/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Kan man rengøre grønsager og lade dem
Fra : axelbjarne
Vist : 632 gange
100 point
Dato : 02-02-14 14:10

Kan man rengøre grønsager og lade dem stå i koldt saltvand natten over, og så koge dem i morgen?

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 02-02-14 14:13

Hvilke grønsager tænker du på?

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 02-02-14 15:15

Uanset grønsagstype, så ja - sprødhed går ikke tabt og tænker du i bakteriologiske baner (saltvand som overnatningssted) så sikrer du dig jo ved kogningen - men hvorfor i det hele taget saltvand?

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 02-02-14 16:20

Jeg koger altid grønsager med salt i vandet - det drejer sig om gulerødder, blomkål og porrer...

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 100 point
Dato : 02-02-14 16:35

Citat
Jeg koger altid grønsager med salt i vandet - det drejer sig om gulerødder, blomkål og porrer...

Klart nok, ellers smager de jo ikke godt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-02-14 18:04

Er det skrællede kartofler trækkes stivelsen ud, det ses ved at vandet bliver mælkehvidt.

Et og andet sker der, pølsemandens rå løg er "udvandet" nogle timer hvad der tager den skarpe smag, men de er også hakkede så det går hurtigere. Apropos.......skal man selv bruge milde hakkede zitauerløg kan kort neddypning i kogende vand også gøre det.

Porrevand bliver også stærkt når de ligger i blød, gulerødder og knoldsellerier så faste at der nok ikke trækker noget ud, men man skal nok ikke dele dem i mindre stykker før de skal i gryden.

Og så et staldtip, vent med salt til vandet er i kog, så går det hurtigere i kog og der spares strøm.

Og saltvand.........jeg har aldrig hjemme eller i madudsendelser hørt eller set forudgående saltning i vand af grøntsager der skulle bruges timer efter, havde det en positiv virkning havde man nok brugt det forlængst, og salter man rå grøntsager tørt begynder det jo bare at trække saften ud ligesom det gør med kød.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 02-02-14 20:03

Tak for svaret marken84.