/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Morsø 7400 støbejern giver røg i stuen
Fra : jarl246
Vist : 618 gange
100 point
Dato : 01-02-14 08:20

Vi har fået en morsø med stålskorsten- og jeg har lært på den hårde måde at den kun kan tændes med sprittabletter. -:)
Mit problem er når den er dritsvarm og jeg skal fylde mere på. Det er næsten kun ved blæsevejr det lykkes mig at åbne døren uden at få røg i stuen.
Jeg har ikke meget tillid til skorstensfejer- da jeg under opsætning fortalte at jeg var bekymret for de nye krævende brændeovne. Men det var ikke noget problem sagde han.

Der er vel for lidt træk i skorsten?? Selvom jeg ikke fatter det er relativt enkelt at tænde op med en iskold skorsten. Det er som om når den er driftsvarm at røg bliver suget ud i stuen når jeg åbner lågen

Jeg har læst der er 3 muligheder
Forhøje stålskorsten - det vil ikke se pænt ud til huset og mon det hjælper ? Den skal forhøjes over 1 meter for at komme over rygning.

Momtere en mekanisk røgsuger kugle på skorsten. Giver den forøget træk?

Montere en elektrisk røgsuger på skorsten- skal den så altid være tændt for at skorsten virker.

What to do ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-14 09:58

Når vi tænder emhætten i køkkenet, trækker der røg ud i stuen..................lukker vi så et vindue lidt op, virker vores gamle Morsø uden røg i stuen.
Du må ikke lukke luftspjældet for meget.
Hvis skorstensfejeren har godkendt højden på skorstenen - er den høj nok.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-02-14 10:35
Kommentar
Fra : ove112

Dato : 01-02-14 12:32

røg suger du kan prøve at slukke den når det er godt gang i brændet men tænd lidt før du skal fyre

Kommentar
Fra : prio

Dato : 01-02-14 12:33

Forbyd brændeovne.

De forpester tilværelsen for deres omgivelser, og hører ikke til i tætbebyggede områder, allerhøjst langt ude på landet
.
Hverken inde i sin bolig, i sin have eller i sit kvarter kan man få lov til at trække frisk luft i vinterhalvåret længere, fordi så mange efterhånden har valgt brændeovnen som primær varmekilde.

750.000 små osende "parcelhus- fabrikker" kan frit og ufiltreret ose ud over os alle, fordi det er så "hyggeligt"?

Hvornår vågner politikerne op og er deres ansvar bevidst, og tør stå op i mod brændeovns svineriet, der er uhørt stort i Danmark.

Sæt afgifterne på brændet højt op - eller endnu bedre - forbyd brændeovne i tætbebyggede områder, som man fx har gjort i Malmø.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-14 13:26

Tja - mig og mine naboer, har fået ros og fine smileyer for vores brændeovne.

Det er da muligt, at nogen ikke har lært , at fyre ordentligt ...............

Nogle lastbiler oser jo også, skal alle lastbiler så forbydes...........

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-14 19:55

Min kone har haft tilsvarende problemer, selv med en rigtig muret skorsten over rygnings højde,
mest fordi hun prøvede at spare ved at lukke for meget for spjældet.

Nu, efter vi har lært at give ovnen fra hendes hjemø Mors, et ordentligt aftræk til at starte med
og senere ikke lukke for meget af for lufttilførslen, er der ikke noget problem.

Vi må lige tilføje at aftrækket til skorstenen efter ny gulvbelægning med hævning af ovnen,
ikke var helt tæt, det er det nu, og det er et første du skal sikre dig?

Ellers, udnyt at varm luft søger op ad, og med rigtig fyring og anlæg behøver du intet el sug.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-02-14 21:18

Som andre har været inde på, kunne problemet skyldes div. aftræk, herunder mekanisk ventilation (krav i nye huse).

Af hensyn til prio, og andre der generes af brændeovne, vil jeg lige slå et slag for den nye top-down- optændingsmodel.

Da jeg hørte om den første gang prøvede jeg den straks i min gamle, u-forede, kæmpestore brændeovn, det var helt håbløst, så det opgav jeg.

Her i efteråret skiftede jeg til en meget mindre, svanemærket brændeovn, brugsforvirringen anbefalede den nye optænding, prøvede igen, nemt at lægge brænde og pinde op, en til to avissider klarer optændingen hver gang, fuldt blus og ingen synlig røg på få minutter.

En top-down video her

http://www.youtube.com/watch?v=xMYk4Za7Glk

Eneste ulempe er, at jeg nu skal save mine mange rummeter brænde i halve længder for at få dem ind i ovnen, til gengæld bruger jeg nu meget mindre træ

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-02-14 23:21

Citat
Sæt afgifterne på brændet højt op - eller endnu bedre - forbyd brændeovne i tætbebyggede områder, som man fx har gjort i Malmø.
Jeg tror det virker bedre hvis energiafgifterne blev nedsat, så gad man da ikke alt det bøvl med at fyre i brændeovnen.

Kommentar
Fra : jarl246

Dato : 02-02-14 08:40

Jeg synes ikke i svarer på mine spørgsmål, eller er jeg dårlig til at formulere mig.

1- jeg har i ingen problemer med at tænde op
2 - ovn og skorsten er ny og opsat af proffessionel.
3 ovn er svanemærket og jeg bruger topdown og har slukket emhætte mv under brug og endda en friskluftsklap i stuen åben.

Når ovn så stadig ryger i stue når den er dritsvarm og jeg vil ligge på 2. Og 3. Gang- hvad kan så afhjælpe dette?
Kan købe en elektrisk røgsuger til 10.000, den vil helt sikkert hjælpe, men skal den så køre altid når jeg bruger ovn ??
Kan jeg nøjes med en mekanisk roterende*bold* på skorsten. Den koster kun 2000, men det er jo træls at ofre hvis den ikke hjælper tilfredsstillende.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-02-14 09:18

Eneste jeg kender til røg i stuen er, at træet ikke er tørt og/eller jeg åbner ovndøren for hurtigt.
Da du ikke åbner før du åbenbart kun har gløder, kan jeg ikke forstå dit problem, da det må være dit udtræk der ikke fungerer som det skal= gløder ryger ikke meget og det burde ren ild heller ikke gøre.
Citat
I det tidligere bygningsreglement var der et fast krav til skorstenshøjde på 80 cm. over tagryg. Dette krav sikrede i vidt omfang at skorstene gik fri af vindnedslag og røggener. Det er derfor et godt råd, at skorstenen føres et stykke over tagryg, - gerne 60 - 80 cm.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-14 13:08

Den roterende bold, burde forhindre ned slag da rotationen laver et vist sug.
Men ingen garanti - kun noget jeg forestiller mig.

Kommentar
Fra : malermartin

Dato : 10-02-14 19:31

Hejsa :)

Jeg har haft de samme problemer som dig, desuden også røg tilbageslag når det rigtigt stormede.
Men har her for en måneds tid siden sat en Aspirotor op på skorstenen og døjer næsten med for meget træk nu, skal skrue fuldstændigt ned for luften for at det ikke står som en stikflamme derinde...

Så den har min varmeste anbefaling, selvom den er møgdyr :)

Mvh
Martin