/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvad hedder denne Ligther
Fra : mig-selv
Vist : 886 gange
50 point
Dato : 19-02-14 18:27

Kommentar
Fra : poten

Dato : 19-02-14 19:05
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-14 20:13

Hvad med noget ritigt brass i stedet for - en Zippo.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-02-14 20:36

Tvivler på at det er en Zippo - og så er det altså ikke en benzin brænder, men en gasligther
Den var meget berømt i 70´ne, og sikkert før også.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-02-14 20:40

Nej jeg mener heller ikke det er en Zippo.
Men om du ikke hellere vil have noget brass i stedet for.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-02-14 21:49

Øhh skulle du også have navnet på den ???

Der står "President" i bunden af den.

Var det ikke nemmere at købe min ???

MVH

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-02-14 22:25

Det er en Dunhill lighter, du kan sagtens købe dem, men er det den specifikke model du er ude efter så skal du nok på eBay.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-02-14 22:29

Hvd koster de.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-02-14 22:30

Det kommer jo an på om du skal finde en ny eller vintage, jeg vil tro at den på billedet vil stå dig i 4-6.000 kr.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-02-14 01:12

Til den pris kan man få mange andre nye - da jeg købte min første kostede de mellem 40 - 50.-, og jeg tvivler stærkt på at de er blevet så dyre, så hurtigt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-02-14 07:14

Citat
Til den pris kan man få mange andre nye - da jeg købte min første kostede de mellem 40 - 50.-, og jeg tvivler stærkt på at de er blevet så dyre, så hurtigt.

Det var i 70`rne vi alle skulle gå med en flad Ronson, jeg gav 60 kr for min første, ud af en lærlingeløn på 480 kr/md
https://www.google.dk/search?q=ronson+lighter&client=firefox-a&hs=m6i&rls=org.mozilla:da:official&channel=sb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=eJsFU9PBFcnw4QSc_oDYAQ&ved=0CCsQsAQ&biw=1152&bih=697#facrc=_&imgdii=_&imgrc=ehqZBXzmOS2n1M%253A%3Brfk1TirKMB-DYM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ebuy.dk%252Faimages%252Fudslarge%252F29483.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ebuy.dk%252Fastort.asp%253Femneid%253D29483%3B360%3B262

Jeg havde min i 13 år, men den gled umærkeligt ud af lommen i en skov en dag

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-02-14 09:18

Som du skriver = de var glatte, har selv et par stykker liggende fra den tid, den ene har været i læderetui, så gled den ikke så nemt, men læderet åd til gengæld cromen, den anden har været i kogevask!!! og er blevet så mærkelig deform af den tur.
Citat
ud af en lærlingeløn på 480 kr/md

Jeg syntes jeg havde omkring 380.- om ugen, eller var det for 2 uger, som pladesmed.
Men jeg kan jo huske forkert, mener timelønnen var omkring 20.- og diverse tillæg - men det er et andet spørgsmål.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-14 12:08

Jeps... det er en Dunhill.

Den 'populare' type er i guld m. emalie:

..enten rød: http://www.hattonsantiques.co.uk/gallery/640x480/dunhill-red-lighter.jpg

..eller sort: http://www.hattonsantiques.co.uk/gallery/640x480/lighter-gold-dunhill-black.jpg

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-14 12:15

..og så var det IKKE lige en Dunhill ...men en DUPONT !!!

Prisen? Mellem: £125.00 - £235.00

http://www.hattonsantiques.co.uk/gallery/antique-lighters.html

Danske priser : 1.000 kr - 6.000 kr for et velholdt eksemplar.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-02-14 12:18

Citat
Hvad med noget ritigt brass i stedet for - en Zippo.

Under WW2 var Zippo en del af det udleverede standardudstyr til amerikanske soldater, men de lavede konstruktionen om, den specielle lyd som låget lavede når man brugte den røbede for tyskerne at der var en amerikansk soldat i nærheden

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-14 12:22

..og dog: Dunhill har også produceret disse lightertyper ..til en mere mådeholden pris:

http://www.skjoldburne-hjoerring.dk/lightere/dunhill-lightere/

altså 1.000 - 5.000 kr for en ny
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-02-14 12:42

Citat
Prisen? Mellem: £125.00 - £235.00

http://www.hattonsantiques.co.uk/gallery/antique-lighters.html

Jeg kan ikke finde én eneste der ser ud som mit link = altså åbne anordningen til gas..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-02-14 12:53
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-14 13:03

Er du sikker på at den type lightere bruges til gas - det kan jo være lidt farligt at åbne for gassen længe før den bliver antændt.

Ps.
Min Zippo er altså noget brass..........................endda Solid Brass.
http://peecee.dk/upload/view/432287/full

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-14 13:07

Hov det er den jo..................sad lige og skrev med en finger.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-02-14 13:11

Citat
Min Zippo er altså noget brass..........................endda Solid Brass.
http://peecee.dk/upload/view/432287/full

Ok, hvad skal den koste
Bryder mig ikke om benzin lightere, jeg har dog et par af disse, i tilfælde af ´gas´ mangel.
http://www.ebay.com/itm/Survival-Liquid-New-Permanent-Match-Box-Striker-Lighters-Key-Chain-CSUP-/390778491558?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5afc3692a6

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-02-14 13:17

Citat
sad lige og skrev med en finger.

Øh, er de andre optaget...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-14 13:23

Ja de lodder noget elektronik.

Her er lidt flere lightere.
http://peecee.dk/upload/view/432290

Hilsen "ikke mere rygeren"

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 50 point
Dato : 20-02-14 13:37

Citat
Er du sikker på at den type lightere bruges til gas - det kan jo være lidt farligt at åbne for gassen længe før den bliver antændt.

Man åbnede låget med en opadgående bevægelse med tommelen og når tommelen røg ned i gen skulle den ramme og dreje knappen.

Da de fik lagt el ind kom der en skydeknap på siden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-14 13:40

Min Zippo lighter er til benzin.
Nævn en pris.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-14 13:44

LuffeA ->
Citat
Under WW2 var Zippo en del af det udleverede standardudstyr til amerikanske soldater

Ja, men østrigerne havde et lign. svar på en stormligter:

http://www.ebay.com/itm/Vintage-Mini-Fox-Lighter-Made-in-Austria-/221376543388#ht_63wt_923

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-02-14 13:45

Citat
Bryder mig ikke om benzin lightere,

Næh, en såkaldt "Ronson Diesel" ødelagde en god pibe tobak, til gengæld var den det eneste der duede i stormvejr......eller når min far skulle tænde sin pibe på knallerten, han slap styret imens

Tændstikker kunne også bruges i stormvejr, man skulle blot skynde sig at røre tobakken og suge i det øjeblik tændstikken fængede.........host.......ikke videre sundt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-14 13:50

Eyvind -> Jeg har et større curiosum:

En Zippo ..som var reklame for DUMEX medicinal-fabrikken ...en rigtig JUNKIE ligther i messing
På siden står der: STESOLID ..og derunder: NIAZEPAM ..nederst: Dumex
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-02-14 13:52

Citat
Ja, men østrigerne havde et lign. svar på en stormligter:

God at have på sig nytårs aften.
Citat
Min Zippo lighter er til benzin.
Nævn en pris.

Tror jeg holder mig til gas.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-02-14 13:55

Citat
Ja, men østrigerne havde et lign. svar på en stormligter:

http://www.ebay.com/itm/Vintage-Mini-Fox-Lighter-Made-in-Austria-/221376543388#ht_63wt_923

Det er jo en klassiker som man kunne købe i mange år for 6-20 kr, vist helt op i 90`rne, min far sled mange af dem op og jeg fik dem så til noget kreativt til mit legetøj

Den runde side indeholdt en løs patron som man trak ud når der skulle påfyldes tændvæske, man kunne også lægge nyt vat i den og ny væge, nyt vat er vist ikke muligt i en Zippo.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-14 14:03

LuffeA ->
Citat
nyt vat er vist ikke muligt i en Zippo

Joda... men den pressede filt-'ting' med hullerne til sten og benzin, som ligger over vattet er vist ikke lige til at skaffe i løssalg

..og dog: http://www.amazon.co.uk/LIGHTER-WADDING-GENUINE-REPLACEMENT-SERVICE/dp/B005P9A0LK/ref=pd_sim_kh_4/277-4374681-1013527
Here you are
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-14 14:09

Min Zippo kan skilles ad for,
tilførsel af ny sten
udskiftning af "vat"
fornyelse af væge

Inderdelen er også i ægte messing.

Til oplysning er den lille læderlap på LEE og Wrangler beregnet til at tænde en tændstik og senere brugt til at tænde Zippo lighteren.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-02-14 14:21

Citat
løs patron som man trak ud når der skulle påfyldes tændvæske

Og var der ellers service på ved købmanden/tobakshandleren kostede det ikke mange ører at få den fyldt op - til låget.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-14 15:06

Eyvind ->
Citat
Inderdelen er også i ægte messing.

Tjek liiiige een gang til: Løft filtpuden, samt fløt vattet lidt og kik på indersidens inderside

...min er blot 'messing'-coatet [B]udvendigt indvendigt[/] !!!
..men til gengæld står der står hel en masse om, hvor ægte en Zippo det er; III U.S.A og alt muligt
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-14 15:11

Prøver lige igen for forstålighedens skyld:

...min er blot 'messing'-coatet udvendigt indvendigt !!!

Altså på den indvendige side af 'indmaden'. Det ydre af ligteren m. top er solid messing.
Dette ses tydeligt på den indvendige side af det ydre låg.
..men til gengæld står der på ydersiden af den indvendige del en hel masse om, hvor ægte en Zippo det er; III U.S.A og alt muligt
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-14 19:00

Solid Brass = MESSING

Inderkassen er ....................................................................magnetisk.

Zippo lighter med yderskal af rent messing - sælges billigt.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 30-03-14 18:10

Tak for svaret LuffeA.
Siden der ikke var et rimeligt ´navn´på lighteren får du pengene, da du i det midste kendte måden man sikkert og NEMT tændte den.
Citat
Var det ikke nemmere at købe min ???

Har endnu ikke hørt prisen???