/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Benzinøkonomi
Fra : laikatøs
Vist : 637 gange
100 point
Dato : 16-02-14 09:47

Hej Kan nogen fortælle mig hvor meget vores helt nye bil har kørt på ltr. ?
Viste: 579 km på tæller og vi tankede 28,36 ltr.
Kørte: Tæller viste nu 1068 km. og fyldte tanken helt op (32.66 ltr.)
Hvor mange km kører den på ltr. ? Hvor mange km ca. skal der til for at en bil er kørt til ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-02-14 09:58

Du har kørt 15,0 km/ l (afrundet)

Det er ganske pænt for en stor bil med blandet kørsel.

En lille moderne kan med ren landevejskørsest køre mellem 18 og 20 km/l noget afhængig af hastighed og kørestil.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 16-02-14 10:11

Til en anden gang:
Først finder du antal kilometer:
1068-579=489km.
Så finder du kilometer på literen:
489/32,66=14,9724434km/l

Kommentar
Fra : laikatøs

Dato : 16-02-14 10:41

Hej har ikke fortalt noget om hvilken bil det er ! Kan oplyse at det er en Kia Rio. Mangler svar på hvor længe den skal køre, førend man rigtig kan regne med det opgivne tal fra forhandler. Ved godt at man skal trække nogle km fra, det de opgiver

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-02-14 10:44
Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-02-14 10:49

Citat
Hvor mange km kører den på ltr. ? Hvor mange km ca. skal der til for at en bil er kørt til ?

Km på er er som beskrevet 14,972 km/L, det ændre sig efter om det er sommer / vinter, og om der er meget / lidt vægt i bilen, og om der er sommer eller vinter dæk på bilen.

I en ny bil er der ikke noget der som sådan skal køres/sliddes til som i gamle dage men det er mere vigtig at få skiftet olie og filte efter få tusinde kilometer på en ny bil frem for at vente på 15.000 eller op til 30.000 km service eftersynet som nogle bilmodeller køre mellem skiftene.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-02-14 12:05

Citat
Hej har ikke fortalt noget om hvilken bil det er ! Kan oplyse at det er en Kia Rio. Mangler svar på hvor længe den skal køre, førend man rigtig kan regne med det opgivne tal fra forhandler

1.2 er opgivet til 21,3 km pr. Liter og 1.4 er opgivet til 20,0 km pr. liter
Men din kørestil har stor betydning for hvor langt bilen køre på literen og om det er korte eller lange ture og vejr og vind har også betydning for det, men du burde komme over de ca. 15 km pr liter som du køre nu.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-02-14 13:12

Med den afstand du har kørt kan usikkerheden på hvad en fuld tak er godt give en fejl på 1 km/l

En kold motor som startes vil de første par km bruge en del mere benzin end når den er kørt varm. Med mange koldstarter er 15 km meget pænt.

De der kører fornuftigt kan få bilerne til at køre længere på literen end der opgives officielt.
Det hele er et spørgsmål om kørestil.
Det værste du kan gøre er at sætte bilen til at varme op i tomgang 5 minutter før du skal køre.
Det øger både motorslid og forbrug meget.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-02-14 14:30

Ud over de nævnte muligheder som, belastning, kørestil, årstiden, blandingen af kørsel m.m. så er der en usikkerhedsfaktor, som kan give det sande billede af kørte kilometer pr. liter; nemlig nøjagtigheden af hvad din kilometrer tæller viser. Typisk viser den ca. 5% for meget. Det kan man konstatere ved at køre en kendt strækning, og sammeligne med det viste. Det ses også på spedometret, som ofte viser noget mere end det du faktisk køre.
De hastighedsmålere man møder rundt om i landet, viser langt mere nøjagtig. Det samme gælder den visning som en GPS viser.
Men at lade bilernes spedometer og kilometer tæller vise ca. 5% for meget, er en metode til at bilde kommende bilejere ind, at de køre længere på literen, end de faktisk gør.
Typisk vil det sige, at for hver vist kilometer, køres der kun ca. 950 meter. Det kan i løbet af et år, blive til ret mange kilometer. Med et årligt forbrug på 10.000 km. snydes du for 500 km.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-02-14 14:36

Jeg købte en ny bil for ca. 2 år siden, og har ført statestik over forbruget på et regneark, så jeg kan sammenligne tallene for hver tankfuld.
Her kunne jeg se, at efterhånden som bilen blev kørt til, faldt benzinforbruget. Jeg kunne også se forskellen på forbruget på sommer og vinterkørsel, som giver en forskel på ca. 3-4 km/l.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-02-14 15:00

Selv om speedometeret ofte viser omkring 10% for meget, har det ingen indflydelse på kilometertælleren.
Bare man kører med original størrelse dæk viser de normalt ganske korrekt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-02-14 20:01

Transor: Du må så have været særlig heldig med de biler du har købt.
De biler som jeg har haft gennem tiden, har alle vist for meget, både på spedometret og kilometertælleren. De har alle ligget omkring de 5%.