/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Nyt mikrobad, støbning af gulv
Fra : casper0606
Vist : 317 gange
100 point
Dato : 02-02-14 10:39

Kære alle, jeg skal igang med et lille projekt på mit toilet på 1.sal. Toilettet er et lille kosteskab ca 1m2 så der er ikke meget plads.

Der skal etableres et gulvafløb og rør fra og til dette, jeg havde tænkt at hakke ud til afløbet og rør og så smide ny beton ned omkring, så det kommer i niveau med det gamle, og derefter lave fald mod afløbet.

Men kan man det, jeg er i tvivl om jeg bliver nød til at hakke hele gulvet op og støbe på ny.

Jeg er også i tvivl om man kan lave fald oven på det gamle beton som er malet vil det binde på

Hjælp modtages meget gerne.

Mvh
Casper

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-02-14 13:34

Det er lidt uklart hvad du fortæller. Er der nu kun et toilet med en faldstamme og vil du kun have et gulvafløb tilsluttet til den faldstamme (Ingen håndvask)
Er faldstammen af plast eller støbejern?
Kan du forbinde gulvafløbet til faldstammen ved loftet nedenunder?
Du skal bruge flydespartel for at lave perfekt fald, men intet binder på maling, og alt skal males med vådrumssikring hvis der er mulighed for vand på gulvet.
VH Palle

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-02-14 16:36

Citat
jeg skal i gang med et lille projekt på mit toilet på 1.sal. Toilettet er et lille kosteskab ca 1m2 så der er ikke meget plads. Der skal etableres et gulvafløb

Husk der skal være vandlås mellem gulvafløb og faldstammen. Så er der tykkelse nok i etage adskillelsen til at der kan være en vandlås? eller skal den laves neden under og bliver synlig.

Citat
jeg er i tvivl om jeg bliver nød til at hakke hele gulvet op og støbe på ny.

Det lettes er at få boret hul i gennem gulvet og lave vandlås mm. nedenunder, MEN hvem er underboen? er det også dig, for elles tror jeg godt du kan glemme det.

Citat
Jeg er også i tvivl om man kan lave fald oven på det gamle beton som er malet vil det binde på

Du kan godt lave fald oven på det gamle gulv der findes gulvspartel der kan bruges, men det kræver at det gamle maling bliver slebet helt af og får en primer som der anbefales til den gulvspartel der bruges.

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 02-02-14 19:37

Ja jeg er godt klar over at der skal være vandlås, jeg vil bruge en afløbsskål med indbygget vandlås, er det ikke meget normalt. Håndvaskens afløb kommer til at gå ned i sideindløbet på afløbsskålen. vandlåsen/ afløbsskålen kan sidde i etageadskillelsen, men den ene forgening (den til afløbsskål) på faldstammen kommer til at være i mit køkken.

Og ja jeg tænker også på vådrumsmembran, jeg vil bruge den type der males på da jeg før har prøvet den man påfører med tandspartel, hvilket jeg synes var noget skrammel.

Toilettet skal på faldstammen for sig, som nu er i støbejern men skal laves om til plast, har det betydning for hvor meget gulv jeg skal hugge op.

Jeg har nu hugget slidlaget op og det område hvor der skal være afløbsskål og rørføring. Planen er så at jeg får VVS'eren til at lægge rør og afløb op. og så jeg støber omkring afløbsskål og rør op til eksisterende beton og dernæst opbygger faldet i endnu en støbe omgang.

Gid man kunne lægge billeder ud her.

Mvh.
Casper

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-02-14 21:22

Hvis det er en etageejendom, er der visse brandkrav til faldstammerne i etageadskillelsen, feks. bør der bruges stål MA-rør eller rustfri rør, eller plast med brandmanchetter omk.
Det er temmelig besværlig og dyrt at tilkoble til støbejernsrør.
VH Palle