne religionskrige var med (næsten) fra islams fødsel, og de ekspansionistiske krige var en del af islams fødsel!

I modsætning til vatnissen jesus, var, og er, islam en krigereligion (så'n lidt vikingeagtig) hvor man slås for det man står for, og ikke bare som et andet mæh-lam forventer gud ordner alt, mens man selv kan nøjes med at bede!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-03-14 07:48

Kaptajn-Tommy -> Min lidt kluntede pointe var: Kristendom er en lovreligion i ordets egetlige forstand. De 10 bud er leveregler der skal følges af den troende og står over al anden lovgivning.

Om man er kristen eller muslim er 'Guds ord' øverste myndighed. I praksis er 'Guds ord' indskrevet i lovgivningen ..som det på ethvert givent tidspunk bliver fortolket af præster og imamer. I Danmark er loven bygget på de 10 bud. Islamisterne kræver imamers fortolkning af Koranen indeskrevet på samme måde: Det kaldes Sharia.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-03-14 16:58

Citat
Kaptajn-Tommy -> Min lidt kluntede pointe var: Kristendom er en lovreligion i ordets egetlige forstand. De 10 bud er leveregler der skal følges af den troende og står over al anden lovgivning.
Jamen kæreste Molokyle dog, du har vel nok en veludviklet sans for humor.

De eneste bud - fra de ti bud - der bliver fulgt - eller skrevet ind i dansk lov er; Du må ikke ihjelslå og Du må ikke stjæle
Hvilket, når nu vi tænker os rigtigt grundigt om, er meget gode love at have.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-03-14 22:03

Arhh, vi kommer op på 3 ud af ti i dansk lovgivning

nr. 8. Du må ikke sige falsk vidnesbyrd imod din næste

er også strafbart!

Om de to sidste bud, der handler om at begære andres ejendele, herunder hustruer mv, bare handler om "hun er vel nok dejlig......" eller det handler om tyveri, røveri, svindel el. lign. er jeg ikke bibelstærk nok til at vide. Men hvis blot det at tænke "hun er vel nok dejlig......" skulle betyde fortabelse af det evige liv, ville Gud, Maria og Jesus kede sig helt alene deroppe

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-03-14 22:26

Citat
nr. 8. Du må ikke sige falsk vidnesbyrd imod din næste
Der er nok ikke mange der overholder dette bud.

Men ret beset, så har de kristne dog forstået at følge med tiden - modsat islamisterene, de lever stadig i det 9. århundrede.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-14 08:36

'..at begære' - tolkes af bibelkyndige præster som; at tilegne sig (= stjæle) og '..bedrive hor' sidestilles med prostitution.

Nu er jeg ikke selv troende, men ved godt at kristne tolker forskelligt på 'Guds ord'. Nogle tager biblen mere bogstavligt (Pinse-missionen ..sidste dages hellige, Jehovas vidner m.fl). Den Danske folkekirke's præster angiver der i Biblen tales billedsprog ..hvilket selvfølgelig åbner for flere fortolkninger af samme tekst.

Islamister vælger helt at lade det være op til imamem at tolke på Koranen. Derfor vil sharia altid tage Muhammeds ord bogstavligt ...med stening, jomfruer i himlen og hele balladen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-03-14 15:17

Citat
'..at begære' - tolkes af bibelkyndige præster som; at tilegne sig (= stjæle) og '..bedrive hor' sidestilles med prostitution.
Efterhånden forstår jeg godt, hvorfor du ikke er troende. Har du spekuleret over, om det skyldes at du muligvis fortolker biblen forkert..?

"At begære" har intet at gøre med at tilegne sig - eller stjæle noget.

Nu skal jeg forklare dig, det, at begære sin næstes hustru

Det er naturligt for en mand at føle sig tiltrukket af en køn eller sød pige. Ligesom det er naturligt for en pige at glæde sig over en flot og kærlig mand.
Men hvis det fører til, at man begynder at fantasere om ægteskabsbrud, så er der tale om syndigt begær og det er dette, der advares imod.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-14 16:34

Kaptain-Tommy ->
Citat
Nu skal jeg forklare dig, det, at begære sin næstes hustru

Næeh... det skal du IKKE !!!
Det er netop dét; jeg betaler kirkeskat til, for at få defineret og må leve efter.
Selvom jeg ikke er troende, så er jeg underlagt Dansk lovgivnig
Derfor betaler jeg min (Kirke-)Skat.
Teologer, økonomer, 'vismænd' og andre fusentaster ...lever i en anden verden end min !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-14 16:46

Kaptajn-Tommy -> Nu er du DUM. Jeg har ikke påstået at begære omhandler budet om hustruer:

Citat
'..at begære' - tolkes af bibelkyndige præster som; at tilegne sig (= stjæle)

8. Bud

Læs nu et ´lødigt' link ..istedet for en populær udgave, som et første 'hit' på Google:

https://www.google.com/url?q=http://www.kristendom.dk/artikel/267014:Kristne-grundtekster--De-ti-bud&sa=U&ei=NmgoU_-XFebI4gThmIFQ&ved=0CB0QFjAA&usg=AFQjCNGea1GBI11nddt6aMo74sfswoT01g

Næeh... læs istedet: http://da.wikipedia.org/wiki/De_10_bud

Ps. Denne 'ting' tager muslimer ikke alvorligt:

Citat
Du må ikke bruge Herren din Guds navn til løgn, for Herren vil aldrig lade den ustraffet, der bruger hans navn til løgn.

Paragraffen/Buddet gælder nemlig ikke ift. 'vantro' iflg. Koranen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-14 16:49

Ved Allah ...jeg sværger!

Hvor tit har vi ik' hørt dén?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-14 16:53

Iøvrigt:
Citat
syndigt begær
= Prostitution iflg. rufferi loven.
Der er intet ulovligt i begær, men der er der imod i SYND = overtrædelse af den til enhver tid gældendende lov og moral kodex.

En synder er hjemfalden til STRAF. ..enten i dett liv eller det næste ..iflg. de troende.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-14 16:58

Præcision af foregående indlæg : At synde er: at begå lovbrud !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-14 17:09

Tastefejl: 8. Bud ??? = Bud 10 ! ..sorry :Z
Som sagt er jeg hverken troende, endsige bibelstærk ..men DET er jeg stolt af !
Men det ændrer intet på, hvad jeg ellers har skrevet af overbevisning og menings mod
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-03-14 17:54

Nej jeg er ikke dum - altså på det område vi her taler om.

det 10. bud lyder således:

Du må ikke begære din næstes hustru, hans træl eller trælkvinde, hans okse eller æsel eller noget som helst af din næstes ejendom."

Derfor skrev jeg hustru, da jeg går udfra at slaveri er forbudt i Danmark - og samtidig går jeg udfra, at okser og æsler ikke er seksuelt attraktivt for dig.

Muslimer har ikke ti bud - eller en liste der minder om dem. De har bare en masser regler som skal overholdes. Div. synder er delt i to; De store og De små...

At dræbe 800 mennesker, som kaldes "De Vantro" er ingen synd.
Men at spise en stykke medister....uha uha.

At dræbe en okse meget meget langsomt er ingen synd
At dræbe en okse således, at den dør i knaldet.......Uha uha uha

At finde sig en smuk ung giftemoden kone fra en anden familie, er en meget meget stor synd.

At en onkel på 60 år gifter sig med sin niece på 8 år er ingen synd.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 18-03-14 20:03

Jeg fristes til her at citere en vending, som ofte bruges - se her: "Når nazi-kortet trækkes, er det tegn på, at debatten er kørt af sporet, og nuancerne er gået tabt." blot kan her passende i.s.f. nazi-kortet bruges "islam-kortet".
Fint med mig, at debatten om Finansministeriets regnedrenge er endt i koran- og bibelstudier, da jeg kun kan have et skuldertræk til overs for bibelstudier, mens jeg gladeligt bekender mig som ISLAMOFOB.
Men det var vel ikke vagnr`s ærinde.
Det var bare det, jeg ville sige - hej, hej....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-14 22:07

Kaptain-Tommy ->
Citat
Muslimer har ikke ti bud - eller en liste der minder om dem.

VRØVL:

Citat
Islam anerkender fuldt ud Biblen som en af deres helligste skrifter, og koryfæer som Moses (Moussa), Abraham (Ibrahim) og sågar Jesus (Issa) anerkendes som profeter, om end det ikke accepteres, at Jesus er Guds søn.

http://www.cqj.dk/islam.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-14 22:10

.. læs videre:
Citat
De 10 Bud, har islam sine ”fem søjler”, som enhver rettro­ende muslim så vidt muligt skal opfylde:

1. Der er kun én gud, og Muhammed er hans profet

2. Bøn fem gange dagligt

3. Almisser til de fattige

4. Ramadanen (fasten)

5. Hadj, pilgrimsrejsen til Mekka

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-14 22:18

Husk at Moses (..som fra Sinai-Bjerget [ http://da.wikipedia.org/wiki/Sinaibjerget ] under Israelitternes ørkenvandring fra slaveriet i Ægypten hentede de 10 bud ned til menneskene) ..dermed er en del af Islam troen.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-14 22:23

..ovenstående er måske en 'overraskelse' for bibeltro kristne i vesten ..og dig?
Men det er ikke ny viden for 'os' ateister
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-03-14 22:30

"Problemet" er som jeg har nævnt før:

Muslimer annerkender Imamens tolkning af biblen og Koranen som 'LOV'
...en ting der er forundt præster i Danmark ...siden enevælden, hvor ikke Gud, men Kongen lovgav.

I Danmark har vi somm bekendt en 3 deling af magten:

1.) Den lovgivende (Folketing)
2.) Den udøvende (Politi/Militær)
3.) Den dømmende (Dommerne/Jurister)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-03-14 05:58

Kandudynamikkens 1. lov er, at hvis et spm. står for længe skifter det karakter fra det oprindelige til noget helt andet, fx. skifter politik-spm. næsten altid til det endnu mindre lødige=religion/islam, indvandrere osv.

Det er en slags parallel til termodynamikkens 2. lov om stigende entropi, lig mere uorden=mindre lødig energi

Jeg erkender blankt at være (med?)skyldig i masser af tilfælde, men det er nu pudsigt at regnedrengenes troværdighed på ca tre uger ender i Islam, igen, igen, igen!

Så nu vil jeg finde dagens "vinder" og lukke festen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-03-14 08:15

vagnr -> Ja, det sker jo (..ofte) at jeg lader mig rive med og lidt stædighed kan jeg heller ikke undsige mig. Men underlødig? Næeh.. hør nu

"Forvirret? Så bare vent til næste afsnit!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-03-14 11:01

Inden du finder dagens vinder, har jeg lige en bemærkning - eller to.

Molo, du skriver:
Citat
Islam anerkender fuldt ud Biblen som en af deres helligste skrifter, og koryfæer som Moses (Moussa), Abraham (Ibrahim) og sågar Jesus (Issa) anerkendes som profeter, om end det ikke accepteres, at Jesus er Guds søn.
Hvis ikke det anerkendes at Jesus er guds søn, fornægtes det Nye Testamente - og derved bibellæren.........så deeeet.......

Islam acceptere tildels kristne - ja ja altså, så længe de kristne gider at føde på dem.

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 19-03-14 11:11

Tak for svaret hjkofoed.

Og til Molokyle, jeg skrev ikke underlødig, kun mindre lødig i forhold til emnet, nemlig regnedrengene og politikernes beslutningsgrundlag

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-03-14 11:46

Så må jeg altså også lige rette Tommy drengen:

Biblen = G.T.
Evangelierne = N.T.

Jeg har vist ikke påstået at muslimer annerkender Det Ny Testamente? De annerkender Jesus som en reel profet, men ikke hans deciples udlægning af hans gang på jord.

Det er i Det Gamle Testamente at de 10 bud beskrives. Dette annerkender muslimer som en del af fundamentet for deres tro.

Så bibelkyndig er jeg dog.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-03-14 12:06

Mange tak for æren som jeg nok må dele med </MOLOKYLE>

men:

Så må jeg altså også lige rette MOLO drengen:

Toraen = G.T.
Bibelen = G.T. + N.T.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-03-14 13:13

Citat
Så bibelkyndig er jeg dog.
Nej, det er du ikke!!
Hvilket foranlediger mig til at citere vores gamle ven Sokrates, som sagde; "En ting ved jeg, og det er, at jeg ingenting ved"

Så ved du det, Molo(tov)

Tak for denne gang, vi ramler sikkert sammen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen....

Mvh.
Tommy
Ekspert

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-03-14 10:45

Jeg bøjer mig i støvet for de bibelkyndige, men jeg havde nu forstået tegneseriernes udgivelse og tilbedelse som følger:

GT. : Indgår og er acepteret i : Islam, Protestantisme (Lutheransk), Katolicisme og Jødedom. (Herunder Kvækere, Mormoner, Græsk-/Jødisk ortodoks, osv.)

NT. Indgår i og er acepteret i : Protestantisme og Katalocisme (+ det løse).

..med den forskel på Protestanter og Katolikker, at for sidstnævnte er Paven; Jesus stedfortræder som (nulevende)profet.

Jøderne har rabinerne som tekstfortolkere. Præcis som at imamen er stedfortræder for Muhammed i islam (både Suni og Shia).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-03-14 10:46

Ps. Jeg må vist på genopdragelse i hjemlandet
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-03-14 10:49

Pps. Kaptajn-Tommy -> Mit motto er (..blandt flere) som bekendt:

JEG ved ALT der er værd at vide! Ellers ville det ikke være værd at vide!
...i hvert fald IKKE ...før JEG ved det !!!

</MOLOKYLE>