/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skruestik Bonum hvilken fag og land ?
Fra : EiHaBr
Vist : 724 gange
100 point
Dato : 16-02-14 19:52

Jeg har fået fat på en lille fin sjov skruestik i støbejern, den er 7 cm langt 2,5 cm bred og 3,5 cm højt.
Den hedder Bonum 2692-1, ved nogen hvad sådan en har været brugt til evt. fag eller lignende, og hvilken land den evt. er lavet i.
Er det bare en souvenir eller er det en der har været brugt.
Det er sikkert en gammel ting.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-14 19:55

Det ville være interessant at se et billede.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 16-02-14 20:24

Ja okay Ejvind, det er nok rigtigt, men det har jeg ikke prøvet før, kan du nemt skrive hvordan man gør det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-14 20:36

Ja jeg prøver.
Tag et billedet ( det behøver ikke være med højeste opløsning)
Læg billedet ind på computerens skrivebord.

Start den gratis peecee > http://peecee.dk/
skriv din mail adresse hvis du vil kunne hive billedet ud igen.
Klik på "vælg fil"
find dit billede på skrivebordet
klik på /åbn / indsæt / ok
Klik så på "opload"
Marker og kopier den http:// adresse som vises i den lille rude
Gå til skrivefeltet på kandu siden
indsæt (ctrl+v)
Nu kan vi alle se dit billede.

Husk lige at alle og enhver kan se dit opload...............så ingen personfølsomme billeder.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 16-02-14 21:02

Okay tak for det, det ser sku da bøvlet ud. Jeg ved ikke lige om jeg får det gjort nu.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 16-02-14 21:04

Land: Tyskland og hvis den ligner denne http://www.ebay.ca/itm/Vintage-small-vice-with-bench-clamp-BONUM-DRP-Greman-pre-1945-/380652063256
Noget finmekanik, smykke fremstilling eller lignende.
/Janus

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-02-14 21:29

Som skrevet Tyskland
http://www.holzwerken.de/museum/hersteller/bonum.phtml
Men et skruestik i støbejern? måske til en person der har med varme at gøre = Guldsmed/ tandteknikker

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-02-14 21:33

Citat
Den hedder Bonum 2692-1

nummeret er helt sikkert et´patent nummer´ og du skal sikkert også lang tilbage i tiden for at finde noget om firmaet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-14 21:43
Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 16-02-14 21:53

Flotte billeder.
Nej min er noget anderledes, den er ligesom en alm. en liggende, hvor jeg kalder den på billedet mere stående op.
Men jeg genkender den tværpind man skruer på og spindel hovedet med hul ligner, den ligner. Min er i støbejern. Den er nok ikke så gammel som den på billedet.
Men ellers tak for oplysningerne, det ser da ret sjovt ud at det findes.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-02-14 00:39

De der vist billeder af er i smedejern. De fleste almindelige og små skruestikke er i støbejerne eller støbestål. De viste er en miniaturudgave af en stangskruestik, som i voksenudgave blev brugt til svært arbejde som karetmageri. Kæberne lukker ikke parallelt som en bænkskruestiks gør. I "småsløjdslokalet" på min barndoms skole var der små søde bænkskruestikke af det beskrevne format, nogle endda med ambolthorn. Kunne bruges til finmekanik, arbejde i tynd plade, "smykke"fremstilling etc.
vh
pbp

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-02-14 08:39

Jeg bruger stadig en lille skruestik som jeg købte i 1962, jeg var allerede vild med værktøj som 9-årig.
Støbejern med påspændingsspindel, ikke nogen "tunge" men en styrepind på hver sin side af spindelen.

Ikke noget samlet billede over hvad jeg har udsat den for og lavet på den.........men det løber op