/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bekæmpelse af Agerpadderok/ukrudt
Fra : Benja34979
Vist : 767 gange
150 point
Dato : 20-02-14 12:45

Hej

Ja som der star i overskriften vil vi her til foråret går et forsøge på at hold den forbandet ukrudt ned... sagen er at vi har en bøgehæk på ca 70 meter som er godt og grundigt tilgroet af ukrudtet Agerpadderok og for at hold den ned omkring hækken håber jeg på at kunne få lagt en kraftig fibertex (det som er egnet til indkørsler) med et ca 4-5 cm lag grus ovenpå.....

Så mit spørgsmål er : Er der nogen der har erfaring med fibertex og Agerpadderok ?

Jeg vil lige nævne at jeg forsøgte på et mindre areal sidste sommer med et stk fibertex fra Harold Nyborg som vi havde liggende, og ja.. jeg kunne ligeså godt havde lagt et stk papir.. den skud lige igennem selv med et tyk lag grus ovenpå.

I værste fald vil jeg læg en kraftig 0.2mm plastic (dampspærre) ned og skære nogle små slidser mellem de hækplanter så vandet kan løbe væk... arealen jeg ønsker dækket er en meter ud til hver side af hækken.. dvs 1m foran og 1m bag..

Jeg vil selvfølgelig heller bruge fibertex så der kan optimalt kom luft og vand ned til rødderne, men inden jeg skal ud og smide mange penge efter 140m2 fibertex vil jeg være helt sikker på at det duer

Håber der er nogen der har erfaring med det.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : poten

Dato : 20-02-14 13:05
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-14 13:16
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-14 13:20

Det er en ur-gammel plante, som har overlevet det meste. Bekæmpelse?

..er nærmest nytteløs !

http://da.wikipedia.org/wiki/Ager-Padderok

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-02-14 13:48

Jeg har for længst erklæret padderokken som vinder i min have, den har trods alt haft over 400 mill års forspring for menneskene, blev op til 30 m høj dengang, da den var det store "træ" i skoven!

Men her anbefales plænerens, om høkken er glad for det ved jeg ikke

http://www.bolius.dk/hvordan-slipper-du-af-med-de-padderokker-12403/

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-02-14 13:49

høkken=hækken

Kommentar
Fra : Benja34979

Dato : 20-02-14 13:57

Mange tak for de links, dem fik jeg dog læste igennem sidste år... de går for det meste ud på bekæmpelse af ukrudet...... altså i form for at kom helt af med skidtet.... jeg har altså indset at jeg skal leve med det , det findes i øvrigt også i græsplænen men der er det ikke så tydligt da plænen er klippet jævenligt i sommeren....

jeg vil bar hold det ude fra hækken og dermed håber jeg på at det kan lad sig gøre med en kraftig fibertex og at der muligvis var nogen herind der har god eller dårlig erfaring med lige netop det.

Kommentar
Fra : Benja34979

Dato : 20-02-14 14:12

Vagnr: Takker, men er ikke så meget for at sprøjt, desuden har jeg læste mange steder at der er ingen sprøjtemidler der kan tage den...

hmmm... men kan læse i den article at der var nogen der havde lagt ukrudtsdug under en højebede og det var ikke en succes

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-02-14 14:43

Agerpadderokken vokser på fugtige og kalkfattige jorder, hvor der ikke pløjes.

Under hækken vil den være næsten umulig at bekæmpe både kemisk og mekanisk. Rødderne er næringsholdige og går meget dybt.

Strø godt med kalk og sørg for at afvande godt med et dræn. Så har du en chance .
Padderokken har et dæklag af siliciumdioxyd. Det er hårdt og den vokser nemt gemmen en tekstildug . Jeg har også set den skyde gennem asfaltlag.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 150 point
Dato : 20-02-14 22:51

Afsæt 2 - 3 dage ti lugning en gang om måneden. Det er billigere og bedre end andre metoder for at holde padderokker væk
Af erfaring ved jeg fibertex ikke duer, de groet igennem

Der er kun tyk plastik der duer. Er det en ung bøgehæk duer plastik løsningen nok ikke, da den forhindrer vand ned til bøge rødderne.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-02-14 22:52

Citat
Vagnr: Takker, men er ikke så meget for at sprøjt, desuden har jeg læste mange steder at der er ingen sprøjtemidler der kan tage den...

Prøv med eddikesyre 32%, det er de færreste planter der overlever når de får nogle gange af det.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-02-14 23:02
Godkendelse af svar
Fra : Benja34979

Dato : 24-02-14 10:38

Tak for svaret katekismus.

Det bliver plastic løsningen tror jeg , hækken er 3 år gammel og er dermed etableret, jorden er også meget fugtige pga grundvandet der hvor hækken stå.