/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
hvordan fungere en forskudsopgørelse
Fra : slili
Vist : 881 gange
50 point
Dato : 16-02-14 11:52

hej.

er godt forvirret over det nye system

for 3 år siden fik man et mindre fradrag jo mere man tjente, idag er det omvendt, jo højere man sættet en forskudopgørelse til jo højere bliver ens fradrag.

i mit hoved er det = skattesmæk til mig

hvad gør man for at undgå at få en regning sidst på året??

før plejede jeg at sætte den til 30.000 kr mere end det jeg tjente for at være på den sikre side

hellere få lidt igen end at skulle betale.

de sidste 3 år har jeg tjent 98000 i su, da jeg kikkede på min forskudsopgørelse idag kunne jeg se de kun havde sat den til 48000........

det forstår jeg slet ikke. hvad pokker sker der..

det betyder jo bare jeg havde fået en ordentlig regning hvis ikke jeg havde været nysgerrig og kikket idag .....

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-02-14 11:54

Forskudsopgørelsen for 2014 baserer sig på din indtjening i 2012, som er det sidst kendte for Skat.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 16-02-14 12:04

Forskudsopgørelse er jo dit budget for dine forventninger for din indtjening.
Skattevæsenet gætter ud fra statistikker, men du skal kontrollere og ændre det..
Du betaler a conto skat ud fra din forskudsopgørelse, og så efter året er gået
sammenholdes de med de faktiske tal..
dette resultat giver over eller underskud i skat +eller minus..
Håber det klarer begreberne...
men du er selv ansvarlig uanset hvad skattevæsen skriver....de gætter ud fra bedste evne

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-02-14 13:29

SKAT går i højere grad end før ind og regulerer selv hvis der sker ting i løbet af året som får væsentlig indflydelse på slutresultatet.

Så den med bare at logge ind og sætte sin trækprocent op eller andet duer ikke mere.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 50 point
Dato : 16-02-14 14:57

Citat
de sidste 3 år har jeg tjent 98000 i su, da jeg kikkede på min forskudsopgørelse idag kunne jeg se de kun havde sat den til 48000........

Måske du skulle kigge på din plan for dit SU i år. Hvis der p.t står at du kun skal have SU indtil sommerferien (fordi du ikke har søgt på ny for næste "skoleår"), så der det også det som SKAT har som oplysning.

Men hvis du forventer at skulle have SU hele 2014 er det jo godt at du har ændret det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-14 17:38

Citat
..før plejede jeg at sætte den til 30.000 kr mere end det jeg tjente

AHA... et forsøg på skatteunddragelse?
Dette er IKKE lovligt
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-14 17:42
Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 16-02-14 22:52

HUSK! Det er altid din egen pligt at indrapotere til skat, hvis din indkomst ændre sig.

I korte træk er dit skattekort for 2014 baseret efter din indkomst for 2013.

Undgå restskat
Hvis du vil undgå at få en restance i form af restskat i fremtiden, kan du altid forhøjere din indkomst så din skatteprocent ændre sig til f.eks 39-40-41%... Din nuværende skatteprocent er nok 37-38% nu.

Ulempem ved at forhøjere skatteprocent er selvfølgelige at du får mindre i udbetaling hver mdr. i 2014.
Fordelen er at du får en bonus check in af døren i 2015 fordi du har betalt for meget i skat.

McBobo

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-02-14 08:55

McBobo -> Man må altså IKKE 'tænke' i skat.

Man skal angive korrekte tal, men man kan jo så altid prøve at overbevise Skat om, at man blot har angivet et estimat baseret på et kvalificeret gæt. Om de 'æder' den? ..afhænger nok lidt af beløbets størrelse. Men man skal altså have i baghovedet, at Skat ikke er en særlig fleksibel samarbejdspartner.

Det ville jo være noget af en 'fidus' (..og der skal nok være nogen som 'prøver') hvis man f.eks. underdriver sin indtægt stort året FØR man flytter permanent til udlandet. Så kan Skat kigge i vejviseren efter det skyldige beløb.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : slili

Dato : 21-02-14 12:34

forsøg på skatteunddragelse?

hmmmm

der kan ikke være tale om skatteunddragelse, når man netop vil betale mere i skat..

Godkendelse af svar
Fra : slili

Dato : 21-02-14 12:36

Tak for svaret smuller54.

det er korrekt, havde jeg ikke tænkt på, starter jo på ny uddannlse efter sommer, så det nok derfor