/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolere skur
Fra : jakobal
Vist : 950 gange
500 point
Dato : 02-02-14 18:03

Hej,
Jeg har et skur på ca 20 m2 som jeg gerne vil isolere så det kan holdes frostfrit. Er der nogen der kan lave en pædagogisk og udførlig forklaring på hvordan det gøres bedst/billigst. Der er trævægge og tagpap/ fladt tag. Skal siges der er betongulv som jeg også gerne vil isolere.
Jakobal

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-02-14 19:26

Du skriver du vil holde det frostfrit. Men hvilken varmekilde har du tænkt dig? Der kan komme lidt varme fra jorden, men hvis du så også isolerer jorden kommer der ikke varme derfra.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 02-02-14 22:39

Det billigste er jo nok rockwool/glasuld.
Prisen afhænger af hvor godt det skal isoleres, igen afhængigt af hvor meget du vil betale for opvarmning.
Frostfrit er jo et vidt begreb, hvilken temp. ønsker du?
Vil du hugge gulvet op eller isolere ovenpå ?
Hvor tykke er spær og stolper?
Du må lige hoste op med flere oplysninger.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-02-14 23:59

Du kan ikke isoler et skur/rum så det bliver frostfri uden at der tilføres en form for varmekilde til det, så gulvet er en dårlig ide at isoler da jorden er ca. 4-5 grader, men soklen skal isoleres godt så kulden ikke trækker ind i betongulvet. Og 100 mm. rockwool i væg og loft vil gøre underværker
så kan du nok lige holde det frostfri hvis der ikke er alt koldt uden for, ellers skal der tilføres varme af en slags, EL-radiator, gas-ovn, biobrænder eller en 250 Watt pære der er tændt hele tiden den giver også varme og lys samtidig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-02-14 00:08

Hejdu.....Det var en meget interessant oplysning at jorden er 4-5°. Er det noget du kan dokumenterer på en eller anden vis. Jeg har jordvarme og vil uendelig gerne høre hvordan dette fremkommer. Hvis du dermed mener at man bare kan afdække jorden og så det er min 4° er jeg meget bange for du tager temmelig meget fejl. Og et hus på 20° har hele gulvet i randfeltet, såehhh....

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 500 point
Dato : 03-02-14 00:23

Jeg vil anbefale polystyren 50 -100 mm, hvis der er en varmekilde. Prisen for polystyren og mineraluld er ca den samme. Det er nemmere at sætte polystyrenplader op og garanterer at det ikke falder sammen i modsætning til mineraluld. Samtidig virker polystyren også som dampspærre. Men der skal efter min mening også dampspærre på indersiden mod rummet. På væggene og loftet skal du sætte høvlet forskallingsbrædder pr 30 cm eller 40 cm (de er ikke så dyre) så du kan skrue gipspladerne på. Så skal der gipsplader på indersiden for at brandsikre. Man kan bare bruge den billigste udgave, når det bare er til et skur. På gulvet kunne du lægge 50 - 100 mm polystyren derefter armeringsjern, som du kan købe som gitter på byggemarked. Derpå støber du 100 mm beton. Du kan også lægge strøer 100 mm pr. 90 cm og lægge mineraluld eller polystyren imellem. Ovenpå gulvbrædder fær/not eller måske forskallingsbrædder med 16 mm krydsfinerplader ovenpå.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 03-02-14 00:29

3773: hvis man måler jordens temperatur under 1 m dybde er temp 12 gra, så det kan godt passe temp kan være 4-5 g i overfladen, hvis der ligger noget ovenpå. Men hvis man isolerer får man ikke glæde af jordvarmen.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-02-14 00:46

3773... her kan du se jord temp. i 10cm dybde i januar 2014

https://www.landbrugsinfo.dk/Planteavl/Vejret/Sider/PL_Jordtemperatur.aspx

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-02-14 18:14

Nu kender jeg så tilfældigvis en hel del til jordtemperaturerne fra 0 - 1meters dybde Og tro at man kan isolere og sætte en hus ovenpå jorden og så har man 5-8° er ren overtro og hearsay.. I en meters dybde svinger man normalt mellem 2-3° og op til 15-17°om sommeren. Så ideen med varme fra jorden der direkte hjælper med noget som helst er utopi. Oven i dette ødelægger randtabet hele ideen.

Skal det være redskabsskur og man er ked af rust på værktøjet (og vil have en anelse billig varme), sætter man en Mitsubishi affugter ind i rummet (det skal være tæt og velisoleret). Det er billigere end en elradiator på driften og kan køre i kolde omgivelser. Billigst er en god luft/luft varmepumpe, men den er noget dyrere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-02-14 18:18

Se side 11/34 Thyregod. 12° er ikke en gang i nærheden af sandt undtaget to gange pr år. Oveni dette lægger du bygningens randtab, som yderligere forringer hele balladen helt vildt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-02-14 18:19
Godkendelse af svar
Fra : jakobal

Dato : 03-02-14 18:56

Tak for svaret Thyregod8.