/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
udregne vinkel på skæv væg?
Fra : Flemsen
Vist : 1379 gange
74 point
Dato : 07-02-14 20:24

Det er længe siden jeg har gået i skole.
Jeg skal måle et værelse op og væggene er skæve og der er mange vinkler, da det er en gammel lejlighed.
Det er desværre ikke 90 grader, men pil skævt.

Er der ikke en let regneregel der gør det nemmere?

Tak.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-02-14 20:33

Lettest og mindst præcist er at måle vinklerne med en smigvinkel og så aflæse med en transportør/vinkelmåler. Den svære og mere præcise er at måle alt hvad måles kan og så sætte dig med en geometribog og en matematik-lommeregner.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-14 20:50

Geometrien i dette tilfælde er lettest at udregne ved hjælp af tangens, se eksempelvis her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Tangens

Tag den mest lige langside, gå vinkelret ud fra hjørnet, mål afstanden fra denne linie,
ved enderne af de to korte sider og brug tangens formlen som vist ovenfor...

Som kontrol kan du gøre det samme ved den modsatte langside,
summen af vinklerne, selv i dit skæve værelse, skal være 360 grader...

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 07-02-14 22:36

Noget jeg syntes overset er, hvad skal du bruge det til. ?
Der kan være forskellige måder at gribe opgaven an på.
Højris

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-02-14 23:19

Der er mange vinkler ifølge opgaven, så vi kan nok ikke nøjes med 360 grader.
Er det gulvet, der skal måles op eller hele rummet?
Hvis det bare er gulvet, så brug smigvinklen, et målebånd og et passende stort papir, så du kan tegne op i målestok 1:10, 1mm på papiret svarer til 1 cm i værelset. Med nogen omhu kan du gøre det inden for ½ mm, hvis du holder svedige fingre fra papiret. Når du så har en præcis skalategning, kan du viderebehandle efter behov.
Har du ingen smigvinkel, så tag to ubrugte nedstrygerblade, skru dem sammen i den ene ende med 3 mm skrue og møtrik. det fungerer fremragende.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 08-02-14 13:38

Man kunne jo starte med at spørge hvad vil du vide, hvad vil du måle og have mål på.
Det er jo i først omgang det det drejer sig om.
Vil du have kvadrat meter vægge, kubik meter i rummet, vinkel grader på vægen eller hvad.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 74 point
Dato : 08-02-14 14:24

Jeg fandt lige et lille program der kan hjælpe dig:
http://cossincalc.com/

mål en side og en længde, a og b, og mål også diagonalen her c,
indsæt de tre tal i formlen, rækken til højre, og du får forforæret de tre vinkler i dit halve værelse,
gør det samme for den anden side og endevæg med samme diagonal.

Som kontrol gør det samme med de modsatte sider og den anden diagonal.

For at få vinkelsummen har du dels vinklerne i hjørnerne tæt på 90 grader,
og må så addere de to delvinkler ved diagonalerne, summen skal stadig være 360 grader...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-14 15:35

Her har du lige et eksempel på vinkel resultaterne fra det lille program,
med det kendte retvinklede input 3, 4 og 5...

A = 53.13° a = 4.00 hA = 3.00 ma = 3.61 tA = 3.35
B = 36.87° b = 3.00 hB = 4.00 mb = 4.27 tB = 4.22
C = 90.00° c = 5.00 hC = 2.40 mc = 2.50 tC = 2.42

Du husker nok, ifølge pytagoras, at for en retvinklet trekant gælder: a^2 + b^2 = c^2,
sådan er det jo ikke helt i dit skæve rum, men prøv at indsætte side og diagonal længderne,
og du ser dine afvigelser fra det retvinklede 90 graders gulv eller loft...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-02-14 19:48

En/ 1 skæv væg = kan man ikke stå op ad og pi:::: på - men hovedpine kan man få at rejse sig op i samme.
http://da.wikipedia.org/wiki/Tangens
Var et GODT bud på noget man ikke har LÆRT i skolen (ligninger og andet matematik for begyndere) = bortset fra at der findes SIKKERT en DANSK forklaring på det hele - ellers læs/ søg om opmåling af GRUNDPLAN = gartnere bruger samme system+ tror jeg nok.
Brugte selv http://da.wikipedia.org/wiki/Tangens for mange år siden, da jeg skulle sætte brædder på mit hus = og de passede alle sammen, bortset fra nogle var for lange osv..men selve VINKLEN/snoren var i orden, bare alt andet var i LOD/ eller hedder det nu VAGE

Godkendelse af svar
Fra : Flemsen

Dato : 11-02-14 17:51

Tak for hjælpen alle sammen. Det er godt nok avanceret (nyt) for mig.
Jeg leger lidt med jeres input.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-14 18:01

Selv tak,

du kan selvfølgelig også bruge det lille program på væggene, både ende og side vægge...