/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Væger til BES ovn hvad er de lavet af.
Fra : EiHaBr
Vist : 2449 gange
100 point
Dato : 20-02-14 17:34

Hej.
Kender nogen en gammel petroleums BES ovn, sådan en har jeg, hvad med vægerne, dem kan man nok ikke få mere, men hvad er de lavet af, ved nogen det. Er de lavet af noget asbest stof, eller er det ren bomuld.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 20-02-14 18:30

Tjek det ud her eller et andet sted på nettet...

http://www.frishop.dk/pi/Zibro-v%C3%A6ge-type-H-4278703279_10480_.aspx

Søg blot "væger til petroleumsovn" så kommer der masser af bud

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-02-14 19:04

Mange nye ovne bruger glasfiber væger, de skule holde en evighed? siger de, men tror dem ikke.
Nok nærmere noget med keramiske/ et eller andet, de kan holde til ALT, men om de så kan trække ´saft´ op til maskinen må andre forklarer nærmere om.

Selv har jeg bestilt 5 meter af slagsen - men ikke til dit formål.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-02-14 19:07

For 20 år siden, brugte jeg en rest af et par cowboy bukser som væge og den havde jeg i 2 år = uden slid på vægen/ bukserne og den brændte dag og nat, i den kolde tid.
Men sådan er der så meget.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-14 19:10

Der var asbest i de gamle "BESS" ovne.

Til varmebeskyttelse brugt jeg også asbest ved bl.a. svejsning.
Nu bruges Glasfiber, som virker lige så godt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-02-14 00:31

Glasfiber holder absolut ikke så godt som asbest. Men calsium silikat bruges ofte som erstatning fordi det holdet næsten lige så godt til høje temperaturer.

Man kunne godt bruge bomuld, som de gamle bukser, så længe ovnen brænder. Det flydende petroleum og fordampningen holder vægen kold, selv om flammen ovenover er varm.

Men når man slukker ovnen eller den brænder ud vil vægen komme i glød og ikke holde så længe. .