/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lejeloven
Fra : creamcheese
Vist : 674 gange
100 point
Dato : 14-02-14 16:20

Står der i lejeloven at det er lejeren som står for opvarmning i frostvejr? Min lille leje lejlighed ståede tomt i frostperioden fordi lejeren var på ferie, og der sprang en rør fitting. Jeg mistede ca. et års forbrug af vand, som regnede ned over rummet nedunder, som er beklædte med gips på loftet og krydsfinér plader på væggen, med masser af Rockwool som isolering. Forsikring afviser sagen fordi det var ikke ordentlige opvarmet. Ikke fordi jeg ville ramme min lejer. Tag og væggene og gulvet omkring vandrørene (i skunken) er top-isoleret og jeg drømte ikke at det kunne fryse indendørs der.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-02-14 16:50

Klovn........jeg ville aldrig gøre det selv bare for at spare et par hundrede kr i varme selv om jeg også bor i lejebolig.

Det var nu ikke for at hakke på nogen at jeg svarer, men for at spørge om der virkelig har været været så hård frost i denne sæson at det kunne kravle ind og sprænge rør.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 14-02-14 16:58

Det står ikke klart i lejeloven, men mit bud er at det er uforsvarligt at lukke for varmen om vinteren (udover frostskader risikerer man fx skimmelsvamp), og så må det være omfattet af lejers pligt til at behandle lejemålet forsvarligt.

Lejelovens

§ 25. Lejeren skal behandle det lejede forsvarligt.

Stk. 2. Lejeren er erstatningsansvarlig for skade, som forvoldes ved uforsvarlig adfærd af ham selv, hans husstand eller andre, som han har givet adgang til det lejede.

Stk. 3. Skader, hvis udbedring er uopsættelig, skal lejeren straks anmelde til udlejeren. Andre skader skal han anmelde uden ugrundet ophold.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 14-02-14 16:59

Der var ikke frost da han tog af sted, men det var en uge eller 10 dage der med hård frost og ingen sne på taget som ellers ville have været en "varmetæppe". Det er mig som udlejer som nu sidder med ansvar og ingen hjælp fra forsikring.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 14-02-14 17:22

Havde udlejeren lukket for varmen er det hans/hendes problem. Elles er det lejerens, hvis lejeren har forladt lejligheden uden at sørge for, at der ikke bliver under 10 grader, er det hans/hende problem. Da udlejeren ikke må gå ind i lejligheden uden lejeren er tilstede, kan udlejeren ikke komme ind og kontrollerer temperaturen, ergo lejerens ansvar. Lejeren bør derfor også stå med det økonomiske ansvar. Problemet er at udgifterne skal betales, hvis lejeren ikke kan eller vil, kan det blive en langvarig og dyr proces.

Prøv evt. at kontakte Lejernes lands organisation og hør hvad de siger. Dette bliver jura på for mig et højere plan.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-02-14 18:36

Forsikringsselskabet har ret. Der findes kun en lille kattelem i forbindelse med sommerhuse og det i særlige omstændigheder. Det er selvfølgelig lejeren, der har ansvaret og skal betale for skaden. Du har vel et depositum, men måske bedre, at hvis du laver en afdragsordning med lejeren ved at aftale en huslejeforhøjelse eller en anden aftale, men skriftligt. Det skal jo laves med den pris der nu er på sådan noget.

Godkendelse af svar
Fra : creamcheese

Dato : 14-02-14 18:43

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-02-14 18:50

Selv tak, creamcheese.

For en ordens skyld, du må endelig IKKE aftale en lejeforhøjelse som "erstatning" (erstatningen er lejemålet uvedkommende, og de to skal holdes helt adskilt, lejeloven er i den grad på lejers side), men en afdragsordning, der ikke er en del af lejeaftalen, lyder fornuftigt.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 14-02-14 22:25

Det er jo lidt af en underlig sag.
I princippet burde det jo være sådan at man behandler det lejede som om det var ens eget, dvs. ikke ødelægge det og sørge for at det behandles korrekt. I nogen tilfælde kan det jo være, at gøre opmærksom på nogen ting, så som dårlig isolering, manglende montering at termostater på radiatorer, hvis man opdager det, men det er jo ikke nogen ansvar i den forstand.
Det er jo desværre sådan at udlejnings boliger ikke bliver moderniserede efter nye regler som f.eks. isolerings krav osv. osv. Det er jo ikke udlejeren der skal betale varmen, så han er jo ligglad med sådanne ting mange gange. Så det er jo ikke altid nemt at være lejer. Men jeg ved godt dette ikke er nogen svar men nogle tanker omkring tingene.