/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nyt syldstens fundament
Fra : Simon1986
Vist : 1252 gange
160 point
Dato : 02-02-14 15:05

Hej medlemmere

Jeg er er ny herinde, og har i længere tid ledt efter gode råd om konstruktion af nyt syldsten fundament.

Jeg er i besiddelse af en grund i Sverige, hvor der ligger rigeligt med granit sten i undergrunden, og i den forbindelse ønsker jeg at opføre et nyt lille 15m2 træhus på et syldsten fundament. Huset skal kun måle 4x4meter, og jeg vil derfor grave en rende rundt om hele huset, samt en tvær rende på midten af huset, hvorpå limtræs bundrammen kan hvile på.

Udover at grave ned til frostfri dybde på omkring 120cm, og heri evt. fylde et lag stabilgrus, hvilken type mørtel skal man bruge som bindemiddel mellem de nedlagte granitsten?

Mvh
Simon

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 02-02-14 16:42

http://www.altomhus.dk/viden/syldsten

der er mange sider hvor du kan læse om syldsten ...

Hvor i Sverige er det du har en grund? ( bare nysgerrig)

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 02-02-14 17:46

gamle huse på sylsten er kun sat sten mod sten og sten ovenover igen dem over jorden er tilhugget som du også kan se på gamle huse i nyere tid hae nogle fuget samlingerne ud med betong

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-02-14 22:36

Hvis det er det højeste sted på grunden, det er tørt året rundt, så skal du sgu ikke grave ned og forstyrre grundens stabilitet. Forudsat en grund af grus/sand.
Mit lille sted i Småland har syldsten, som kun er 30 cm nede under græsset, og det har holdt faconen ganske rimeligt siden 1894. Du skal dog ikke bygge med materialer, som ikke kan følge med. Altså nul gipsplader, nul andre bygge plader. Efter bygning af råhuset skal du vente et års tid, og så kan du ellers gå i gang.
mvh
pbp

Læg asfaltpap oven på sylden inden du lægger bjælker på.

Kommentar
Fra : Simon1986

Dato : 03-02-14 11:11

Ja, det er netop på grundens højeste punkt, at jeg vil opføre hytten. Grundet de svenske regler om Frigabot, så bygger jeg netop ikke hytten større end de tilladte 15m2.

Jeg fik fat i den her 4,4 hektar grund i Tingsryd, sidste sommer. Og nåede inden vinteren udbrud, at male det nuværende skur, af et hus. Dette er beklædt med massonit plader, og står ikke til at redde, så vil i stedet opføre flere småhytter.

Jeg tænkte, at syldsten var mest i den traditionelle ånd, men det er måske mere smart at støbe beton punktfundament.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-02-14 15:16

Det klassiske er at lægge syldsten ned i gruset lige under græstørven, ikke flere meter ned.
Den nye metode til en friggebod er at mærke hjørneplaceringerne op, grave en meter ned og så støbe beton i paprør med en galvaniseret gaffel øverst. gaflernes anlægsflade skal være rettet ind efter hinanden, så bjælkerne kan lægges i, og de skal være i watter med hinanden. Til en friggebod skulle det række med hjørnerne.
Du kan finde mange flere detaljer ved at google friggebod. De samvirkende svenske træleverandører har en hjemmeside eller flere med udførlige anlægs-og byggeanvisninger med indkøbsliste. Hvad med medlemskab af "Danske Torpare"? Der har vi et udmærket forum for den slags spørgsmål.
mvh
pbp
Hvorfor står skuret ikke til at redde? Er skellettet mørt og taget råddent og utæt?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-02-14 15:26

http://byggafriggebod.se/

Der anbefales flere støttepunkter. Men ikke noget med 120 cm dybe huller. Færdigkøbte betonplinter kan erstatte de hjemmestøbte men kræver lidt mere nivelleringsarbejde for at få alle gaflerne på linie og i watter.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-02-14 15:28

Nogen graver det sprte af jorden væk, hælder knust klippe (makadam/bergkross) på, lægger fliser ovenpå efter omhyggelig afretning og bygger på fliserne. "Platter" = fliser.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 03-02-14 15:50

http://www.byggla.se/Projekt/Lilla-Torpet/?category=178

Hei igen...

Her er en anden " nybygger familie" som har bygget friggabod.... Jeg vill nu nok have gravet en rende på ca 40 cm ned i jorden og lagt mine lecasten på -Husk fundament pap mellem lecablok og bundramme. Det er vigtigt at du kommer lidt op fra grunden da der kan komme en del sne..

Held og lykke med projektet

Sverola

Kommentar
Fra : Simon1986

Dato : 03-02-14 16:40

Super info, fra jer. Mange tak

Netop som man stiller et spg herinde, så dukker siderne op om gode råd, over det hele - typisk hehe. Jeg faldt netop også over denne side (http://byggafriggebod.se/), som der nævnes.

Nu har jeg jeres gode råd til mit projekt. Der er satme også et stort arbejde forude. Grunden har stået uberørt i flere år, så buske og kradt har dækket grunden til. Derudover skal jeg have gravet en rende i frostfri dybde fra vandbrønden og 100m hen til huset, og nedlægge PEM rør. Hold da helt ferie, nogle projekter man får sat sig for, i det svenske naturliv hehe.

Fortsat god dag.

Mvh Simon

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 04-02-14 09:09

He he ..... Ja det er ikke bare-bare at blive " nybygger" i det store udland...
Det er jo også lidt dejligt når ting så begynder at blive færdigt.....
Men du skriver at huset ikke er til at redde ....så er det vel heller ingen vits i at grave 100 meter vandledning ned frem til huset ?? Held og lykke videre i forløbet

Kommentar
Fra : Simon1986

Dato : 05-02-14 11:15

Hehe - jo, en vandforsyning, bliver i et eller andet omfang nødvendigt. Det er en gammel gravet brønd på kun 4 meter, direkte ovenpå en god kilde. I sommers hoppede jeg ned i den med fuldt udstyr, og begyndte ellers at tømme slam til den store guldmedalje. Brønden skal lige pumpes tom nogle flere gange i år, inden jeg får den testet af vandkvaliteten.

Desværre for mig, så ligger brønden i det fjerne hjørne af min over 100 meter lange grund, og i det modsatte hjørne står det nuværende hus. Trods, at jeg ikke ønsker at yderligere redde mit nuværende hus, så står det på grundens højeste punkt, og i denne samme side giver det bedst mening at opføre det nye hus.

Frem for at købe en manuel pumpe for 3000kr. fra England, så kunne jeg jo, som en start, trække et elkabel, og opsætte et billigt husvandværk fra Harald Nyborg, nede ved brønden, isoleret. Hver gang man slukker pumpen, så ville vandet sive tilbage i brønden, og man undgår frostsprængning. Det er en 1/3 billigere løsning (og ikke mindst hurtigere pumpning), end en manuel pumpe... hehe

Har I en jordfræser, som kan klare et par hektar, som jeg kan leje?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-02-14 12:42

Der er ingen tilbagesivning ved et husvandværk, da der er kontraventil i sugehovedet, men du kan tømme trykledningen nede ved brønden, så den ikke fryser. Vandværket kan/bør du nok grave ned i frostfri dybde, så den ikke sprænges. Jeg har set sådan nogen hængt nede i en gravet brød i stropper eller gjorde, og med et dobbelt låg over brønden vil det kunne fungere.

Med hensyn til at slamme brønden op, så er en billig dykpumpe til 300-700 kr. velegnet, hvis du sætter et trådnet med 5 mm maskevidde foran indsugningen, så den ikke bliver blokeret af filtergruset i bunden af brønden.

Hvor tror du, jeg ved det fra?

Kommentar
Fra : Simon1986

Dato : 05-02-14 13:59

Det lyder som om, at du selv har prøvet en del udfordringer på dit eget svenske jordlod hehe. Alle mine gode idéer synes meget mere enkle, indtil du kommer med din kyndige viden - satans hehe. Det er en god pointe du har, med vandværkets kontraventil. Ifølge producenten, kan vandværket (i dette tilfælde Selekta), at den kan suge op til 7m. Gad vide om, man kunne sætte vandværket i huset - 100m væk fra brønden - forbundet med en vandledning, eller hvis ikke, kunne montere vandværket i brønden, og at det så i stedet skulle skubbe vandet 100m hen til huset?
Det er en større maskiningeniør videnskab, som Selekta selv ikke informere om hehe.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 05-02-14 16:06

http://www.clasohlson.com/no/Cotech-automatpumpe/30-1005#moreinfo

Se her...
Dette er selvfølgelig en billig pumpe men dog....
denne sætter du ned i brønden ( hvis ikke denne render fuld ) ?? da vil den jo være frostfri .
Slange op til huset og du har vand... Når du så engang får bedre tid kan du jo bore en ny brønd nærmere huset og så få et rigtigt vandværk...Det er det med de små brønde at de lever ikke rigtigt op til dagens krav.. Før var det ikke så nøje om der randt lidt " diverse" ned i en brønd.
Der hvor jeg vokste op havde vi en gravet brønd,vandet har vi brugt i alle år uden et blive syge-da huset blev solgt viste det sig at kimtallet? var for højt og at man kunne få diverse plager.... Vi andre var blevet hærdet op gennem årene
Men det vigtigste er at have vand..

Kommentar
Fra : Simon1986

Dato : 05-02-14 16:20

Det er gode råd, at have med på vejen. Du har netop ret i, at vand er livsnødvendigt. Indtil videre har jeg heldigvis været heldig, at have nogle gode naboer.
Det er en fin pumpe du har fundet. Det lyder som en god ide, og jeg vil meget vel benytte denne ide til min kommende vandforsyning.
Her i starte, vil man jo gerne lave det hele på en gang hehe.

Har du/I også et hus i Småland, eller ligger det længere oppe?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 05-02-14 16:40

Vi har en lille gård oppe i Dalsland i nærheden af Mellerud...
Jeg bor i Norge så det er ikke så langt herfra ...men dog he he ..
Du har helt ret i at man vil alt på en gang ,men jeg er kommet å langt at mit motto er " det jeg ikke får gjort denne gang ,er der i hvert fald ingen som har gjort til jeg kommer tilbage "
Det eneste minus er at vi er der ofte bare en week-end og det er begrænset hvad man når -men jeg vil til at tage mig mere tid til at se mere af nærmiljøet ,istedet for bare at skulle arbejde når man er der..... Men -men kommer tid kommer råd..
Husk at gemme alle kvitteringer du køber for...Hvis du skulle sælge engang vil disse være gode at have i forbindelse med beskatning ( men det ved du sikkert allerede)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-02-14 18:04

>Simon: Du skal nok ikke købe på nettet lige på sverolas link, så heller bruge en Clas Ohlson butik eller nethandel i Sverige. Du skal ikke suge gennem 100 meter rør; at trykke vandet den vej går udmærket.
Den gravede brønd kan udmærket bruges efter visse foranstaltninger: Udlægning af ler eller støbning af beton rundt om brønden, så der ikke løber overfladevand ned. Den vandtætte belægning skal selvfølgelig have fald værk fra brønden. Den bør foroven være afsluttet med en betonring (brøndring, gerne et par meter ned). Øverst et låg, som er tæt i halvmillimeterklassen med et ventilationsrør formet som et op-og-nedvendt J med fluenet foran.
Låget behøver ikke at blive rørt mere end den ene gang om året, hvor du alligevel justerer modtrykket i vandværkets hydropress-beholder og smider en dykpumpe ned for at tage evet. bundslam og flydesand.
mvh
pbp

Tætheden for at brønden ikke invaderes af birkefrø, ørentviste og snegle.

Kommentar
Fra : Simon1986

Dato : 05-02-14 18:24

pbp_et> Tak for input Man kunne jo evt. påmontere en hurtigkobling/fitting på brøndlåget, hvortil man kan koble 100m PEM vandledningen på, og isolere røret nede i brønden mellem husvandværket og hurtigkoblingen - med isoleringsskåle til rør, eftersom dette rørstykke ikke er i frostfri dybde.

Sverola> Norge.. Jamen dog - det er jo et stykke væk. Det kunne være jeg skulle overveje at skifte karriere, og få job i Norge, hvor der eftersigende efterspørges arbejdskraft, særligt elektrikere. Den profession har jeg desværre ikke.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 05-02-14 18:51

Simon 1986
Ja da der er brug for mange hænder her i Norge.... det er et godt land at bo ,og arbejde i .
Mange siger at det er dyrt -mange afgifter osv. -men du får lønnen derefter,og skatten er ikke så høj som i DK.
Der er mange muligheder heroppe -men det smarteste er at flytte herop fremfor at pendle fra DK.
Men det er selvfølgelig meget at tage hensyn til -familie etc.. Men en ting som sygeplejere er der altid arbejde til..
Har du en relevant håndværker uddannelse er der ikke problemer med at få job her..
Ja ja det blev et lille sidespring fra emnet
Held og lykke med dit projekt..

Mvh
Sverola

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-02-14 23:11

Nok så meget isolationshalløj omkring røret vil kun forsinke tilfrysning, ikke forhindre den. Når du ikke har et vandforbrug, så der løber 6 grader varmt vand i røret, er det slut med opvarmning indefra, og så kan du bare vente på isen! Ned i 1 meters dybde eller måske 1.20. Alternativt skal du have en varmetråd indeni, men det koster en formue i elektricitet. Isolering kan dog etableres, men det kræver et 4 meter bredt dække af 30-40 centimeters polystyrenskum, EPS eller XPS i hele rørets længde *). Mit eget rør fra brønden er cirka 50 meter, ligger 1.0-1.1 meter nede og er i krybekælderen omviklet med varmebændel og pakket ind i 12 cm EPS. Ved streng frost tænder jeg for varmebændelet. 4 meter bruger 16 Watt, som ved ankomst til et iskoldt hus kortvarigt sættes op til 32 W.
vh

*) Det ligner en ret stor lastbil fuld af skum, som skal beskyttes mod musegnav, rævegraveri og vildsvin.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-02-14 23:13

Næh, regnede galt, snarere en flåde af lastbiler fulde af skumplader. Spørg du hellere naboerne om, hvor der er en kvik mand med en rendegraver.

Kommentar
Fra : Simon1986

Dato : 06-02-14 08:00

>Sverola: Det kunne være jeg skulle ta' et drastisk karriereskift og søge voksenlære i Norge, som elektriker hehe.
Med disse gode råd, må jeg nok hellere ty til den gode manuelle pumpe.

>Pbp: Ja, den forbandede frost, er ikke til at lege med. Jeg læste netop også i et andet indlæg, at uanset isolering, så skal frosten nok komme vandrøret til livs. Varmetråd er smart. Men jeg springer et læs fuld af isolering over, denne gang, og installere i stedet en manuel havepumpe med afløbsventil på, så kammeret/pakninger ikke sprænger. En gang i fremtiden må jeg overtale naboen med en flaske snaps til lidt rendegraveri.
Tak for din detaljere info, Php_et

Mvh Simon

Kommentar
Fra : Simon1986

Dato : 10-02-14 12:21

Forresten, så fik jeg ikke helt et svar på, hvilket bindemiddel jeg skal anvende mellem naturstenene, til mit syldstens punktfundament.

Hvad gør man her? Ren cement, eller hvordan?

Jeres gode råd, er meget værdsat.

Mvh Simon

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-02-14 16:06

Kalkcementmørtel, hvis stenene ikke ligger roligt i forhold til hinanden eller ren kalkmørtel. Gå på biblioteket og lån "Så Renoveras Torp och Gårder", enten på et dansk eller et svensk bibliotek. Der er alligevel nogen tid til det er sikkert at anvende mørtel, og du skal også have en rolig jord at arbejde med. Men som sagt: Mit stuehus har kun soklen parkeret lige under græstørven, ligger højt og tørt og i water efter 110 år på stedet.

Kommentar
Fra : Simon1986

Dato : 10-02-14 16:50

Tak

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-02-14 22:55

Men hvad er der galt med det/de hus(e) der er på grunden i forvejen?

Det spørgsmål har du fået før men ikke besvaret. Et nyt bliktag kunne måske gøre meget godt, så du har et sted at være mens du bygger nye luftkasteller.

Kommentar
Fra : Simon1986

Dato : 11-02-14 15:52

Jo, du har absolut ret i, at det gamle hus kan lappes sammen, indtil der står en ny friggebod. Det eksisterende hus fra 70'erne, er bygget sammen af tømmerrester, uden isolering og beklædt med masonitplader. Samlingerne i tagpappen er ikke tip top, og gulvet gynger voldsomt, så selve tømmerkonstruktionen er ved at være ædt op af råd, grundet årelange utætheder.

I sommers, da jeg overtog det, gav jeg det et godt lag rötverk, installerede luftventiler for mere tør luft, og kittede samt malede vinduer. Jeg forventer derfor, at huset står de næste 4 år, og derfra indtrænger rådsvampen nok.
Helt optimalt, burde jeg jo installere en brændeovn for at tørre huset op, men det er en voldsom udgift på 5000kr. for en stålskorsten samt et par tusind for en billig Bilka brændeovn, PLUS inspektion fra skorstensfejeren.

På QXL kan man lige nu få et komplet Poly Solcellesystem med alt inklusiv for 4000 kr., samt 10 års garanti. Det er måske ikke markedets mest effektive, men det er til en hel hustands elforbrug. Med dette system, kunne man jo fyrre op for olieradiatorerne året rundt hehe.

Nu vil jeg lægge en plan for mit Syldstens projekt - hele vejen rundt, under de bærerne vægge, med en færdigblandet tør KC-mørtel 50/50-700. Der burde jo være fin ventilation gennem et sådan syldstens fundament, men jeg påtænker nok at indplacere nogle rustfri luftventiler.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-02-14 17:05

Hej igen...

Misforstå mig ret.... Det enkle er ofte det bedste..Hvorfor ikke bygge din nye friggabod på støpte søjler ,eller på lecasten??? Det tager ikke så lang tid som at bygge den mur du skriver om??
Hvis og når du får tid kan du jo lægge nogle natursten rundt. En fordel ved at have huset på punkter er at det bliver ventileret under. En større fordel er at du kan komme under og trække strøm-afløb osv ...Har du " fundament" er du nødt til at have en lem i gulvet for at kunne komme ned.
Bare endnu et forslag

Mvh

Sverola

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-02-14 18:35

Tilslutter mig sverola. Hvis du ikke vil have en hel zoologisk have under boden, kan du jo stille nogen fliser på kant op ad bærelinerne/syldbjælkerne. De kan altid fjernes ved servicebesøg.

Kommentar
Fra : Simon1986

Dato : 12-02-14 15:25

Okay okay.. Jeg overgiver mig til jeres mere logiske løsning til mit kommende fundament. Så vil jeg få fat på noget tør, færdigblandet grovbeton og støbe i paprør. For at armere disse støbte beton punktfundamenter, så kunne jeg vil smide en armerings stang ned i den våde beton.

Skal jeg evt. bruge en armeringsfod i bunden af hvert hul, til at støtte mod armerings stangen, eller risikere jeg, at armeringsfoden hindrer den våde beton i, at omslutte armeringsstangen i bunden, og derved vil stangen hurtigt ruste og krakelere betonen?

Her er der en såkaldt armeringsfod:
http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/gjutning-och-husgrund/armering/distanskloss-p20950

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 12-02-14 16:02

http://byggafriggebod.se/4-grundlaggning/

Se på den Simon1986...

Ikke så meget hokus pokus Bruger du så i tillæg trykimpregnet materiale i bund ,vil dine børnebørn takke dig en skønne dag....

Jeg kom til at tænke lidt på din brønd..Du kunne jo evt. bygge et lille hus rundt om din brønd
1,5m x 1,5 m Brug lidt grovt materiale ...Isolere dette så du har din pumpe frostfri ..
Det kræver ikke alverden for at holde dette lille hus frostfrit..I tillæg slipper du for at få en masse ting og dyr ned i din brønd...Eller at andre kan komme til den. Ja ja ideerne og mulighederne er mange..
Men det er vel derfor vi har dette forum

Kommentar
Fra : Simon1986

Dato : 12-02-14 16:45

Jo, jeg har kigget hele projektet igennem på http://byggafriggebod.se/

Angående grundlægningen på denne side, så synes jeg at det ligger for lavt, og tilmed smider han isoleringen direkte ovenpå fiberdugen - på jorden. Jeg er ikke ekspert - tværtimod, men ville da foretrække at komme en 200mm op til vejres, over jorden - så der kan ventilere under hytten.. Det havde været nemmere med 'plintar' men de fås kun i 700mm, og trods lidt stabilgrus under dem, så kommer de nok ikke meget længere over jordoverfladen.

Hehe - ja, trykimprægneret bundramme, vil da med sikkerhed stå i et par årtier

Godt forslag til brønden! Tænkte også på at opføre et halvtag over brønden, opført i lærketræs stolper. Jeg tænker, at trykimprægneret eller oliebehandlet træ, ikke er skide smart at plante lige ved siden af brønden. Den er jo ikke så dyb.

Ved at sænke vandværket ned, og med et lille bitte hul i PEX røret - væk fra vandværket, så bliver det sku nok frostfrit nok hehe.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 12-02-14 17:08

Jeg kan berette om min tidligere nabo som byggede en " snikkerbua" eller som fruen kaldte det " en drikkebua " !!?? ( Bua er Norsk ord for bod)
Han gravede 30-40 cm af grunden og fyldte grus ( bergkross på Svensk) Komprimerte dette og lagde så en lecasåle rundt som fundament -derpå byggede han så huset ( ca 20 m2)
Det er samme fremgangsmåde han brugte da han byggede 50m2 til huset .Dog med den forskel at han da havde 30 cm med større sten under de 30 - 40 cm grus.
Jeg fik asfalteret gården her i november og da blev der gravet 40 cm af -dette kaldte han for " telefri" dybde ,der blev fyldt op med grus og et tyndt lag stabilgrus ..dvs. at dette laget skal drænere så godt at ikke frosten kan få asfalten til at bule op.
Så hvis du stabler 2 stykk 20 cm lecablokke op på hinanden på dette underlag er du 40 cm nærmere Vor Herre med dit gulv i " friggaboden" enkelt og godt... Du vil i tillæg få en plads hvor du kan have lidt materialer liggende tørt og godt ...30 - 40 cm bergkross ( knust fleld) drænere som bare det...
Nu er det lige før jeg ser frem til at du får bygget det hus så vi kan få lidt billeder

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-02-14 17:55

Nu er bergkross nok flere ting. Det indeholder kornstørrelser lige fra mel og så op til specifikt mål og bliver ude i vejret en anelse leret i overfladen. Vi fik en lastbilfuld kørt på vores fhv. staldgulv for nogle år siden, men du har ret sverola: Det dræner godt. Det er også materiale nr. 1 til skovveje til lastbiltrafik.
Med hensyn til at komprimere grus og bergkross: Der skal alligevel pumpes op af brønden, så hæld en masse vand ud over grus og/eller bergkross og klap det lidt i pjaskvåd tilstand med en skovl. Så får du noget der minder om selvnivellerende gulv og når vandet er trukket ned en bedre overfladekvalitet og -fasthed end mange af Københavns gader.

Kommentar
Fra : Simon1986

Dato : 13-02-14 11:46

Hehe - Ja, jeg forstår godt, at I er ved at blive lidt utålmodige over mit aktuelle byggeprojekt. Jeg kan love for, at når temperaturen forhåbentlig snart stiger, så bliver der opført friggebod og brønd, og så bliver der lagt billeder op!