/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Venstre har en vindersag, nø
Fra : vagnr
Vist : 661 gange
200 point
Dato : 21-02-14 12:19

Det er MEGET længe siden jeg har set/hørt noget fra V, jeg helhjertet har kunnet tilslutte mig, men at ophæve nøddeafgiften kan KUN GÅ FOR LANGSOMT.

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2014/02/20/201525.htm

Der kan sikkert spares millioner hvert år hos importører, forhandlere og Told- og Skattevæsenet, i hvert fald langt mere end afgiften, der indbringer hele 70.000 kr til statskassen årligt, eller 1,25 øre pr dansker pr. år!

Den afgift har vi haft i 90 år, så enhver journalist ville "starte op" med at spørge "hvorfor finder I først ud af det nu?"

http://www.nordic-organic.com/noddeafgifter/

Næste journalistspm., "hvorfor er Macadamianødder den eneste nød, der ikke skal betales afgift af, uanset om den er hel, afskallet, hakket eller saltet?"

Nå, spøg til side, er der andre steder, hvor man kan finde afgifter mv., der er en underskudsforretning såvel for dem der skal beregne/indberette/indbetale pengene, som for det offentlige at kontrollere, beregne og modtage dem?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-02-14 12:44

Hvis det kun er 70.000 kan de lige så godt droppe den, nødder er også blevet så dyre at det kan være hip som hap, forbruget stiger ikke.

Siden den gamle Lillebæltsbro blev bygget har vi betalt 1 øre i afgift pr ltr. benzin for at dække vedligeholdelsen, altså i godt 80 år, det giver noget mere i kassen.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 21-02-14 18:07

Drop afgifter på frugt, grønt og andre sunde madvarer, eller sæt i hvert fald momsen ned.

Så vil mange automatisk vælge den sundere mad, få et bedre helbred, og sundhedssektoren vil spare milliarder.

Drop/nedsæt afgifter/skatter på varme/el og boliger.

Så skal de med færrest midler ikke konstant spekulere på, hvordan de skal få betalt deres regninger, bare for at have et sted at bo - med stress, mavesår og psykiske problemer til følge.

Sundhedssektoren vil på den måde også spare milliarder

Kommentar
Fra : prio

Dato : 21-02-14 18:35

Sæt i det hele taget ALLE afgifter og skatter ned.

Dermed kan folk klare sig med lavere løn, så vi igen bliver konkurrencedygtige overfor vores nabolande.

Flere kan komme i arbejde og vi sparer milliarder til forsørgelse
- som vi jo bruger en tredjedel af alle skatter/afgifter til.

Som det er i dag, er vi kommet ind i en ond cirkel med højere skatter - dermed højere lønninger - dermed højere arbejdsløshed.

Samtidig får vi en sundere og gladere befolkning, når der ikke længere er så mange, der skal holdes udenfor arbejdsmarkedet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-02-14 08:44

Væk med afgifter, væk med skatte fradrag/afskrivning ...OP med skatterne for de som tjener mere end 100.000 kr. om måneden.

De ville skabe mere lighed i samfundet. Afgifter rammer de dårligst stillede hårdest og ingen menneskers arbejde er mere værd en een million om året.

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-02-14 08:56

prio ->

Sættes skatter ned? Så vil pengene ikke blive brugt på arbejdspladser, men alene til berigelse.

Konkurranceevnen på de varer vi fremstiller og sælger i udlandet er som den skal være. Vi sælger på kvalitet ..ikke som f.eks. Kina på kvantitet. Derfor skal vi heller ikke have kinesiske lønninger.

Det er korrekt at højere lønninger på chefgangene skaber arbejdsløshed. Der er ikke råd til flere medarbejdere, når lønudgiften i toppen er konstant accelererende.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-02-14 11:32

Citat
Væk med afgifter, væk med skatte fradrag/afskrivning ...OP med skatterne for de som tjener mere end 100.000 kr. om måneden.

De ville skabe mere lighed i samfundet. Afgifter rammer de dårligst stillede hårdest og ingen menneskers arbejde er mere værd en een million om året.

Aldeles enig. Nok også med flertallet af danskere. Desværre nok ønsketænkning. Enkelte regeringer har gjort nogle spæde forsøg,på at ændre dette. Dog uden nævneværdige resultater.

Det vil ialtfald kræve en overgangs periode,som jeg ikke er i stand til at overskue.
Vi har malet os selv op i en hjørne,med skatter og afgifter,hvorfra det er vanskeligt at komme.

M.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 22-02-14 14:26

Citat
Afgifter rammer de dårligst stillede hårdest

Så sandt som det er sagt.

Visse skatter rammer også alt for skævt, for eksempel ejendomsskatter, der rammer folk med parcelhuse, men ikke i samme grad indehavere af ejerlejligheder.

Men især afgifter har fanden skabt, og alligevel vælger man at skrue på afgiftsskruen konstant.

De mindrebemidlede bliver jo langt hårdere ramt af de enorme afgifter på el, varme og fødevarer end de velstillede bliver.

Det danske samfund har i øvrigt alt for travlt med at omfordele pengene.

Der kræves ind og deles ud i en vild forvirring, som langt fra er retfærdig og aldrig bare så nogenlunde bliver det.

For mange bliver tildelt for meget, og for mange bliver plukket for meget.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-14 14:40

ALLE kan sikkert blive enige om at det ville være dejligt med lavere skatter og afgifter, det svære er at finde ud af hvad der skal spares væk!

DF har jo deres 40 mia i ufinansierede skatte- og afgiftslettelser, men langtfra tilsvarende spareideer.

Mit gæt er, at ved en folkeafstemning ville der være flertal for at reducere/fjerne U-landsbistand og kulturstøtte, tilsammen ca 25 mia kr (hvis man fjerner det hele), nedskæringer på militæret ville der sikkert også være stemning for, men derefter bliver det MEGET svært, er det skolerne, de sociale ydelser, vejene el. hvad?

Tilsammen ville det måske give lidt over 1% af vores nationalprodukt, det betyder ikke meget i den store sammenhæng.

At regeringen, for at spare 80 mill, reelt tvinger de fleste danskere til at tegne rejsesygeforsikringer, er jo bestemt ikke en vindersag, selv om det egentlig ikke virker rimeligt, at dem der IKKE rejser ud af landet (måske fordi de ikke har råd?) betaler ekstraskatter for at dem der rejser ud ikke skal komme i fedtefadet!

Kommentar
Fra : prio

Dato : 22-02-14 15:00

Citat
men derefter bliver det MEGET svært

Nåh, det ved jeg nu ikke.

Al hvilken grund skal Danmark fortsat have de højeste overførselsindkomster i verden?
Er det mon så nødvendigt, for at opretholde et velfærdssamfund? - Sverige fråser langt mindre.

Skær ned på kontanthjælpen og for min skyld også gerne dagpengene.

Skær også ned på børnechecken og giv kun folkepension til de, der trænger.

Skær samtidig drastisk ned på afgifter på snart sagt alt, så går det hele såmænd lige op, og folk kommer ikke til at leve i armod.

Pengene har det bedst i folks egne lommer, den danske omfordeling er gået helt amok, det er jo snart ren kommunisme.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 22-02-14 15:12

Så glemte jeg lige SU'en - selvfølgelig også verdens højeste.

Hvorfor skal alle unge have SU? - mange har ikke brug for den - giv den til dem med behov.

Den kunne sagtens være mindre, der findes jo statsgaranterede lån.

Mange af de unge får jo en gratis uddannelse i millionklassen, samtidig med SU'en, og der er overhovedet ingen krav om, at noget skal tilbagebetales til statskassen efter endt uddannelse.

Er det rimeligt, og bliver udgifterne til de unge fordelt rimeligt, eller bliver de bogligt begavede forfordelt?

I øvrigt kommer det slet ikke til at fungere i fremtiden med SU og børnecheck og høj kontanthjælp - og åbne grænser.

Med mindre vi nu også vil forsørge resten af Europa.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-02-14 15:39

Citat
Hvorfor skal alle unge have SU? - mange har ikke brug for den

Jo,det har de da rigtignok. Hvordan skal de da ellers financiere det søde liv i Prag.
Og tænk på nødvendigheden af tre ugentlige diskoteksbesøg,herhjemme. Året igennem.

Så jeg tror så sandeligt,at de har hård brug for SU`en.

Endeligt skal man også tænke på,at de sparer skolen for en del omkostninger,ved at være fraværende mandag og fredag,hvor tømmermændene bliver plejet....sååå deee.....

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-02-14 15:43

Som jeg før har gjort opmærksom på: Det er ikke overførselsindkomsterne som koster
Jeg gantager:

1.) http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/offentlige-finanser.aspx
2.) http://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2012/08/budgetoversigt-2-naesten-balance-paa-statens-finanser-i-2013/
3.) http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/offentlige-finanser/offentlige-finanser-aarlige-budgettal.aspx
4.) http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/kvartalsvist-nationalregnskab.aspx
5.)
Citat
De offentlige indtægter udgjorde i 2012 1.004 milliarder kroner, og udgifterne 1.082 mia. kr

Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Danmarks_%C3%B8konomi#Arbejdsl.C3.B8shed

Dvs. 1.004 milliarder kroner divideret med udgiften til arbejdsløse:

Citat
ud-gjorde 33,5 mia. kr. i 2012.

Størstedelen af overførselsindkomster går til pension, men de spæder mere i 'kassen' :

1.) http://politiken.dk/indland/ECE15498/lavere-udgifter-til-pension/
2.) http://www.ankerhus.dk/fileadmin/user_upload/ankerhus/dokumenter/artikler/Seniorkarriere_artikel_af_Helfdan_Schmidt.pdf
3. ) http://www.dors.dk/sw9537.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : prio

Dato : 22-02-14 17:15

Citat
Som jeg før har gjort opmærksom på: Det er ikke overførselsindkomsterne som koster

Ja, det ved jeg, molekyle, men i dine henvisninger kan jeg ikke læse noget, der modbeviser,
at ca. en tredjedel af alle skatter og afgifter går til forsørgelse.

Sørgeligt nok.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 22-02-14 17:23

Citat
Er det rimeligt, og bliver udgifterne til de unge fordelt rimeligt, eller bliver de bogligt begavede forfordelt?

Her fra 2014 har virksomheder mistet det statstilskud på ca. kr.70.000, som de tidligere fik for at have elever.

Mange mestre vil nu ikke længere modtage elever, og mange elever opgiver at få fuldført deres uddannelse.

Men staten bruger gerne en formue på, at en ung bogligt begavet uddanner sig i ca. 6 år på en højere læreanstalt - ofte til arbejdsløshed - og betaler gladelig SU i alle årene plus op til en million for selv uddannelsen.

det hænger ikke sammen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-02-14 08:02

Hvis du kalder folkepension og førtidspension (tidl. indvalide-pension) for forsørgelse?

SÅ har du ret. Men som de fleste andre jeg har diskuteret med om hvor stor en %-vis at skatten der går til kontanthjælps modtagere og dagpengemodtagere, så er folk af den opfattelse at disse to grupper er den største udgift på statens budget og dermed også det de betaler mest til. Dette er IKKE korrekt. Man glemmer iøvrigt også at iberegne hvor stor en del af pengene der kommer direkte retur til statskassen via skatter og afgifter, præcis som for alle andre lønmodtagere.

Du vil med andre ord afskaffe folkepensionen og førtidspensionen kan jeg forstå.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 25-02-14 08:25

vagnr -> Jeg har en vindersag mere for Venstre: PRIVATISERING

Bare se på det tidligere Post & Telegrafvæsen. Post Danmark ..nu Post Nord. Det har virkelig givet bedre og billigere service at privatisere brev/pakkeomdeling. Nøeh... men det har i hvertfald med den Svenske stat som største aktionær og den Danske stat som næstestørste aktionær (60 % /40 %) givet penge i Statskassen. Til gengæld har vi fået den dårligste arbejdsplads, næst efter PET. Massefyringer efter salami metoden (..så man slap for at kalde det massefyring), øget pres på fastansatte (mindre postmængde = længere ruter. Antallet af omdeling til husstande sat op fra 400 pr. dag til 1.600 pr. dag, længste cykelrute idag er på omkring 30 km. på (el-)cykel og 15 km's gang hvér dag) ..og udstrakt brug af vikarer. Nul indflydelse på arbejdsgange (andre sætter ruten og pakker taskerne) og skiftende arbejdstider (bølgeomdeling og rotation). Nedlægning af distributions centre (huslejebesparelse) med øget pendlertid til følge for et stort antal medarbejdere. Dårlig løn: 114 kr. timen for ubekvemt udendørsarbejde (..der er IKKE noget der hedder vejrlig) med kun 20 min. betalt pause. Militær hierakisk ledelsesform; fortielser, trusler og usikkerhed.

HURRA hvor det går ..mere af det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-02-14 15:26

Vi er kommet langt omkring, men det har knebet med tumpede afgifter.

Men så er det godt vi har Brian Mikkelsen, han har fundet nogle, her fra TV2's hjemmeside

"Det danske afgiftssystem er fuldt af absurde afgifter, der hæmmer væksten, forhindrer skabelsen af nye arbejdspladser og skaber unødigt bureaukrati.

Sådan lyder budskabet fra Det Konservative Folkeparti, der nu har igangsat en kampagne for at få belyst de afgifter, der ifølge partiet er de mest absurde.

Partiet fremhæver eksempelvis, at der pålægges en afgift på 2,5 procent på viskelædere. Der findes ligeledes en toldafgift på 4,7 procent på ’Håndfremstillede pyntedukker i oprindelseslandets folkedragter’. Og juletræspynt – såfremt det altså ikke er lavet af glas – pålægges en afgift på 2,7 procent."

Altså, hvornår har I sidst købt et viskelæder, de er ikke ret anvendelige på pc'er, tablets, smartphones mv? Eller en håndfremstillet pyntedukke (hvis den er grim er den vel ikke pynt??) i folkedragt.

Men OK, julepynt, der ikke er af glas, det er der vist ikke meget der er længere (de gode gamle kugler af tyndt glas har jeg ikke kunnet opdrive i årevis), giver vel nogle håndører i november/december, men sikkert mindre end lønnen til den hær af toldere, skattefolk mv., der skal kontrollere det hele!

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 23-03-14 22:28

Tak for svaret molokyle.