/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Installering af nye karme og døre
Fra : jebjve
Vist : 674 gange
49 point
Dato : 20-02-14 09:04

Hejsa.

Jeg har købt en ældre københavnerlejlighed, som desværre ikke har nogle døre til værelse og stue. Er der nogen, der har erfaringer med sådan noget, og ved hvad det kunne koste at installere nye døre? Jeg tror der skal nye karme til også, da sådan noget formentlig ikke er standardmål. Findes der evt. lettere løsninger med foldedøre eller lignende?

Mvh

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 59 point
Dato : 20-02-14 09:58

Karme er standardmål, men IKKE til ældre lejligheder. Har selv døre fra 79 og de har andre standardmål end i dag
Du skal have nye døre og karme. Er der plads til dørene, så undgå foldedøre, som ofte er ringe. Kan der laves en skydedør er det en god (pladssparende) idé.
Døre + karme kan fås fra ca. 6-700 og opefter, men pas på for de billigste er celledøre, som ikke isolerer meget for lyd og varme - så skal du ofre massive døre.
Hertil kommer jo så arbejdslønnen for isætning.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-02-14 10:36

Du kan være heldig at finde brugte dannebrogsdøre med karme her http://jk-genbrugscenter.dk/dore-porte/dannebrogsdore-med-karm-brugt-antik.html

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-02-14 10:42

Hvis de "nye" døre og karme skal passe til de gamle, skulle du prøve at kigge hos Genbyg, jeg var flere gange derude og finde ting der passede til mit gamle hus fra 1910, kontakter, dørhåndtag mv. men de har også masser af andre dele.

http://www.genbyg.dk/

Jeg har ikke forbindelse til firmaet, udover som kunde.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-02-14 11:40

Ældre......

Den kunne være fredet så man ikke må gøre hvad som helst, men i givet fald havde du nok fået det at vide ved købet.
Jeg så forleden på TV netop sådan en gammel lejlighed, de måtte ikke opsætte en dobbelt gipspladevæg for at lave nyt badeværelse, den skulle udføres i brædder, belægges med rør og pudses, men måtte så så gerne påfølgende pålægges nye fliser og tætnes med silicone efter nye regler.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 20-02-14 22:26

Jeg ville se om det ikke var mulig at købe en standarddør.

Hvis højden/bredden ikke passer kan du eventuelt bruge en lidt mindre dør og så sætte en bred gerichte på.

Hvis du vil save et bredere dørhul - så kommer du langt med en vinkelsliber fra Harald-Nyborg.

Godkendelse af svar
Fra : jebjve

Dato : 21-02-14 00:02

Tak for svaret myg.