/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
BIOS
Fra : zuri
Vist : 449 gange
100 point
Dato : 30-01-14 13:15

Hej
MIn datter har en toshiba Bærbar pc (ka ikke lige huske nr.), som er ligwe knap 2 år gammel.
Nu kan jeg se, at producenten har udsendt en opdatering til bios, og jeg har hentet den, men ikke installeret den, fordi jeg altid har hørt, at bios skal man holde fingrene fra.......bør jeg installere denne opdatering?

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 110 point
Dato : 30-01-14 13:20

NEJ, hvis maskinen virker som den skal - så hold dig fra det

Kommentar
Fra : zuri

Dato : 30-01-14 14:05

Den er desværre begyndt at lacke, og burde måske omformateres.
Jeg har tidligere gjort det med xp, men ikke med win 7. - og har heller ikke installations cd´en fordi den er købt installeret med win 7. Derfor mangler jeg jo også installtionsnr.
Men har set win 7 kan gendanne til fabriksinstillinger - svarer det til omformatering?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-01-14 14:17

Citat
Men har set win 7 kan gendanne til fabriksinstillinger - svarer det til omformatering?

Deb bliver gendannet¨til det tidspunkt hvor den blev oprettet.
Du får ikke en hurtigere maskine ved at opdatere Bios

Kommentar
Fra : zuri

Dato : 30-01-14 14:23

Okay, så er det ihvertfald droppet at opdatere bios.
Hvad gør man så, når pc´en skal omformateres og man ikke har fået en installationscd og licensnr. med ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-01-14 14:31

Citat
Hvad gør man så, når pc´en skal omformateres og man ikke har fået en installationscd og licensnr. med ?

Man skifter til LINUX ...feks. UBUNTU: http://www.ubuntu.com/download

MEN.. inden man gør det?
Så rydder man lige op og sletter ALT: http://www.dban.org/download
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-01-14 14:39

Altså..
Citat
MEN..inden man gør det?
Så rydder man lige op og sletter ALT: http://www.dban.org/download

Tjøeh... Dvs. man skal selvfølgelig også have lavet en UBUNTU installations CD/DVD først !!!
..ellers er man på Herrens mark
DBAN sletter selv partitions på HD'en !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-01-14 15:15

Citat
Hvad gør man så, når pc´en skal omformateres og man ikke har fået en installationscd og licensnr. med ?

Finder en på nettet... vil du have links til denne, så skriv en pm.
http://www.gratisimage.dk/image-DEBE_52EA5E25.jpg

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-01-14 15:17

NB: du kan se din LICENS-nøgle med programmet SIW.
http://www.gtopala.com/

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 30-01-14 17:14

Mht. bios opdatering: Hvis producenten mener at det er en kritisk opdatering, så ville jeg personligt opdatere bios, men generelt skal man ikke opdatere, hvis det ikke er nødvendigt.

Mht. Windows CD'ere: Når du kører en pc i dag, skal man selv lave "windows"-cd'ere (genoprettelses cd'er). Men hvis du har et "windows-certifikat" (lille microsoft klistermærke med serienummeret) så burde kunne de kunne bestilles hos microsoft dk.

Godkendelse af svar
Fra : zuri

Dato : 30-01-14 19:03

Tak for alle de gode svar - ville gerne acceptere dem alle, men det kan man jo desværre ikke.