/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvilken type radiatorventil har jeg?
Fra : galfarao
Vist : 625 gange
60 point
Dato : 09-02-14 14:21

Jeg vil gerne montere termostater på mine radiatorer, men vil gerne sikre mig at jeg køber nogle der passer til radiatorventilen. Desværre kan jeg ikke identificere radiatorventilen.
Hvem kender denne type radiatorventil, og vil jeg overhovedet kunne finde en termostat der passer?
Billeder:
http://postimg.org/image/k7nu1sl2j/
http://postimg.org/image/bkfl4acm1/

Venligst
galfarao

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-02-14 22:25

Jeg tror at du har en 26 mm krave på din ventil, og skal derfor have en
erstatningstermostat.
http://www.vvs-eksperten.dk/index/danfoss-ravl-termostat-o26mm-p713
VH Palle

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 10-02-14 18:55

Hmmmm palleb , du har set de der gevind ? Det er ikke , som normalt en "krave" til termostaten...

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 20-02-14 08:57

Hej galfaroe.

I din søgen efter termostat-hoveder til dine radiatorer, skal du prøve, via din vvs-mand, at spørge på TA-ventiler. Nu er det svært at identificere produkter udfra et billede, men hvis gevindet er enten 28 eller 30 mm, er det sandsynligvis TA ?? Men lad det komme an på en prøve ved at købe/låne et par stykker - de er til at betale for penge !
Hvorledes ser de gamle hoveder ud - prøv evt. at vise foto af de eksisterende.
Held og lykke med din søgen.

ØV4

Kommentar
Fra : galfarao

Dato : 22-02-14 12:31

Tak for svar Alle

Jeg synes dog ikke jeg er blevet meget klogere.
ØV4: Lige nu har jeg ingen termostat på, kun et 'dumt' håndtag, som jeg har hevet af for at tage billederne.
Hvis jeg kunne skifte pakdåsen ville jeg bare gøre det, men jeg synes ikke engang det minder om en pakdåse, eller tager jeg helt fejl? Vil nødig begynde af afmontere noget uden at jeg er sikker på hvad det er jeg har at gøre med, så alle input er velkomne.

Venligst
Galfarao

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-02-14 12:55

Lad os se et billede af det "dumme" håndtag ! Det kunne være det fortæller hvilket fabrikat der er tale om !!!
Indtil du kender fabrikatet, skal du ikke begynde at forsøge at skifte pakdåse !! Danfos kan godt skiftes uden at tappe vandet af systemet, hvorimod TA ikke kan, så medmindre du ønsker at bade huset, skal du ikke "pille" ved skidtet !!

Men lad os se et billede af håndtaget !!

I øvrigt er det ikke nogen uoverkommelig opgave at skifte dine gamle ventiler med komplette nye termostatventiler, men naturligvis koster det en vis sum penge, specielt hvis du skal have en vvs mand til det, men en håndværker der skifter mange ventiler har altså håndelaget og for ham tager det ikke lang tid !

ØV4

Kommentar
Fra : galfarao

Dato : 23-02-14 18:38

Hej ØV4

God pointe med nogle flere billeder; alle spor der kan hjælpe skal følges.
Og bare rolig, jeg forsøger ikke at skifte noget før jeg er sikker på at det er en god idé.

Først et billede af håndtaget:
http://postimg.org/image/kcihpeo0b/
Når håndtaget er hevet af (det sker uden værktøj), ser man en grå enhed med en sort indsats:
http://postimg.org/image/5s7qqvr0v/
Den sorte skrue kan drejes ind og ud og har direkte kontakt med stiften i radiatorventilen.
Hele enheden, dvs. sort skrue med omgivende grå holder, kan så afmonteres med svensknøgle.
Og så er vi inde ved ventilen.
http://postimg.org/image/k7nu1sl2j/
Så et par ekstra billeder af håndtag og enheden med den sorte skrue:
http://postimg.org/image/7bepywzfx/
http://postimg.org/image/rxj492j67/

Jeg håber det hjælper,
Venligst
Galfarao

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-02-14 21:27

Det var jo i 70èrne vi skiftede de håndregulerede.
Køb nye ventiler og termostater.
VH Palle

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 24-02-14 09:00

Hej galfareo.

Det er en ventiltype jeg ikke har set før ! Dermed være ikke sagt at andre måske kender dem, men jeg ville i dit sted, som også pallebhansen skriver, udskifte alle dine ventiler med tilhørende termostathoveder over hele linien. Du får nyt som virker efter hensigten - samt du sparer på varmen med et up-to-date system.
Hvis du køber Danfos, er du nogenlunde sikker på at kunne få reservedele et langt stykke ud i fremtiden - held og lykke med dit forehavende.

ØV4