/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Bolighaj kontrakt og rettigheder
Fra : sirenita
Vist : 782 gange
50 point
Dato : 06-02-14 19:30

Hej alle.
Følgende er hændt for mig.
Jeg kom hjem til Danmark okt 2013.
Jeg finder efter 10000 ansøgninger en lejlighed til fremleje på Nørrebro.
Tre mdr. Fra 01.11.13-01.02.14
Pris 8000 dkr. 60 m2 bygning ca. 80 år gammel.
Jeg betaler 8000 som en mdrs. depositum og to mdr. mere forud.
Altså alt betalt forud. Jeg kan ikke have adresse i lejligheden da hele familien selv står der. Selvom de bor i et sommerhus.
Nu er vi i februar. Jeg fik af vide at jeg kunne blive boende og betalte den anden dag 5000 for februar og fik en svær håndskreven kvittdring på det. I morgen kommer ejer og skal have de resterende 3000. Men jeg har sagt at vi skal tale om det og at jeg ikke kan og vil betale den her overpris.
Jeg har kvittering på det jeg betalte. De 24000. Hvor der også står at fremlejen er de tre måneder.
Jeg har ingen "kontrakt" nu og som sagt har jeg heller ikke adresse her.
Jeg ved godt at jeg er blevet taget ved næsen. Men jeg var desperat i oktober.
Hvis jeg ikke bliver enig med ejeren i morgen...hvor står jeg så?
På gaden?
Hvis jeg ikke tager fejl havde hun vist også overskredet hendes maximum for udlejning før jeg kom ind. Det er en andelsforening.
Nogle gode råd? Har jeg nogle rettigheder ud over at jeg har ladet mig tage ved næsen?
Nb. Jeg har ikke flere point end 80. Så dem giver jeg.
Mange tak

Kommentar
Fra : prio

Dato : 06-02-14 20:18

Du er blevet groft udnyttet af den familie, der har udlejet til dig, men jeg tror ikke, at der er megen hjælp at hente for dig, da du jo har accepteret at bo til leje til en latterlig høj leje uden lejekontrakt under helt ulovlige forhold.

Du har hjulpet familien til skattesnyd, eventuelt socialt bedrageri og omgåelse af andelsboligforeningens regler.

Kontakt evt. LLO og Københavns Retshjælp - og hvis du ikke synes, at familien fortsat skal have mulighed for at snyde, udnytte og bedrage desperate boligsøgende, så meld dem til SKAT, kommunen og andelsboligforeningens bestyrelse.

Du kunne have lejet en godt værelse eller 2 til den pris, du har givet.

Kommentar
Fra : sirenita

Dato : 06-02-14 20:53

Ja. Jeg har vel indirekte hjulpet til skattesnyd osv.
Men jo jeg har paa papir at det er/var en fremleje for tre måneder fra 01.11.13-01.02.14
Hvilket jeg så har fundet ud af ikke er en fremleje men en leje da det er en andelslejlighed og at der ikke kan laves en så kort lejekontrakt uden en grund som skal stå i kontrakten hvilket der ikke gør. Så langt har jeg selv fundet ud af.
Og jo hvis der ikke er enighed i morgen så skal jeg helt klart til andelsboligens bestyrelse osv.
Men jeg ved ikke juridisk hvor jeg står. Forstået på følgende måde at jeg kan risikerer at hun kan ringe til politiet og jeg bliver sat ud med et vums?
Jeg ved også at det jeg har betalt er næsten dobbelt op af boligafgiften.
Jeg ved at jeg selv sagde ja. Men bolignød er en dybt frustrende og så siger man ja.
Men jeg er så gal. Også på mig selv.
Kan hun kontakte politist og sætte.mig på gaden?

Kommentar
Fra : prio

Dato : 06-02-14 21:14

Citat
Kan hun kontakte politist og sætte.mig på gaden?

Det ville da være uendeligt dumt, for så vil myndighederne med sikkerhed komme efter hende, og det bliver dyrt.
I øvrigt tror jeg overhovedet ikke, at politiet ville drømme om at hjælpe hende med en udsætning, og det er i øvrigt noget, der normalt tager meget længere tid at iværksætte.

Hun ved vel ikke, at du - forhåbentlig - når du er vel ude af al det rod, sørger for at melde hende diverse steder, så andre ikke skal opleve det samme mareridt, som du har gjort.

Nogle mennesker er simpelthen skruppelløse, og du er langt fra den eneste boligsøgende i København, der er blevet groft udnyttet.

Forhåbentlig ender det med, at hun kommer til både at betale penge tilbage til dig og til samfundet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-02-14 21:29

Citat
Men jeg ved ikke juridisk hvor jeg står. Forstået på følgende måde at jeg kan risikerer at hun kan ringe til politiet og jeg bliver sat ud med et vums?

Jeg mener, at jeg engang har læst om tidsbegrænset lejemål, at hvis udlejer har ladt lejeren bo i det lejede ud over den i aftalen begrænsede periode, så fortsætte lejemålet som et normalt lejemål.

Prøv at se, om der står noget om det i lejeloven. https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=132875

Eftersom du har kvitteringer på det du har betalt, så har du bevis på, at du bor på adressen.

Hvis man ikke har en lejekontrakt, så er det lejeloven, der gælder.

I og med, at du har en kvittering på, at udlejer har taget imod delvis betaling for februar, så har du bevis for, at du stadig bor der.

Jeg undrer mig lidt over hvor du så har din adresse.

Kommentar
Fra : sirenita

Dato : 06-02-14 21:43

Jeg har min adresse hos en veninde. c/o.
Jeg arbejder men der er ikke mange knapper tilovers.
Og det der gjorde mig gal på dette her er at jeg fandt ud ad at jeg betaler det dobbelte og lidt til i forhold til boligafgiften.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-02-14 12:29

Sikke da en fusker, som får dig til at betale deres månedlige udgifter. De lever livet farligt!
Det, at din adresse ikke må figurere der, fortæller alt.

http://www.machenhauernielsen.dk/Default.aspx?ID=1029

http://www.perbenny.dk/aktivelejere.htm#BM7

http://www.vesterbro-retshjaelp.dk/juridisk-raadgivning/lejeret

http://www.llo.dk/Hvad-kan-jeg-få-hjælp-til.239.aspx

Kommentar
Fra : prio

Dato : 07-02-14 15:27

Hvordan gik mødet i dag med din udlejer?

Kommentar
Fra : sirenita

Dato : 07-02-14 21:08

Hej
Det gik ikke...
Jeg naevnte at jeg ikke syntes det var korrekt at betale et saa hoejt beloeb. At jeg ikke mente at det var korrekt og at jeg ikke ville betale den hoeje sum.
Og hvorfor jeg ikke kunne have min adresse, svaret hertil var at hun skal kunne dokumenterer for at bo i 70 m2 da manden er ved at soege dansk statsborgerskab.Hun er selv dansker.
Men hun skulle i hvertfald have hendes resterende 3000 for februar og saa kunne jeg jo bare finde noget andet at bo i fra marts. Hun har rigeligt med interesserede lejere. Saa jeg kunne jo bare smutte.
Og det var ikke mit bord hvor meget hun tog i husleje. Hun havde ret til at tage det hun ville.
Saa den samtale endte ikke saa godt.
Betale de resterende tre tusinde, det har jeg ikke lige pt taenkt mig at goere, men jo tage advokatkontakt mandag.
God weekend

Accepteret svar
Fra : prio

Modtaget 50 point
Dato : 07-02-14 21:32

Citat
da manden er ved at soege dansk statsborgerskab

Ja, det er sandelig et kønt par, socialt bedrageri samtidig med, at man søger dansk statsborgerskab.
Men det kommer ikke bag på mig, desværre.

Citat
Hun havde ret til at tage det hun ville.

Nej, det ved du da forhåbentligt, ikke er sandt.

Mange lejere kører retssager mod den slags udlejere, der prøver at tage forbudte overpriser, og der bliver så afsagt domme, der forlanger, at lejen bliver nedsat, samt tilbagebetaling af for meget betalt husleje til lejeren.

Om du kan få det, når du ikke har lejekontrakt, ved jeg ikke, men det skal du spørge LLO om.

Jeg håber sandelig, at du har overskud til at være med til at stoppe den slags svineri, og melde hende for socialt bedrageri - og misbrug af andelsboligtanken.

Ellers vil det par fortsætte med at udnytte boligsøgende i København - og lave socialt bedrageri.

Forhåbentlig viser det sig, at parret slet ikke lovligt kan smide dig nu.
Pøj - pøj med det.

Godkendelse af svar
Fra : sirenita

Dato : 28-02-14 16:11

Tak for svaret prio.
Tak til dem der ha kommet.med indlæg ril mit spørgsmål.
Og jo jeg vil gå hele vejen igennem med huslejenævnet og beatyrelsen.
Flytter heldigvis derfra i morgen og har fundet en lejlighed til 3000 + forbrug.
Så må jeg sehvad der sker når min udlejer for at vide at jeg melder hende til huslejenævnet.
Hun fortjener ikke bedre.