/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
fliselægning
Fra : DBG1
Vist : 543 gange
100 point
Dato : 05-02-14 00:20

jeg er ved at lave en terrasse på 2,8 x 3,7 meter hvor der bagefter skal stå et drivhus på noget af pladsen..

Der hvor jeg bor er hele grunden med en stigning/faldning på 10-20 %, og terrassen skal laves oppe i toppen af grunden..
Der kommer ivertfald ingen problemmer med oversvømmelser, men der kan nok godt komme noget regnvand fra naboen som bor længere oppe af "bakken"

Jeg har allerede gravet noget jord væk og lavet en flade som er plan og i vatter på alle leder.. dog med en lille hældning så vandet som kommer oppe fra naboen i strander på min terrasse, men løber videre ned..

Underlaget er en leret muldagtig jord.. den klistrer ikke så meget når den er tør, og jeg efter jeg har gået rundt på den og arbejdet på at planere den er den blevet ret fast..
nu har jeg så smidt 5 cm. sand eller stabilgrus på, og skal igang med at have det lagt i vatter..

mit spørgsmål er hvordan jeg kan få sandet stampet, inden jeg ligger fliserne?
jeg har lagt fliser før med min far som er anlægsgartner, men han plejer at bruge en pladevibrator.. jeg har ikke lige sådan en, så tænkte om det ikke er godt nok bare at hamre det lidt med en skovl?
Er det ikke også noget med at man kan vande det med en vandslange, og sandet så pakker sig når det bliver vådt (ligsom på stranden når bølgerne rammer strandkanten)?
I så fald skal man så vande det før eller efter man har lagt fliserne?

jeg har læst lidt omkring fliselægning, og der står at man skal bruge 20-30 cm stabilgrus og sand tilsammen.. men jeg har lagt mange fliser med min far, hvor jeg tror vi kun har brugt 10 cm. underlag måske..
der står også noget med at man skal bruge rør eller skinner ude i siden til at afrette efter, men det har jeg aldrig set min far gøre, det var bare med en lang aluskinne med vatterpas ovenpå, og det virkede udemærket..

Indtil videre har jeg lagt et lag på 5 cm sand på min flade, og det er i ustampet tilstand..
jeg ville egentlig have brugt lidt mere sand, men jeg ejer ikke grunden, jeg bor bare til leje ved en i hans kælder og har fået et lille stykke af hans have til at dyrke grøntsager..
Så jeg vil ikke til at invistere alt for meget tid eller penge på projektet, da jeg alligevel skal flytte om nogle år..
hvis de 5 cm ikke er nok kan jeg måske få lov til at bruge resten af hans bigbag, men jeg ved det ikke, for han har vist betalt en hulens masse penge for at få det leveret og alt muligt..
ejeren har købt drivhuset og har købt en bigbag sand eller stabilgrus (ved ikke præcis hvad det er), som jeg har fået lov at bruge noget af, og han har nogle gamle fliser liggende.. andet tror jeg ikke han vil investere i det, og det er også mig selv der skal bygge det, da det er mig som kommer til at bruge det..

så tror i de 5 cm. sand er nok, og har i nogle ideer til stampning?
andet info?

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 05-02-14 01:40

Hej DBG1.

Som du beskriver grunden uanset du ejer den eller ej.
Vil jeg anbefale dig at læg ca 10 cm stabilgrus, og leje en pladevibrator i et byggemarked g stamp det grundigt.
Læg så ca. 5 cm grus/sand ovenpå og stamp det. Lav et fald i belægningen på 2%, så sku det være ok.
God fornøjelse

joeson

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-02-14 08:53

Du kan stampe gruset med en hjemmelavet ´jomfru´ = en træ-kævle i passende størrelse, med et træskaft på eller en tyk ´lægte´ med håndtag på

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 05-02-14 08:56

har slet ikke så meget stabilgrus eller sand liggende, og vil ikke til at købe noget eller vente til min udlejer får købt noget, så bliver det aldrig færdigt..

det samme med pladevibratoren.. vil ikke til at skulle have penge op af lommen for at leje sådan en eller vente til min udlejer gør det..

jeg er ikke doven eller noget, og jeg kan også godt lide at tingene bliver gjort ordenligt, men det skal bare være en hurtig og billig løsning for jeg skal til udlandet i et år meget snart, og ville bare ha drivhuset færdigt inden jeg smutter så min kæreste kan få glæde af det..

har du ingen andre ideer til at stampe det?
ellers tror jeg bare jeg banker det med en skovl..

med hensyn til stigning/faldning er det så ikke fint hvis jeg bare lader boblen falde til den ene side, f.eks. hvis den altid rammer venstre streg, så får den samme fald hele vejen hen..
på den anden led skal den selvfølgelig bare være i midten..

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 05-02-14 08:58

Citat
med hensyn til stigning/faldning er det så ikke fint hvis jeg bare lader boblen falde til den ene side, f.eks. hvis den altid rammer venstre streg, så får den samme fald hele vejen hen..
på den anden led skal den selvfølgelig bare være i midten..

mit vatterpas ser sådan her ud:
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT5QYaB_gokkHfORBFGQlS_iP4TXYbbMK98yjxDmjHYdlATIhZc4w

så hvis boblen læner sig op af den ene streg og ikke er i midten, tror du så ikke faldningen/stigningen er ok?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 05-02-14 09:13

Citat
Du kan stampe gruset med en hjemmelavet ´jomfru´ = en træ-kævle i passende størrelse, med et træskaft på eller en tyk ´lægte´ med håndtag på

jeg søgte lige på jomfru på google men det var lidt noget andet der kom frem :)

har du evt. et billede af hvordan den skal konstrueres eller hvordan den ser ud?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-02-14 09:30

1 stykke træ 10x10cm 1 meter lang? bor et hul øverst gennem ´pælen´ og sæt en træpind gennem hullet = billigere bliver det næppe.
Sidst jeg brugte en ´stamper´ tog jeg en spand - fyldte den med cement og satte et kosteskaft i midten og jeg havde en ´jomfru´.
https://www.google.dk/search?q=brol%C3%A6ggerjomfru&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=jfbxUtDfLOqp4gSyi4GoAQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1008&bih=558

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-02-14 09:33

NB: jeg ville mene at det lag du allerede har lagt er helt fint, med mindre du vil ofre flere penge på projektet og når det ikke er større areal, kan du altid lave det om.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 05-02-14 09:36

så kan man vel ligeså godt hoppe på det med flade sko/støvler istedet for at begynde og bygge alt muligt for det lille stykke der skal stampes.. eller hva?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-02-14 09:43

Gør dog som du og din far altid har gjort.....
Og hvad er der i vejen for at stampe med fødderne.........

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 05-02-14 11:08

Vand det fast, bare se på en tennisbane, den bliver ret fast ved vanding.
Belægningen bliver jo ikke belastet ved kørsel.

Jes

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-02-14 12:41

Behovet for stabilgrus er helt afhængig af underlaget og af om de er tung færdsel.
Hvis der bare skal stå et drivhus er de 5 cm sand rigeligt.
Men problemet er hvis du har gravet i undelaget. Så vil det uvægerligt synke med tiden, for man kan ikke med vibrator comprimere så tæt som jodt, bliver når det har ligget længe i adskillige regnskyl gennem tiderne.
Sandet kan du få til at pakke sammen ved at vande det , så det svupper i vand. Derefter "vibrerer" du med en skovl, så partiklerne svømmer tættest muligt sammen, når vandet synker . Til sidst skal der bare glattes efter i den yderste cm overflade.
Det er langt mere effektivt end med en vibrator, men varer længere og er ikke til at håndtere på store pladser.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-02-14 12:46

At vande det og klappe med en skovl er uhyre effektivt - efter min ringe erfaring bedre end vibrator.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-02-14 12:47

Lav en afledning, skråtstillet dæmning eller drænrende, så nabovandet ikke overskyller fliselægningen men vliver ledt udenom.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 05-02-14 17:35

alle dine svar er juks skal det laves ordentlig 20 cm stabil stampes med en viberator på mindst 100 kg stampes den ene vej og den anden vej så er 3 cm flisegrus noksom også stampes har lavet flere 1000 m så jeg ved hvad der duer

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-02-14 18:09

Ja, jeg har også gået og skvattet over opstikkende flisekanter mange steder, hvor de er lagt i professionelt vibreret underlag. Hvis bunden ikke er blevet gravet op, vil selv et tyndt lag sang sat med vand være ekstremt stabilt. Er lerjord gravet op, så vil det tage lang tid om at sætte sig, vibrator eller ej. Lang tid = flere frostvintre.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-02-14 20:34

Citat
vibrator eller ej

Som du skrev? kunne du ikke finde en JOMFRU'' her er vibrator...men om den er bedre end et par militær støvler eller lignende?
Kan se fordelen ved en ´vibrator´ ikke støvler = sorry kunne ikke DY MIG

https://www.google.dk/search?q=vibrator&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ZJHyUobSFdOQhQfpx4DYBQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1008&bih=558

Kommentar
Fra : jonasjoergensen

Dato : 14-02-14 18:21

At du ikke har en pladevibrator er nok meget normalt.

Men jeg på det kraftigste anbefale, at du lejer en i f.eks. Bauhaus, det koster altså ikke det vilde.

Se nu skal der stå en drivhus og det vejer jo en lille smule, men hvad værre er, at det vil give et konstant tryk på fliserne -og ekstra om vinteren, med masser af sne på taget.

Derfor vil jeg mene, det vil være bedst at følge de professionelles anvisninger i din situation. Se dem F.eks. her: http://www.fc-beton.dk/vejledning_belaegninger_54.html

I øvrigt vil d nok være en ide af vælge 7-8 cm havefliser, der bedre kan holde til trykket.

I min mors have har jeg også lagt en gangsti med kun 10 cm sand, altså uden stabilgrus og det er sådan set ikke helt tosset her 10 år efter. Men terrassen som blev lagt efter den rigtige formel, ligger altså klippefast. Gangstien er sunket en smule hist og her.