/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Spørgsmål vedr. hvidolieret gulv
Fra : morten_m_olsen
Vist : 444 gange
50 point
Dato : 12-02-14 10:26

Jeg har et problem med gulvet i mit nye hus.
Gulvet er et parketgulv, som blev lagt i 2006. Dengang blev det lakeret, men de foregående ejere har slebet det og hvidolieret det (formentlig også ludbehandlet det, men det ved jeg ikke helt).
Problemet er nu, at det, især i to rum, lugter. Det afgiver sådan en let sæbe/parfumeret lugt, som jeg bliver ret tung i hovedet af. Det er relativt subtilt og min kone bliver f.eks. ikke lige så generet af det, men selv kan jeg ikke leve med det.
Jeg ved, at de foregående ejere også har behandlet gulvet med Probat, og jeg tænkte i starten, at det var det, jeg kunne lugte, men det er nu 3½ måned siden vi overtog, og jeg synes ikke, det er blevet bedre, så det undrer mig, hvis lugter bliver hængende så længe.
Mit spørgsmål er, hvad I ville gøre ved problemet? Kan man behandle det med noget, der får lugten til at gå væk? Skal det slibes ned igen? Eller taler vi et helt nyt gulv?

På forhånd tusind tak for svarene.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-02-14 14:57

Find en gulv-mand i dit område, og få ham til at se gulvet. Olie oven på lak lyder ikke som nogen god konstruktion. Om ikke andet, så burde en afslibning løse problemet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-14 16:57

Lige et dumt spørgsmål: Har I prøvet at vaske det - først med sæbespånevand og bagefter med en kopfuld eddikesyre i en spand vand?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-14 16:59

Og du er vel sikker på, der ikke ligger en død mus eller andet under gulvet og hørmer? Eller gammelt opkast. Et gulv kan blive udsat for mangt og meget.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-02-14 18:14

Du må prøve at beskrive lugten.

Der kan være tale om behandling med en "naturolie" som harsker.
Det kan også være en møg-parfume fra et produkt.

En lang sommer med masser af varme og udluftning, vil sikkert hjælpe.
Måske kan en skrap gulvvask i gammeldags brun sæbe ( kan fås i velassorteede brugser) hjælpe. det moderne flydende duer ikke.
Der er så meget overskudslud i brunsæbe, så det er i stand til at angribe gammel overskudsolie.

Kommentar
Fra : morten_m_olsen

Dato : 12-02-14 20:14

"Olie oven på lak lyder ikke som nogen god konstruktion"

Det er det heller ikke. Gulvet er slebet først, så lakken forhåbentlig er kommet af. Men det er måske det du mener ikke er smart?

"Du må prøve at beskrive lugten."

Ja, det er lidt svært. Harskt, som du nævner, er muligvis ikke noget dårligt bud. Ellers vil jeg sige, at det er en blanding af let parfumeret, sæbe og nogen gange en aaaanelse jordslået (uden dog at være en rigtig jordslået lugt).

I forhold til om det kan være døde dyr osv, så kan jeg udelukke det - det er slet ikke sådan en lugt...

Tak for de forskellige forslag!

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-02-14 20:30

Hvis gulvet er slebet ordentlig ned, så al lakken er væk, så er det ikke noget problem.

Kommentar
Fra : morten_m_olsen

Dato : 12-02-14 20:50

Nej, OK. Det regner jeg med, at det er, men jeg ved det godt nok ikke...

Kommentar
Fra : jonasjoergensen

Dato : 14-02-14 18:27

Det under mig meget, Jeg har selv slebet og oliebehandlet hele min stue - før var det lakeret.

Det dufter kun meget lidt, når det bliver vasket med vedligeholdelses sæbe.

Du kan prøve at give det en gang trærens, som benyttes før ny oliebehandling og så behandle med et andet produkt end lige probat.

Kommentar
Fra : morten_m_olsen

Dato : 17-02-14 09:25

Ja, tak for tippet. Jeg har faktisk lige haft en gulvmand ude og kigge på det og han sagde, at der var to ting at gøre:
1. Slibe det hele og give det en ny gang olie
2. Skrubbe det med en gang trærens og give det olie igen

Han mener ikke, at jeg bare kan give nogle områder trærens desværre. Det vil blive for grimt. Så hvis der skal gøres noget er det ud med alle møbler osv :-/