/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
ligestilling eller ingen ligestiling
Fra : slili
Vist : 762 gange
100 point
Dato : 11-02-14 21:08

hej folkens.

jeg har gennem 3 år været yderst frustreret og rasende på systemet.
jeg er godt træt af at vi, som mænd bliver tilsidesat når det gælder vores børn.

sagen er den, at jeg har en kammerat, som er blevet skilt efter 15 år.

i retten var afgørelsen ganske forbløffende.

dommerens dom lød således.

hvis i kan blive enige, får i fælles forældremyndighed,
kan i ikke blive enige, får moren den fulde forældremyndighed..

undskyld mig, men hvad pokker sker, der i dette samfund.

det er jo sindsygt, kvinden har nægtet at tale med manden siden, da og er uenig med alt alt alt

lige meget hvilke forslag han kommer med siger hun nej.

af den simple grund, at bliver de ikke enige, får hun den fulde forældremyndighed.

nu nægter konen at lade ham se barnet, men efter 3 års kamp har han fået lov til at se sit barn hver anden weekend..

hvorfor bliver vi som mænd behandlet på denne måde.
hvorfor har i ingen rettigheder
hvorfor tror systemet at vi ikke kan elske vores børn ligeså højt som moren
hvorfor tror systemet at børn ikke har brug for sin far..

jeg er godt træt af dette og ønskerer at skabe forkus på dette område.

hvordan får jeg gjort det?

nogen der har nogle idder til hvad man kan gøre

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 11-02-14 21:15

Tja--- den bedste måde er nok at rende diverse tv programmer på dørene med historien, og håbe nogen vil tage den op.
Desværre det eneste politikere har respekt for.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-02-14 23:01

Det er jo fordi at man regner moderinstinktet for at være det bedste for barnets tarv, næsten uanset hvor dårligt hun opfører sig.
Hun skal vel nærmest være stærkt socialt belastet, alkoholiker, andet misbrug eller handicappet for at blive fravalgt forældremyndigheden.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-02-14 23:47

Citat
hvis i kan blive enige, får i fælles forældremyndighed,
kan i ikke blive enige, får moren den fulde forældremyndighed..

Jeg havde faktisk indtryk af, at man (nutildags) som udgangspunkt havde fælles forældremyndighed.

Jeg har aldrig kunnet forstå de mødre, som gør alt hvad de kan for, at stikke en kæp i hjulet vedr. fædrenes kontakt til deres fælles børn. Det er jo ikke kun far'en de rammer.

Jeg er selv alene med 2 børn, og har fuld forældremyndighed, men jeg har gjort alt hvad jeg kan, for at bakke op om mine børns kontakt til deres far, også selvom det har betydet, at jeg har måttet slå nogle knuder på mig selv undervejs.

Men hvis systemet stadig er gearet, så moderen, som udgangspunkt, står stærkest, så tror jeg godt nok det er op ad bakke for mange fædre.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-02-14 00:19

Vil blot lige nævne: http://www.foreningenfar.dk/
Du kender den temmelig sikkert.

Men ellers forstår jeg til fulde jeres frustration. Selv har jeg ikke været i situationen. Men har set flere lignende tragiske tilfælder. Der er noget der er ravruskende galt.

Har en søn der blev skilt for nogle år siden. Men de er heldigvis enig om at have børnerne,en uge af gangen. Så det kører fint.

M.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 12-02-14 00:48

Der er ingen forandring på det område,
Er det mon udelukkende kvinder, der sidder på posterne i Statsforvaltningen?
http://www.information.dk/290321

Den nye forældreansvarslov er lavet i den ånd, at alle parter er ligeværdige og fornuftige. Den tager udgangspunkt i velfungerende forældre, hvor begge er indstillet på, at børn er en fælles opgave – også efter at mor og far er gået fra hinanden. Men de har aldrig behøvet denne lov, for de ender sjældent i retten. De har altid kunne snakke sig frem til en god løsning for hinanden og børnene.
http://www.barnetstarv.nu/indvandrerkvindecentret.pdf

Her en tragisk....
http://ekstrabladet.dk/112/article2179097.ece

Den eneste metode til at skabe fokus, er medierne.

Opret på facebook ex.
https://www.facebook.com/pages/Fathers-Fighting-For-Custody/383628400960

http://www.radikale.dk/upload%5Cfb__20562_21710.doc
http://foreningenfar.dk/side/dilemma

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-02-14 10:15

Citat
Der er ingen forandring på det område,
Er det mon udelukkende kvinder, der sidder på posterne i Statsforvaltningen?
http://www.information.dk/290321

Tak for link. Så var der ikke noget i vejen med min hukommelse.

Jeg bliver noget så edder rasende når jeg læser om disse mødre, som totalt spænder ben for barnets kontakt til far'en.

Sådan en mor burde helt miste forældremyndigheden, og i en lang periode kun have samvær med overvågning.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 12-02-14 10:51

katekismus

de link du kommer med har kun gjort mig mere vred på systemet..

det kan da for pokker ikke passe...

jeg har selv 2 børn og er tvunget til at leve med min kone de næste 15 år for ikke at miste mine børn

kan man sende en mail til ligestillings ministeren og håbe han vil tage det op, eller andre ministre

Kommentar
Fra : slili

Dato : 12-02-14 10:54

eller måske er det naivt af mig at tro der kan ændres på det.

jeg mener den nye regering ville ikke en gang give fædre samme barsels rettigheder sidste år

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 12-02-14 14:08

måske bunder det hele i, at rigtig mange mænd, op gennem historien,aldrig har udvist interesse i deres børns ve og vel.
Tænk på alle de kvinder der blev gravide udenfor ægteskab, før præventionens tid - hvor mange af de mænd tog deres faderskab alvorligt?
Kære mænd, i har historien i mod jer og det tager tid at ændre, så i må jo bare alle udvise en eksemplarisk faderadfærd

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-02-14 14:42

Det var da noget af en svada:
Citat
måske bunder det hele i, at rigtig mange mænd, op gennem historien,aldrig har udvist interesse i deres børns ve og vel.

Måske bunder det hele i,hvis vi endeligt skal "forske" i historien,at tilbage i tiden,knoklede manden for at skaffe fornødenhederne til hjemmet. Men konen gik hjemme,og "hyggede" sig med ungerne.

Jeg kunne forstå,om du i nutiden brugte Klaus Riskær Pedersen,som et (dårlig) eksempel. Han er heldigvis en ener. Du kan slet ikke generalisere,på den måde.

Jeg tror de allerfleste mænd,har nøjagtigt lige så kærlige følelser,for deres børn,som mødrene.
Der findes dårlige typer af begge køn.

M.

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 12-02-14 20:38

Ligestilling, eksistere kun når det er til fordel for kvinder. Udover det, findes ligestilling ikke.

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 13-02-14 09:03

Bare alene ordet hygge, beviser jo, at der er nogen som ikke aner hvilken opgave det er at sørge for et hjems opretholdelse.
Jeg kan heller ikke huske alle de mænd som gik på barikaderne for at opnå ligeløn.
Det er lidt vildt at forlange ligestilling, når man kun ønsker det til egen fordel.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-02-14 10:21

Citat
Bare alene ordet hygge, beviser jo, at der er nogen som ikke aner hvilken opgave det er at sørge for et hjems opretholdelse.

Jeg ved ikke Nursie,hvorfor jeg tænker på Rødstrømperne,når jeg læser dine indlæg.
Men ellers behøver du ikke anstrenge dig for at forklare mig,om et hjems "drift",tilbage i tiden.

Vi var/er 8 børn,der selvfølgeligt blev mest opdraget af mor. Det er jo i sagens natur,når far knoklede fra morgen til aften,med mælkekørsel og som mureroppasser.

Måske er du i virkeligheden,lidt for ung til at sætte dig ind i datidens forhold.

Undskyld slili,jeg vil prøve at indskrænke mig lidt.

M.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-02-14 10:50

Citat
Vi var/er 8 børn,der selvfølgeligt blev mest opdraget af mor. Det er jo i sagens natur,når far knoklede fra morgen til aften,med mælkekørsel og som mureroppasser.

Jeg er muligvis lidt yngre end dig, men i min barndom var det nogenlunde det samme.

Men jeg kan huske, at da min mor ville have et job, da var min fars betingelse, at han ikke skulle til, at lave mad og gøre rent.

Der findes stadig mænd, for hvem det ikke falder naturligt, at tage ansvar for hjem og børn, men for de mænd, som magter opgaven, da bør der også være fuld ligestilling i forhold til børnene.

Og selvom en far ikke er lige så god til husholdnings-opgaverne som mor'en, så har barnet stadig behov for en god kontakt til far'en, og hvis mor'en spænder ben for dette, så bør hun straffes for det.

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 13-02-14 11:18

og jeres mors eneste opgave var at hygge sig?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-02-14 11:52

Nursie,kender du udtrykket,at læse mellem linjerne ??

Jeg ved udmærket at min mor har haft en slidsomt tilværelse. Bl.a. var hun gravid 9 gange. Een dødfødt. Jeg har den tvivlsomme ære,at være den ældste af os alle,så jeg husker det udmærket.

Der var ikke mange af nutidens kvinder,der havde fundet sig i hendes liv.

Nå,mon ikke slili,er ved at være træt af at læse mine memoirer.

M.

Godkendelse af svar
Fra : slili

Dato : 26-02-14 10:34

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : pernilles86

Dato : 27-04-15 20:40

Det kan jeg godt forstå... I dagens Danmark burde der bestemt være mere ligestilling på det punkt!!