/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Køkkenmaskine men hvilken?
Fra : o.v.n.
Vist : 3996 gange
300 point
Dato : 07-02-14 23:26

Nu kan det være nok, for fremtiden bager jeg mit eget rugbrød, kværnen må være gået i stykker hos mel leverandørerne det er næsten umuligt at opdrive et godt rugbrød uden hele kernen indtil for nyligt kunne man købe et helt frokostrugbrød men nu er den også væk fra hylderne og erstattet af et rundt sønderjysk rugbrød som det eneste brød uden hele kerner og den er for massiv efter min smag, nå nok om mine besværligheder med brød og til spørgsmålet?
Jeg kan købe en Melissa køkkenmaskine til cirka 550 kr på nettet, 4 liter skål så det ser OK ud men kan den holde til at ælte rugbrødsdej til 2 store brød hver uge?
Hvilken maskine kan ellers anbefales? (pris op til 2000 kr og ikke over)
Lige nu bruger jeg håndmixeren men den er på overarbejde og lugter varm når den har æltet en portion rugbrødsdej.
Ud over accept af spørgsmålet så får i min opskrift når jeg har fundet frem til den bedste

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 08-02-14 00:19

Lige netop rugbrød kræver en stærk maskine. Og jeg er ikke sikker på, at du kan få en, der væsentlig adskiller sig fra håndmixeren, hvis du højst vil give 2000.
Se denne test: http://sondagsavisen.dk/2012/51/~/media/853E1F446B934ED098DCE449993B0C52.ashx
Men smag og behag er forskellig - jeg har selv Ankarsrum Original, som får dårlig karakter og den er jeg altså rigtig glad for. Det er en slider, som klarer store mængder dej uden at brokke sig.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-02-14 00:21

Hos bruger vi Kenwood og den lader til at ville ælte rugbrød uden at kny, vi har haft den i 13-14 år og har brugt den én gang om ugen til diverse brød, og hvad der ellers skal røres!
Med diverse tilbehør(kødhakker-blender og foodprocessor) dækker den vores forbrug så rigeligt.
HER ER ET EKSEMPEL:

http://www.elgiganten.dk/product/husholdning/kokkenmaskiner-og-foodprocessor/KM615SP3/kenwood-major-classic-kokkenmaskine-km615sp3

MV2

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 08-02-14 00:44

wibbi jeg blev opmærksom på Ankarsrum Original pga den vandt testen i politiken. Så det er ikke alle steder den den får dårlig karakter. Så den har jeg også og er tilfreds. Den kræver ikke kræfter for at sætte røredelene på.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 300 point
Dato : 08-02-14 00:47

Vi har denne http://www.bosch-home.dk/produkter/madlavning/k%C3%B8kkenmaskiner/MUM6N15.html der snildt ælter de par rugbrød.

Har du brug for ekstra tilbehør kan du løbende købe det.

Vi har tilkøbt Blender, 1,5 liter, t/MUM6 og røreskål MUZ6RG3

Det vil nok være at vi alle syntes vi selv har den bedste køkkenmaskine

Ja man kan ikke få et ordentligt rugbrød mere uden kerner. Vi er dog så heldige at bageren i Svinninge bager rigtige gammeldags rugbrød og gammeldags sigtebrød uhm.... dejligt

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-02-14 01:13

Jeg vil købe en Kenwood Major KM 615 xxx på 900 Watt, Elgiganten har dem fra kr. 1.799,- og det er hvis endda leveret til bopæl?. Kenwood-en har både dejkrog, og en K-spade til at ælte med og den syntes jeg er bedst, Melissa du påtænker at købe har hvis kun dejkrog og en lille motoreffekt og tror ikke at den er god til at ælte en rugbrøds dej.

Har selv en Kenwood Major KM 615 med hele svineriet af tilbehør til og bruger den ca. et par gange om måneden uden problemer, hvis jeg skal sige noget negativ om den, er det støjen ved MAX hastighed.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-02-14 06:22

Ankarsrum Original er den "moderne" udgave af den der hed Ballerup mastermixer.

Mastermixeren havde jeg i mange år, købt brugt, uopslidelig og med lavt støjniveau, alle mulige tilbehørsdele som fx kødhakker osv., den kan jeg varmt anbefale.

Den "røg ud", da vi ikke længere havde plads/behov for så stor en maskine, nu klares alt med en kraftig håndmixer, der ikke lugter

http://crylle.dk/ankarsrum-original/historien/

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 08-02-14 07:52

Lige et spørgsmål for mig, og stod det til mig at skulle bestemme det her så skal valget faldet her....

http://www.kitchenone.dk/11-ankarsrum-assistent-kokkenmaskiner?gclid=CJXDrrz1u7wCFcLUcgodIzwAHQ

billeder her....

https://www.google.dk/search?q=electrolux+assistent+billeder&tbm=isch&imgil=YKJ2nc3q_sgkHM%253A%253Bhttps%253A%252F%252Fencrypted-tbn2.gstatic.com%252Fimages%253Fq%253Dtbn%253AANd9GcQOvh5yRQORFIn0n8cQiO7Keuh7HNaTPUtKAPKyp5dRcIQoER4x%253B906%253B602%253BdG_5-JKCP7IhpM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.guloggratis.dk%25252Finde%25252Fkokken%25252Froremaskine%25252Fannonce%25252Fbilleder%25252F18865931-roeremaskine-electrolux-assistent&source=iu&usg=__vtIcAKPD7ueliJqTsltxdhroO34%3D&sa=X&ei=69D1UrGuPIq8ygP-y4CoDQ&ved=0CEoQ9QEwAg&biw=1090&bih=619#facrc=_&imgdii=_&imgrc=YKJ2nc3q_sgkHM%253A%3BdG_5-JKCP7IhpM%3Bhttp%253A%252F%252Fimages.guloggratis.dk%252F9%252F73666709_906_1024_0_0_0_0_4.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.guloggratis.dk%252Finde%252Fkokken%252Froremaskine%252Fannonce%252Fbilleder%252F18865931-roeremaskine-electrolux-assistent%3B906%3B602

Der er forskellige motor størrelser, du skal selvfølgelig købe den største motor.

Den kødhakker der er med, snupper 4 kg oksekød, på ganske få minutter, men det er slet IKKE det vigtigste, det er at det SKÅLEN der køre rundt, og ikke værktøjet der slår rundt i dejen.

Maskinen har en "kniv" lignende funktion, der hele tiden skraber dejen fra kanten, og selve dejkrogen er virkelig solid grej.

Ved at det er skålen der drejer rundt om værktøjet undgår du en masse rengørings arbejde, da maskinen stort set IKKE hvirvler mel op, da det ikke er værktøjet der "slår" rundt i dejen, men skålen der stille og roligt køre rundt om værktøjet.

Og så står den bare og snore som en 8 cylindret motor, med selv det største grovbrødsdeje, på ET kilo + mel i skålen, plus alt det andet

Mange penge ??? måske, men krammmet holder, og det er en drøm at arbejde med, selv for en gammel bager som mig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-14 10:53

Tak for input - også anbefalinger af dyrere maskiner, jeg havde ikke forestillet mig at bruge mere end et par tusinde kroner på indkøbet, men måske skal jeg til at spare andre steder og købe en dyr maskine vi har et mindre husholdning og selv om jeg er bondemand så slagter vi ikke selv en ko en gang imellem, så kødhakkeren vil ikke blive brugt
Citat
Der er forskellige motor størrelser, du skal selvfølgelig købe den største motor.
ja tak men den skal jo betales også
Citat
Maskinen har en "kniv" lignende funktion, der hele tiden skraber dejen fra kanten, og selve dejkrogen er virkelig solid grej.
jeg kan godt huske Ballerup mixeren fra omgangskredsen, brugerne er glade for den.
Bentjuul er der noget som skraber dejen af siderne på jeres Bosch?
Kelkoo.dk finder ud over dem som allerede er nævnt også nogle OBH maskiner når jeg søger på køkkenmaskine, har i hørt om nogen som har en OBH? De er i den lidt billigere ende af priser

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-02-14 11:01

Du kunne jo købe en brugt mastermixer, begge to her til 850 kr.

http://www.dba.dk/til-boligen/andre-maskiner/koekkenudstyr-og-maskiner/?soeg=mastermixer

Jeg tror ikke de kan slides op!

De kan sikkert også findes på gul og gratis mv.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-02-14 11:23

Citat
Tak for input - også anbefalinger af dyrere maskiner, jeg havde ikke forestillet mig at bruge mere end et par tusinde kroner på indkøbet, men måske skal jeg til at spare andre steder og købe en dyr maskine [Meget forvirret] vi har et mindre husholdning og selv om jeg er bondemand så slagter vi ikke selv en ko en gang imellem, så kødhakkeren vil ikke blive brugt

Næh, der er ikke mange som har brug for en kødhakker i dag, folk køber jo heller ikke halve eller kvarte øffer mere og selv skærer op.
Sidste sommer fik jeg en brugt Kenwood af min søster med hele pivetøjet, (hun havde købt en ny Bosch til 6000) jeg blev dog glad for kødhakkeren til hjemmelavede vanillekranse, men blenderen er en tand for lille.

Kernebrød er ikke dårligt, man skal bare undgå hele kerner da de fiser igennem systemet uden at gøre gavn eller feder for meget, de er meget bedre i en dyremave hvor de bliver omsat rigtigt.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-02-14 11:29

Citat
Bentjuul er der noget som skraber dejen af siderne på jeres Bosch?
Nej det er der ikke, men jeg syntes aldrig der sidder noget når vi laver brød. Men mod midten sidder en dejskraber prøv at se her http://peecee.dk/upload/view/431384

Den har en god kraftig motor og kan uden besvær ælte vores brød.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-02-14 11:31

@vedikkealt

Den er jo grim som et ondt år, men noget siger mig at den eller andet fabrikat ville være at finde på dba eller andet sted. lortet brænder jo sjældent sammen så der bliver ingen rep.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 08-02-14 11:32

De billigere maskiner kan sikkert være udmærkede - ikke fantastiske, men brugbare. De koster ikke en bondegård, fungerer middelmådigt og holder nogle år. Men muligvis fint nok?
Har en Ankarsrum Assistent, den er dyr, den er god og den holder hele livet. Jeg synes så også den er pæn at have stående fremme. Hvilket tilbehør man ønsker bestemmer man jo selv. Kødhakkeren skal jo ikke tilvælges hvis man ikke får brug for den.
Men jeg har to gode og dyre køkkenmaskiner, denne og min Bamix og jeg ville ikke undvære nogen af dem. Så ideen med at købe en brugt var måske en idé?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-02-14 11:59

Ja, jeg har så købt en "billig" i Coop.

Så længe det er en opskrift med våd dej, klarer den sagtens til 2 brød.

Men den skal altså stoppes indimellem for at skrabe dejen ned langs med siderne. Men at betale 2-3000,- kr mere for at få den funktion med en kantskraber, er måske lidt overdrevet. Enig i at den gamle Ballerup er perfekt.

Skålen er dejlig høj og ikke bred- godt til brød der skal stå over natten i køleskab.
Så fik jeg lige en kødhakker med i prisen, som lige klarer vaniliekransene til jul og til at hakke fisk til fiskefrikadellerne.

https://webshop.coop.dk/vare/hugin-koekkenmaskine-model-scandiumplus-graa/5708301001102

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-02-14 12:46

Citat
Enig i at den gamle Ballerup er perfekt.

Den kan jo ikke tåle at få skaftet af en gaffel ned i halsen til kødhakkeren

I en butik jeg var ansat i fik vi med jævne mellemrum en sådan maskine ind med grillet motor

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-14 14:39
Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 09-02-14 09:37

Der er mange bud her.

Men der skrives ikke noget om hygiejne problemerne, med de forskellige maskiner.

Mange af disse maskiner skal - slåes op / eller åbnes på midten, for at få ingredienser i, eller dejen op, og hos flere af dem er der så åbent direkte til elektronikken / mekanikken, hvor der uanset hvdd, altid vil komme melstøv - eller andet ind, som vil kunne have sit eget liv der

Den nok så moderne køkken aids maskiner, Kenwood og hvad der ellers er af maskiner på markedet, har slet ikke tænkt ordet hygiejne, da de tegnene maskinerne.

På en Assistent er der ingen skjulte huller - eller andre steder, der kan gemme på .......

Lidt af hver ...... God søndag .....

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-02-14 11:49

Er det primære, at du skal bruge den til rugbrød, så smut en tur i den lokale genbrugsbutik og hør om de ligger inde med en køkkenmaskine.
Eller find en i dit område på
http://www.dba.dk/soeg/?soeg=Køkkenmaskine&vis=galleri
Eller http://www.guloggratis.dk/inde/kokken/kokkenmaskine/?grid=1&q=K%F8kkenmaskine

Det er en videnskab, at vælge en ny, og det kræver da vist, at du skal i en fysisk butik for at vurdere

http://goprice.dk/royal-1800-kokkenmaskine

http://www.whiteaway.com/product/bosch-mum6n22-kokkenmaskine-inkl-blender/

http://politiken.dk/forbrugogliv/boligogdesign/testboligdesign/ECE1219677/assistent-original-akm6120mw/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-02-14 12:44

Citat
Mange af disse maskiner skal - slåes op / eller åbnes på midten, for at få ingredienser i, eller dejen op, og hos flere af dem er der så åbent direkte til elektronikken / mekanikken, hvor der uanset hvdd, altid vil komme melstøv - eller andet ind, som vil kunne have sit eget liv der

Man skal jo ikke dumpe 2 kg mel på en gang i skålen mens den kører for fulde gardiner

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-02-14 15:31
Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-02-14 18:23

Tak for svaret bentjuul. Jeg har valgt Bosch MUM6N22 som koster 1742 kr og er inden for mit budget, jeg fandt et par film på Youtube og kan ikke se at der skulle blive problemer med hygiejnen, den ser ud til at være nem at pille fra hinanden til opvask:
http://www.youtube.com/watch?v=7miu8n0Yf2A
http://www.youtube.com/watch?v=N4d__h1KhZw

tak til alle for anbefalinger af jeres foretrukne maskine, valget faldt på Bosch ikke mindst fordi den ikke har en arm som rager ind over skålen
jeg fandt godt nok en brugt til 500 kr men det er helt ovre på Nordsjælland så det bliver en helt ny

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-02-14 19:32

Det var da et godt valg- bliver helt misundelig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-14 19:39

Ja og nu ved jeg ikke rigtigt om min kone skal have sådan en maskine til sin fødselsdag.
(det er om en uge)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-02-14 10:00

selv tak o.v.n. den er meget let at skille ad og der kommer ikke melstøv i motoren som der bliver antydet.
Vi er meget glade for vores.. og god fornøjelse med din maskine.