/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Klemliste med modul 5,08 mm.
Fra : Eyvind
Vist : 777 gange
100 point
Dato : 10-02-14 18:58

Hej.
Jeg leger lige med noget digitalteknik og mangler en klemrække med modul 5,08 mm (hulcenter)
Billedet her viser min printplade som jeg gerne ville forbinde med en klemrække og så videre med bløde ledninge. Den sorte klemrække er den jeg ville bruge, men det er bedre med skrueterminaler.

http://peecee.dk/upload/view/431541

Jeg har søgt forskellige steder på nettet, bl.a. RC Component men kan ikke finde det.
Nogen har bildt mig ind at de findes i en udgave som den hvide. (farven er ligegyldig)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-02-14 19:13

Er den sorte ikke med skruer?

Her er en, men kan ikke se hul afstand, tror det er 5mm
http://www.vejle-rc.dk/produkter/433-loddespyd-klemraekker/8668-printklemr-2-pol-5mm-m-fjede/

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-02-14 19:22

Jeg har en klemrække, der er 5mm mellem ben, købt hos Vejle R.C.

Tror det bliver svært at finde 5,08mm!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-14 19:26

Jo den sorte er med loddeben og skruer - jeg vil bruge en med skruer og skruer.

Det er fordi jeg hele tiden ændrer min konstruktion og det vil være mere fleksibelt med skruer.

Den du viser ser ud til at være modul 5,08 (standard til printtestplader)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-14 19:31

De klemrækker med ca. 5mm mellem hullerne er standard til elektrikere - men jeg skal bruge 5 mm. som centerafstand. Den du har er ca. 8mm. i centerafstand.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-02-14 19:33

Ja det er en standard, fandt lige standard hulafstand målene,
og den er jo 2.54mm, så den med 5.08 er jo så go nok

Har aldrig set en med skruemontering!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-02-14 19:35

Det er 5mm centerafstand

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-14 19:46

Det er denne lysstyring jeg leger med. Som både skal være med kontakter og trådløst:
http://peecee.dk/upload/view/431543

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-02-14 19:50

5,08 mm er 1/4 tomme . Det er simpelthen standardmål for klemblokke til printmontage.
google på terminal block og du ser at der er masser af dem.
Desværre er der jo blevet noget langt mellem elektronik løsdelsforretningerne. Men enhver velassorteret burde have dem.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-02-14 19:51

Det ser jo lovende ud, en rigtig "fuglerede" det er længe siden man har lavet så'n en

Jeg har noget løbelysshow liggende, nok 20 år siden jeg lavede det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-14 19:58

Den grå kasse med 230v er ingen fuglerede, men den midlertidige forbindelse til test er bare kylet ind.
Elektronikken er bare testsamlet - og skal sidde på rad og række i klemrækken.

Jeg kunne bruge bløde forbindelser, men det giver hurtigt fejlmontering eller dårlige forbindelser.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-02-14 20:03

Her et billede af den klemrække jeg har, er det ikke det du mener som centerafstand mellem ben?
http://peecee.dk/upload/view/431547

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-14 20:39

Jo - det er det jeg mener med centerafstand.

Dine lodde-ben er det samme som min sorte klemrække.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-02-14 21:09
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-14 21:19

Nej desværre viskinge - modulafstanden er for stor.

Det ender nok med, at jeg må bide i det sure æble og bruge bløde ledninger i stedet for.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-02-14 21:43

Det var nu ikke så meget størrelsen jeg gik efter, blot "modellen".

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 10-02-14 21:58

Der findes også en miniklemme til en TS15 skinne. Wiedmuller har feks. AKZ 1,5
Den måler godt nok 5,1 mm i bredden.

Det er nok lige bedste bud, lige nu.

MVH

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-14 22:03

Jeg kigger lige, på den Wiedmuller

Jameco har jeg været igennem, og det er kun med loddeben at de findes med afstand på 5 mm (5,08)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-02-14 22:20

Ja de har en med afstand center på 5 mm - men virker lidt volsomme til mit formål.

Ps. Jeg bruger allerede dem i den lidt større udgave i 230 volt delen af lysstyringen.
De passer i en standard DIN skinne.

Jeg er ved at være tæt på at bruge klemrækken til lodde montering.

Jeg lukker for i dag.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-02-14 22:51

Hvad er dit problem? Både den sorte klemrække og den nylonfarvede række kraniemuffer er standardvarer.
Og hvor henne i verden bor du?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-14 10:22

Hvad er dit problem?
Ja den sorte klemrække er med standard pitch 5,08 mm.
Og den hvide er standard

Men jeg vil gerne bruge en type som den hvide - men med pitch 5,08 mm som passer til standard printplader med eks. kobberbaner og huller

Jeg prøver at demonstrere med et billede hvad det er jeg vil

http://peecee.dk/upload/view/431606

De tomme printplader illustrerer noget mere udstyr som skal tilsluttes.
Og jeg vil gerne kunne flytte rundt på opstillingen.

Men jeg er på vej til, at acceptere at skulle bruge den sorte type som skal loddes på en printplade.
Det bliver ikke så nemt at flytte rundt på forbindelserne, når de skal loddes af og på

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-02-14 10:37
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-14 11:50

katekismus -
Dem der passer til målet er til loddemontering.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-02-14 12:03

Hvis du som elektronikfolk flest har loddekolben tændt, kan du jo bare lodde sammen. Det tager otte gange så kort tid som at sidde og fjumre med en skruetrækker og risikere at klemme lederne over.
Bare mit bidrag, men efter et halvt århundrede i elektronik har jeg prøvet en del.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 11-02-14 18:28

ØHhh, jeg kom til at tænke på, hvorfor laver du dem ikke selv???
Hvis du nu tager noget af det hulprint du allerede har, sæt 2 rækker lodde/skrue terminaler, med ryggen til hinanden, lod dem på printet. Vupti, så har du ligesom en række kronemuffer, med 5,08 mm pitch.

Det vil da kunne opfylde din krav, og det ser ud om, at du har det hele på lager.

Blot et forslag

MVH

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-14 19:25

Tak for svaret viskinge. Det havde jeg tænkt lidt på, men syntes det var lidt fjollet.
Men du fik mig til at tænke lidt videre, så det bliver nok med ryggen til hinanden - med lidt afstand i mellem. Der vil så være plads til loddesamlinger til forsøg.
Når / hvis jeg så får styr på systemet, ætser jeg en stor print plade, hvor det hele kan være på.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-02-14 19:59

Ja, det er jo altid rart at have meget fleksibilitet, når man sidder og eksperimentere, og ikke har den helt færdige opstilling. Mange gange skal man jo lige have en ekstra forbindelse, som man ikke lige havde tænkt på fra starten.

Held og lykke med projektet.

MVH

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-14 20:20

Tja - tålmodighed har jeg ikke så meget af, så jeg samlede lige på denne måde indtil jeg får resten af de klemrækker hjem.
Her er et billede af projektet.
http://peecee.dk/upload/view/431660
Alarmsystem som også styrer udendørslys der tænder, så de stakler som lusker rundt ikke falder og slår sig.
Alarmen kan startes af de tre knapper og slukkes af det trådløse system.

Jeg er spændt på om en gate i mos 4093 kan trække 3 lysdioder (21 ma)