/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Disse 2 drenge kan jeg ikke finde!!
Fra : modersvilje
Vist : 776 gange
300 point
Dato : 28-01-14 18:39

Jeg er i store træk færdig med min slægt,
(med god hjælp fra Kandu)
Men disse 2 drenge kan jeg ikke finde, så jeg prøver Kandu igen

Ft 1860 Laxegade
Marthea Emilie Petersen født Kiel, 40, Enke, Kjøbenhavn, Syning, Lutheran
Oluf Lauritz Petersen, 11, -, [Kjøbenhavn], hendes Søn, [Lutheran]
Christian Alexander Petersen, 7, -, [Kjøbenhavn], [hendes Søn], [Lutheran]
Augusta Nathalia Petersen, 6, -, [Kjøbenhavn], [hendes] Datter, [Lutheran]
Agnes Adelaide Petersen, 2, -, [Kjøbenhavn], [hendes Datter], [Lutheran]
...................................................................................................................................
Børnenes mor Marthea Emilie dør i 1862, og børnene kommer i pleje
Pigerne er fundet via Politiets Registerbladene
........................................................................................................................................
Men drengene er som sunket i jorden
...........................................................................................................................
Oluf Lauritz Petersen f. 2/9-1849 (Trinitatis)
ingen spor af ham
................................................................................................................................
Christian Alexander Petersen f. 7/0-1852 (Trinitatis)
fundet på Bornholm
Bornholm, Vester, Rønne Købstad, Nørre Kvarter, Store Torv Matr. nr.902, 2, FT-1870, B2092
Niels Nielsen Jeppesen 32 Gift Husfader Bogbinder København
Martha Margrethe Jeppesen 30 Gift Husmoder - Rønne Købstad - Bornholms Amt
Petra Karen Kirstine Jeppesen 3 Ugift datter - Rønne Købstad - Bornholms Amt
Cathrine Marie Jeppesen 1 Ugift datter - Rønne Købstad - Bornholms Amt
Marie Sofie Hansen 30 Ugift Tjenestetyende - Rønne Købstad - Bornholms Amt
Christian Alexander Petersen 16 Ugift - Bogbinderlærling København
Det er det sidste jeg har på ham

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : vith

Dato : 29-01-14 14:01

Har du kigget nærmere på ham her:

Bornholm, Sønder, Neksø Købstad, 2. Kvarter, et Hus, Matr.No. 194 a, FT-1880, C3585

Navn:    Alder:    Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Andrea Kirstine Nielsen F. Pihl 38    Enke    Avlsbruger, Husmoder    Neksø
Lars Mortensen Pihl    73    Enkemand    Smed, Hendes Fader    Neksø
Jørgen Andreas Jørgensen    10    Ugift    Hendes Søn       Neksø
Hanne Petrea Jørgensen    6    Ugift    Hendes Datter    Neksø
Christian Adolp Petersen    27    Ugift    Maskinarbejder    København

og ham her:

Census Year    1880
Name    Olaf Lauritz Petersen
Gender    Mand
Age    25
Born Year    1855
Born Placename    København
House Role    maskinmester, husfader
Marital Status    Gift
Family No.    1
Matr no.    Havnegade 88, 1. sal b
Parish    Nakskov købstad
Hundred    Lolland Nørre
County    Maribo
Placename    Nakskov Købstad, Lolland nørre herred
Religion    Lutheraner
Record No.    1220
Source Reference    126
Husstand
   Løbe nr.   Navn   Køn   Alder   Født år   Civilstand   Information
   1220   Olaf Lauritz Petersen Male 25 1855 Married   maskinmester, husfader
   1221   Betty Caroline Petersen født Bøkling Female 21 1859 Married husmoder

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 29-01-14 15:06

Hvor er du bare go`
Det ser rigtigt ud, men kræver en nærmere undersøgeles
Den ene kunne være her:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3383438&searchname=polit_simple
(Fødselsdagen passer ikke helt)

PS: En slåfejl, Christian Alexander Petersen f. 7/0-1852 (Trinitatis) f. 7/9-1852
Christian skal nok findes på Bornholm, der bor flere af hans slægtninge også

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 01-02-14 20:08

ærvlig-ævlig
den Olaf Lauritz Petersen du har fundet er 5 år yngre end min Olaf Lauritz Petersen

Christian Alexander Petersen er der ingen spor af på Bornholm (endnu)

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : vith

Dato : 01-02-14 20:37

Jeg har også kigget lidt nærmere på den Olaf, som jeg fandt, og er helt enig med dig i, at det ikke er "din" Olaf - desværre.

Christian Alexander har jeg heller ikke fundet yderligere på - endnu ;.)

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-02-14 00:21

Nu brainstormer jeg bare:

Du skriver at drengene har slægtninge på Bornholm. Kunne det tænkes, at de kommer i pleje hos familie derovre begge to?

Hvor på Bornholm bor familien og har du kigget efter drengenes konfirmationer i de byer?

Vi ved, at Chr. Alexander var bogbinderlærling. Kunne det tænkes at Oluf Lauritz også blev bogbinder? Hvis - så kunne denne måske være interessant at kigge nærmere på:

København, København (Staden), Korsgade, Korsgade 20, 608, 340, FT-1880, D4412
________________________________________
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Lauritz Petersen   37    Gift   Husfader   Bogbinder   København
Anna Henriette Olivia Petersen   31    Gift   Husmoder      København
Karl Henry Julius Petersen   8    Ugift   Barn      København
Henriette Birthe Petersen   6    Ugift   Barn      København

Alderen passer ikke helt, men måske står der 31 år i originalfolketællingen? Jeg har ikke kigget.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-02-14 00:45

Nå, øv - det var heller ikke ham. Han er gift 6 juni 1870 i Trinitatis (opslag 257), og der står, at han er 28 år og altså født omkring 1842.

De kan da ikke bare forsvinde ud i den blå luft

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-02-14 01:58

Denne familien Petersen er en vanskelig familie,
børnenes mor har aldrig været gift og er født kihl, men har for det meste kaldt sig Petersen
ifølge kirkebogen er det den samme mand der er far til alle 6 børn (2 døde)
Det underlige at de 5 første børn alle er født i september, så kæresten har aflagt hende en visit omkring nytår.
Men hvem han er står hen i det uvisse

2 af børnenes fætre (Nathan) er gift med hver 1 Bornholmer
og rygtet siger at også en kusine Hanne Nathan skulle være gift med en Bornholmer
(hende kan jeg ikke finde efter Ft. 1880 og stadigvæk ugift)

Dette er også familie til de 2 Petersen børn:
København, København (Staden), Gammel Strand (Lige numre), Strand Kvarter, Læderstræde 9,Stuen, 7, FT-1885, C8242
Alfred Emanuel Kihl 42 Gift Husfader Bogtrykker Kjøbenhavn
Nicoline Wilhelmine Kihl 40 Gift Husmoder Aarhus
Margrethe Warnecke 34 Ugift Svigerinde Husbestyrerinde Horsens
Johan Carl Kihl 15 Ugift Bogtrykkerlærling Horsens Søn
Charles Nicolai Warn.Kihl 12 Ugift Søn Horsens
Ellen Kihl 8 Ugift Datter Horsens

2 af hans børn på Bornholm
Bornholm, Sønder, Christiansø, Gamle Kro, , 07, FT-1921, C7859
Solveig Synnøve Weidemann Nielsen f. Kihl 29/11 1895 Separeret Husmoder København [Frederiksberg]
Hjørdis Weidemann Nielsen 5/6 1918 Barn København
Ole Kihl Weidemann - Nielsen 13/9 1919 Barn København - Frederiksberg

Carl Leonhard Bogstad Mandel gift med Åse Kihl
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1409685&searchname=polit_simple

En længere smører, men det hjælper ikke mig til at finde de 2 drenge

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-02-14 02:25

Det er da noget af en opgave. Der er mange spørgsmål.

Med hensyn til børnenes far, har du så kigget nærmere på ham her:

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Branstrupgade, 4de Rode, forhuset 1ste sal F3, 319 (315), FT-1855, D2510

Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Peter Wilhelm Olufsen    64    Gift    pensioneret toldbetient husfader       København
Karen Frederikke Olufsen født Engelbrecht    55    Gift    konen       København
Oluf Christian Lauritz Olufsen   27    Ugift    typograf søn       Aalborg Aalborg Amt
Martin Hans Andreas Olufsen    24    Ugift    typograf søn       Aalborg Aalborg Amt
Emma Petra Caroline Olufsen    18    Ugift    datter       Aalborg Aalborg Amt

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-02-14 12:25

Hej igen
Det var ikke meningen at du/i skulle finde alt dette
Det var bare for at vise hvordan jeg kredser om de 2 drenge uden at finde noget brugbart.

Ham du her fundet i Ålborg ser ud til at skulle undersøges nærmere, Emilies drenge hedder i blandet orden Oluf, Christian og Lauritz, pigerne hedder, Augusta Nathalia og 2x Agnes Adelaine
ingen af disse navne går igen i Emilie (Kihls slægt) dog er der en enkelt Lauritz
MVH
Modersvilje

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 150 point
Dato : 03-02-14 18:17

Ham i Ålborg er pudsigt nok også bogtrykker.

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 14-02-14 17:51

Tak for svaret vith.
Desværre
Jeg må vist på arkivet og lede efter fadderskabs sager/børnebidrag hvis noget sådan findes på den tid

MVH
Modersvilje