/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Rævens dværgbændelorm
Fra : Birgitta
Vist : 449 gange
300 point
Dato : 21-02-14 14:11

Hvad stiller I op med fødevarestyrelsens anbefalinger ang. rævens dværgbændelorm, som er blevet konstateret i ræve flere steder i Damnark?

Bændelormen er dødsensfarlig for mennesker, --især fordi den ingen symptomer giver før man allerede er alvorligt syg.

Hunden er for det meste rask smittebærer.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/Arkiv-2014/Sider/Foedevarestyrelsen-udvider-anbefalinger-om-ormebehandling-af-hunde.aspx

Ræve og mus findes der jo stort set overalt..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-14 18:54

Indtil videre gør jeg ikke andet end hvad jeg altid har gjort: Vasker hænder efter at have klappet hunden
Citat
At hunde fra hele landet, der får lov til at færdes frit i naturen (herunder jagthunde), ormebehandles regelmæssigt hver 4. uge
Citat
Du skal kontakte din dyrlæge, hvis du mener, at din hund skal ormebehandles.
dyrlægerne klapper sikkert i hænderne, endnu en solid indtægtskilde
Min menig er at den såkaldte fare er vildt overdreven, min hund får lov til at færdes som den plejer og hvis hunden bliver syg så kommer den naturligvis til dyrlæge - men ikke før

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-02-14 21:33

Hunden bliver jo ikke syg.... Det er problemet.....

Det er DIG, der bliver syg hvis din hund smitter dig.

Og din hund kan smitte dig bare ved at sidde på gulvet. Eller logre med halen. Æggene kan overleve i lang tid i hjemmet, uden at der er noget at mærke på hunden.
Æggene er mikroskopisk små..

Det er nok ikke dyrlægerne, men ormemiddelproducenterne som scorer kassen, for dyrlægen kan udskrive recept hvis h*n kender hunden og ved at den er udsat, -uden at se hunden.

Men du har da ret i, at der nok ikke er nogen reel fare... endnu..

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 23-02-14 11:54

Birgitta det er farligt at leve, man dør af det.
Hvorfor så ikke bare lade være med at stresse op og undlad at male fanden på vægen (det gør han selv når han kommer). Nyd den tid vi har tilbage sammen med vores hunde. Ellers skal man jo hen og holde hunden i et sterilt aflukke uden kontakt til andre eller naturen. Kunne du nænne det over for din hund. Der er så meget andet man kan blive smittet af.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-02-14 14:13

Jo, det er også en mulighed. Man kan ignorere fødevarestyrelsens anbefalinger, selv om det kan betyde en tidlig død for ejer, børn eller børnebørn...

Hvis først hunden er smittet, så er hele omgangskredsen udsat for smitte, uden at man ved det...

Men hvad man ikke ved, har man ikke ondt af..

kimpetersen, hvor længe skal man så ignorere? Til der dukker danske sygdomstilfælde op?
Eller først når der er en nabo, der er blevet konstateret smittet?

Hvis alle ignorerer, så vil problemet jo helt sikkert vokse sig større.

Skal man slå rævene ihjel i stedet? Og give mega-bøder for ikke at samle sin hunds lorte op overalt?
---Alene det at samle lorte op bør jo foregå med beskyttelseshandsker.......
Livet er ikke så nemt mere...

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 23-02-14 15:53

Birgitta der er du inde på noget af det rigtige.
Men nu har jeg i over 25 år prøvet at få hundeejere til at samle deres hundelort op efter deres hunde, men det er ikke lykkedes. Det er en af de største smittekilder.

Citat
Livet er ikke så nemt mere...
Det har det vist aldrig været.

Jo mere "viden" vi får og jo mere sart vi bliver jo svære bliver det, men se på de vilde dyr de har formået at overleve indtil mennesket kom i overtal.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-02-14 17:01

Når der er tale om en ny sygdom, der er kommet til landet, så ER livet jo blevet lidt sværere..

---Ja, rævene overlever diverse sygdomme. De dør i stimevis af ræveskab, men når der er få nok, så smitter de ikke mere hinanden. Og så har de få overlevende større modstandskraft og bedre levemuligheder.

Så vi skal måske bare lade folk dø så der bliver mere plads til os andre?

Hvorfor skal vi så samle op? Jo flere lorte, VI samler op, jo større er vores risiko for at blive smittet..... Og jo MINDRE er de andres (lorteopsamlingsnægternes) risiko for at blive smittet..

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 24-02-14 10:26

Hmm. Det er ikke sådan, at man bare lige får udskrevet en ormekur hos dyrlægen.

Der skal jo først konstateres orm. - Det mener min dyrlæge ihvertfald.

Så det der med, at man rutinemæssigt skal behandle hver 4. uge, er ikke umiddelbart muligt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-02-14 14:50

Nej. Det er lavet om efter at den bændelorm skabte opmærksomhed, helt præcist i starten af februar 2014:

Citat
Fødevarestyrelsen udvidede tirsdag den 11. februar 2014 sin anbefaling for behandling af rævens dværgbændelorm (E. multilocularis). På denne baggrund har Fødevarestyrelsen nu vurderet, at dyrlæger må anvende, udlevere eller ordinere lægemidler til behandling af hunde med særlig risiko for smitte med rævens dværgbændelorm uden forudgående konstateret parasitbelastning.

Det betyder, at udlevering eller ordinering i forhold til ovenstående ikke er betinget af, at dyrlægen har stillet en diagnose, dvs. at dyrlægen ikke behøver at se hunden i konsultationen i denne forbindelse. Det forudsættes dog stadig, at dyrlægen har et sådant kendskab til dyret og dyrets ejer, at det er forsvarligt at ordinere lægemidlet. Heraf følger, at dyrlægen kun må udlevere eller ordinere lægemidlet til behandling af egne klienters hunde.

Herfra:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Nyheder/Arkiv-2014/Sider/Information-om-ormebehandling-af-hunde-mod-rævens-bændelorm.aspx