/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hvor højt er træet
Fra : jensviggo
Vist : 901 gange
100 point
Dato : 22-02-14 12:07

Jeg har forsøgt at finde emner, der kan beskrive let og forståeligt, hvordan man finder ud af hvor højt et træ er, Der er mange emner når man googler, men ikke særlige forståelige, vil høre her om der er nogen der har løsningen.
Det eneste man ved er, at man kan lave et fiktivt mål fra træets fod og x-meter, så har vi Pytagoros, og hvordan kommer jeg så videre.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-02-14 12:18

Denne metode brugte vi på kursus, den virker fint, det er jo godt nok ikke 100% nøjagtigt!

Mål højden af et træ
http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=17&a=1123

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-14 12:59

Du går 10 meter tilbage, stiller din målestok lodret 1 meter nærmere træet,
lægger det ene øje tæt på jorden, sigter mod trætes top og markerer sigte linjen på stokken,
så skal du bare gange højden på stokken med 10...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-02-14 13:08

Den gode gamle Spejder-metode. "Ingredienser": 1. stk. medhjælper + 1. stk. stav/kæp,der har samme længde som dig selv,til øjenhøjde.

Læg dig ned,i beregnet afstand fra træet til dine fødder. Lad hjælperen holde staven lodret,ind mod dine fødder. Kan du nu flugte træets top,hen over staven,har du træets længde,fra dine fødder og ind til træet.

Det hele er et spørgsmål om en 90º vinkel.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-02-14 13:35

Fæld og mål det når det ligger ned.

Ups...........det er højden man skal have og ikke længden.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 22-02-14 15:29

Hvis jeg forstår Mosebæk rigtig, vil jeg lige repetere

jeg laver/finder en stok/kæp, der har samme længde som fra jorden til øjenhøjde. Lægger mig på ryggen på jorden, kæppen stilles lodret for enden af mine fødder, når mine øjne flugter kæppen med trætoppen, er træets højde det samme som afstanden fra mine fødder og til træets fod.

Er det rigtig forstået?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-14 16:04

Ikke helt forstået, men jeg er heller ikke gammel spejder, kun pige spejder.

>i beregnet afstand fra træet til dine fødder,
hvilken beregning, skal du kravle frem og tilbage? Manuel Iteraton...

Kaldes højden til dine øjne L er højden af den lodrette stang ved dine fødder også L,
og kaldes træets højde H, må der også være en afstand H til dine øjne, ikke til dine fødder??
Fra dine fødder og ind til træet er længden kun H - L.

Min metode er meget enklere, er træet meget højt kan du gå 20 m væg,
og sætte målestokken 2 meter tættere på træet, eller 30 og 3 meter,
og du skal stadig kun gange med 10...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-02-14 16:06

Citat
Er det rigtig forstået?

100% korrekt opfattet. Og det virker.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-02-14 16:13

svendgiversen...min metode er ganske enkelt,uden indblanding af matematik. Som jeg ikke behersker....opfundet efter min tid i skolen.

Til gengæld er "min" metode,brugt af KFUM spejdere gennem årtier.....ren naturlov.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-14 16:29

Godt gamle pioner kammerat,
og du er sikker på at det er afstanden fra fødderne til træet, ikke fra øjnene?

Så er der noget jeg ikke har forstået, eller jeg skal have mine matematik penge tilbage...

Hvad mener du med
>Læg dig ned,i beregnet afstand fra træet til dine fødder, du behøver jo ikke at regne,

men måske kravle frem og tilbage, indtil top stok og top træ flugter??

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-02-14 16:35

Du skal bruge en pind og et målebånd!
Se link med tegning...

Mål højden af et træ
http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=17&a=1123

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 22-02-14 16:52

http://www.regneregler.dk/trekant_retvinklet.jsp

Mosebaek har fuldstændig ret

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-14 17:50

Nej, og Pythagoras vil vende sig i sin grav...

prøv at afsætte et øjepunkt vandret til højre på papiret,
gå din øjenhøjde L til venstre og afsæt også L lodret opad,
og du har en lille ligedannet retvinklet trekant,

gå så fra samme øjepunkt en langt større værdi H til venstre,
og afsæt igen H lodret opad, og du har en meget større ligedannet retvinklet trekant,

sjovt nok er højre del den samme, altså samme sigtelinie til stok top L og træ top H
og du gik jo H, ikke H - L, til venstre for øje punktet...

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 100 point
Dato : 22-02-14 18:49

Her er jeg alvorlig bange for,at have glemt en detalje. Nemlig:
Citat
og du er sikker på at det er afstanden fra fødderne til træet, ikke fra øjnene?

Det er helt sikkert Svend har ret. Afstanden til øjnene,skal måles med. Ellers bliver 90º vinkel for kort. Beklager dybt. Det er nogle år siden,jeg var spejder. "Min" metode forudsætter også,at det er en nogenlunde plan område,man "måler" på.

Citat
Hvad mener du med
>Læg dig ned,i beregnet afstand fra træet til dine fødder

Jeg mener i ca. afstand fra træet. Så må man jo korrigere lidt,frem eller tilbage,indtil flugten passer over stokken,op til træets top.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-14 19:47

Jamen så er vi jo enige Mosebæk, Pythagoras har altid ret,

du og spejderne skal rokere frem og tilbage, indtil sigte linien passer,
vi andre går bare 10 eller 20 meter tilbage, lægger os ned, sigter mod trætoppen,
måler højden på pinden og ganger med 10.

Og Klaudi, dine mere usikre håndøvelser, bliver ikke mere rigtige af at blive gentaget.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-02-14 21:57

Det er ganske enkel trigonometri ud fra solhøjden of skyggens længde.
Hvis du ikke kan regne , er der jo ikke noget at gøre ved det. Du kunne bare have hørt efter i skolen.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 23-02-14 04:59

svend giversen har selvfølgelig ret der er fra øjnene til træets fod der er rigtig

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-02-14 11:19
Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 24-02-14 07:54

tak for link, så er der vist ingen tvivl tilbage

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 24-02-14 16:12

Tak for svaret Mosebaek. Rigtig godt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-14 16:26

Ja jensviggo, vi blev jo enige til sidst...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-02-14 16:34

Og uden min indblanding, havde du jo nok levet fint med at dit træ var godt halvanden meter for kort.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-02-14 18:15

Selv tak,jensviggo. Jeg ved så ikke,om jeg har gjort mig fortjent til pointerne. Men det er jo din afgørelse.

Vh. M.