/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Sikringer
Fra : Dieter
Vist : 1272 gange
100 point
Dato : 01-02-14 12:35

I vores hus er der blevet installeret 2 styk luft til luft varmepumper. Det forårsagede at denne ene af vores 10 A automatsikringer sprang når vi tændte for en vandkoger. En elektriker blev tilkald. Han monterede en 10 A automatsikring. Det hjalp ikke noget. Så blev denne 10 A udskiftet med en 13 A automatsikring.
Problemet blev ikke løst ved det.
Jeg har ikke længere tiltro til vedkommende elektriker.
Men jeg ved gerne have at vide af nogen der har forstand på det : hvad skal der nu ske?
Soledes at jeg kan have et overblik når der tilkaldes en an anden elektriker.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 01-02-14 12:37

Lige nu må vi slukke for den ene af varmepumperne når vi skal tilkoble vandkogeren eller andre el komponenter til.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 01-02-14 12:53

Jeg har måske en ide:
Man tager de 2 anlæg fra den nuværende strømforsyning og monterer dem på en ny ledning der køres på en 10 A automatsikring. Således kører de 2 anlæg jo uafhængig af alt andet.
Men hvad for en ledning skal der så bruges. Ledningen tænkes monteret udenfor huset og ind til el tavlen.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-02-14 13:28

Du skal bruge et godkent kabel 3x1,5 kvadrat fra gruppetavlen hvor der monteres en 10 A Automatsikring for an kablet , kablet kan kraves i jorden eller føres udvendig på huset hen til varmepumperne. Så har varmepumperne strøm nok.
Det er da vanvittig at dele en 10 A sikring der går til køkkenet med andre ting, et køkken skal da minimum have sin egen sikring på 10A/13A så elkedel, brødrister mm. kan bruges samtidig uden at sikringen springer og for styre morgen hyggen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-14 13:31

Vil skal nok lige starte med, at vide størrelsen på forbruget.

Antal ampere

1. Varmepumpe 1
2. Varmepumpe 2
3. Elkeddel
4. Andet som er tilkoblet på samme sikring

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-02-14 14:03

Nu kender jeg ikke din tilslutningsaftale, men du risikerer at skulle have en fase mere installeret. Umiddelbart lyder det som om du kun har én fase sikret med 10 Ampere.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 01-02-14 14:18

Lav det ordentligt.
2 stk 13 amp grupper. En til hver pumpe og lad køkken være køkken...
Mage til amatør der har lavet det fra starten af !!!

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 01-02-14 15:57

Caam2'
Hej,
Jeg vil gerne have lavet det ordentlig.

Men undrer mig over at du anbefaler 2 stk. 13 A. Er det ikke nok med 10 A ?
Er bare videbegærlig !!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-14 17:12

Dieter - hvis du ikke oplyser om forbruget kan ingen fortælle hvor stor en sikring skal være

Det står på apparaterne hvor mange ampere de hver især bruger.

Antal ampere

1. Varmepumpe 1
2. Varmepumpe 2
3. Elkeddel
(4. Andet storforbrugende som er tilkoblet på samme sikring)

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 01-02-14 17:56

Eyvind ,
El anlægget er blevet startet i 1972. Der er sket meget siden med det. Jeg har ikke styr på hvad der er monteret til hvilken gruppe.
Men hvad luft til luft varmepumperne bruger hver af strøm kan jeg ikke se. Der skal jeg først spørge leverandøren. Jeg sender ham en mail.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-14 18:57

Husk lige at varmepumpen ikke må startes med det samme når der har været afbrudt.
Systemet skal nemlig helst have lidt tid til at trykudligne sig selv (10 - 15 min).

Umiddelbart ville jeg heller ikke tilslutte varmepumpe sammen med køkken gruppen, men oprette en ekstra gruppe til kun varmepumper...........................alt efter hvad de bruger af strøm.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 01-02-14 19:59

Hvad vil du med 10 amp når man kan bruge 13 amp ?
Man kan lige så godt tænke fremad og bruge en 13 amp. Pris forskellen er 15 kr !
Der skal bruges et 1,5 kvadrat kabel til pumperne.
Når du er i gang. Så skift din gruppe til køkkenet til 13 amp også!
Din elkedel bruger næsten 10 alene i sig selv og så er der ikke meget til resten.
Nu om dage skal der være 2 grupper på 13 amp tilknyttet til et køkken !
Håber dit projekt lykkes for dig. Men sikke en klovn der har sat det op for dig!!!

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 01-02-14 20:08

Der sidder en mærkeplade på pumpen som fortæller hvor mange watt -amp pumpen bruger!
Husk der er en opstartsstrøm på pumpen.
Lav en gruppe til hver pumpe. Så undgår du at varmen mangler helt en dag. Bare fordi en mus har været lidt kabelsulten
Rimelig nem opgave, men sluk nu på hpfi'en inden du går i gang.
Ingen grund til at spille helt

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 01-02-14 21:32

@Caam2

Man må IKKE lave varmeinst. med 1,5 kvadrat ledning forsikret med 13A.... Max 10A

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 01-02-14 21:44

Hvem er så den der ved mest ( er den klogeste ) ? Caam2 eller 1901 ?
Hvad er jeres uddannelse hvad EL angår.
Jeg hentyder til 1901 s bemærkning:

Man må IKKE lave varmeinst. med 1,5 kvadrat ledning forsikret med 13A.... Max 10A

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 01-02-14 21:47

Og hvor i stærkstrømsbekendtgørelsen står det ?
Gerne side nr eller afsnit.
Måske man har overset noget !

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 01-02-14 21:58

Så længe det er i en bolig, så er 13 amp fuldt lovligt !
Har andre en anden mening så send venligst afsnittet omkring dette i bekendtgørelsen!!!

1901. Jeg venter på svar.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-02-14 00:25

Enhver anstændig varmepumpeleverandør havde oplyst at man forsikrer hver varmepumpe FOR SIG SELV, med sin egen 10A sikring. Og naturligvis etablerer en serviceafbryder. Altså ser den som en maskininstallation, og naturligvis anvender en elektriker til dette (ligesom at man naturligvis anvender en kølemontør til selve varmepumpemontagen). Og naturligvis en du kan finde på KMO's hjemmeside!

->Eyvind tror ikke engang kineserpumperne "glemmer" deres genstartsforsinkelse! Og så gamle varmepumper, så de er klik klak og uden automatik, vil være ualmindelig stygt forbudte at montere, så det er nok ikke tilfældet.

Accepteret svar
Fra : Caam2

Modtaget 100 point
Dato : 02-02-14 01:12

Man kunne også bruge en elektriker som løser begge opgaver med det samme og som ved at det ikke er et lovkrav at installationen laves som maskineinstallation da det foregår i en bolig og at der er andre krav for dette område !

Mangler stadig nogle § og ikke bare nogle tror nok ideer !

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-02-14 01:15

->CAAM stort set alle de varmepumper der må installeres i dag har startstrøm = max A. Og hvorfor? Fordi der kun må sælges og installeres invertere. Og disse løber lige så stille i gang a la frekvensomformere. På større luft/vand og væske/vand benyttes klogelig stadig on/off (med startstrøm). Men de små luft/luft SKAL være invertere og SKAL være energiklasse A. Så max ca 4 - 5A til de fleste.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-02-14 01:19

Næ du behøver ikke. Du kan tilslutte den i en jordet stikkontakt. Det er bare ikke specielt klogt, hvis man har en svag elinstallation. Og klogeligt ser du den som en maskine og giver den sin egen sikring. Og elektrikerne med det lille kølekursus er ikke specielt kapable til at lave køl. Der installeres frygtelig meget sjusk og sjask.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 02-02-14 07:55

Tabel 801 A for boliger må ikke anvendes :

For kabler og ledninger, som kan forventes at blive belastet med en strøm, der overstiger halvdelen af den højst tilladte mærkestrøm for den tilhørende overbelastningsbeskyttelse, i længere tid end 3 timer ad gangen.
Note Det kan f.eks. forekomme ved anlæg til elektrisk rumopvarmning.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-02-14 08:42

Den er meget nem få det er en varme installation og defor i henhold til sb max 10A

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 02-02-14 10:25

Ja, så blev jeg da meget klogere. I skal ALLE have tak for jeres kommentarer.
Der er jo kun en der kan blive "accepteret" her.
Han kommer på om lidt.

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 02-02-14 10:29

Tak for svaret Caam2.Nu må jeg vente til der er normalt vejr. Så får jeg installationen til varmepumperne lavet om.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 02-02-14 12:07

Håber dit projekt lykkes for dig.
Jeg har endnu aldrig oplevet at en pumpe kører over 3 timer ved max belastning!
Hvis man bruger 13 amp så burde 50% jo være 6,5 amp og hvilke pumper bruger dette som er til private ?
Hvor kommer lige det med maskineinstallationen fra ?

Nej giv mig nogle § og vi kan snakkes ved !

Nu er det jo et spørgsmål om disciplin hvordan man laver sit arbejde og ikke et spørgsmål om lille eller stort kursus!
Viden er jo ikke det samme som kvalitet !